Spoločnosť Aero Vodochody stojí na križovatke. Rozsiahlu fabriku neďaleko Prahy dnes zamestnáva najmä modernizácia starších lietadiel a subdodávky komponentov. Takmer po dvadsiatich rokoch zavádza sériovú výrobu nového vlastného lietadla. Na tú však už bude dohliadať nový akcionár. Aké očakávania a výzvy sa so zmenami spájajú, opisuje v rozhovore pre týždenník TREND viceprezident a člen Predstavenstva Aera Vodochody Jakub Hoda.
Penta v stíhačkovom biznise uvoľňuje dráhu Maďarom
Letecká fabrika Aero vo Vodochodoch pred dvoma rokmi oslávila sté výročie vzniku. Aká je dnes pozícia firmy?
Pozícia firmy je veľmi dobrá. Na sté výročie v roku 2019 sme dokončili vývoj nového cvičného lietadla L-39NG, ktoré sme vlani úspešne certifikovali. To definuje novú éru Aera Vodochody, v ktorej sa s novým produktom vraciame na trh cvičných prúdových lietadiel. Keďže historicky sme vyrobili viac ako šesťtisíc prúdových lietadiel, je to náš tradičný segment, v ktorom sme najväčším výrobcom na svete.
Historicky prevažovala výroba vlastných lietadiel, tá sa však skončila v roku 2003 modelom L-159 Alca. Aké činnosti firmu živia dnes?
Máme tri základné piliere. Okrem vývoja nových lietadiel, čo je prevažne investičná činnosť, nás živí oprava a modernizácia aj spolupráca so svetovými výrobcami leteckej techniky, ktorým dodávame kompletné celky i menšie diely. Túto divíziu voláme Aerostructures. Nejde len o výrobu, ale často aj o náš vlastný dizajn a vývoj komponentov pre Airbus, Embraer a ďalších.
Pandémia výrazne zasiahla letecký priemysel. Ako sa prejavila u vás?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?