V Česku našli pre bezkontaktné platby nové uplatnenie

Zdroj: Profimedia.cz

Kým sa na Slovensku debatovalo o možnostiach využiť ich pri platení v mestskej a diaľkovej hromadnej doprave (zatiaľ bezvýsledne), v Česku v tejto oblasti spravili jasný pokrok. Za jediný rok sa už dá cestovať na kartu v Liberci, Plzni či Ostrave. Na vybraných linkách je možné platiť kartou aj v Prahe a Brne. Dohromady je tak doprava prístupná viac ako dvom miliónom Čechov.

Na Slovensku ponúka kartové riešenie napríklad Bratislavská mestská karta, avšak len na predplatené lístky a len pre tých s trvalým bydliskom v Bratislave. Ostatní si musia kúpiť papierový či SMS lístok. Bezkontaktná technológia pritom urýchľuje nákup lístkov a odbúrava manipuláciu s hotovosťou. Aj preto sa na jej využitie pozerajú hlavne diaľkové linky.

Keďže bezkontaktné karty sú podľa predstáv bankárov medzistupňom k plateniu mobilom, aj možnosti nákupu lístkov by sa mali dostať do mobilov. „Ticketing, teda predaj lístkov, je jedným z prirodzených využití mobilných platieb,“ hovorí Ivan Kubaš, ktorý sa v Slovak Telekome stará o rozvoj nových technológií.

Kým karta informácie len uchováva, mobil ich umožňuje aj sledovať. Prípadne ich aspoň klientovi z karty sprístupniť: Tatra banka už v súčasnosti umožňuje klientom priložiť kartu k mobilu a cez NFC zistiť desať posledných transakcií cez vlastnú bankovú aplikáciu.

Nákupu lístkov cez kartu nahrávajú viaceré faktory: ľahko ich využijú cudzinci a turisti, nízke platby nevyžadujú autorizáciu (v Česku je limit bez PIN-u nastavený na 500 Kč, na Slovensku je to takmer ekvivalentných 20 eur) a čip umožňuje ukladať aj časový cestovný lístok. Okrem mesačných či štvrťročných lístkov tak napríklad karta sprístupňuje turistom 24-hodinové či trojdňové lístky.

Bez operátorov

Kým o rozšírenie bezkontaktných kariet sa zaslúžili predovšetkým banky samotné, o ich využívanie sa postarali hlavne

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa