Keď sa lis otvorí, robotické rameno vyberie hotové výlisky a postaví ich na pás, ktorý ich odvezie k ďalšiemu stanovisku linky. Kovové rameno uchopí ďalšie dve formy a všetko sa opakuje. Znova. Ešte raz. Každých päť minút. Za rok pätnásť miliónov svetiel na autá.

Svetlá od robotov

Automatická ruka pri lise je jedným z 54 univerzálnych robotov, ktoré pracujú v závode ZKW Slovakia pri Topoľčanoch. Firma, ktorá vyrába svetlá pre takmer všetky nemecké automobilky, nakúpila polovicu z nich v uplynulých dvoch rokoch. „Preinvestovali sme do robotov viac ako jeden a pol milióna eur,“ hovorí technický manažér Rastislav Šindolár.

Menšie automaty pritom nepočíta. Len viacúčelové roboty, programovateľné na rôzne úkony, ktoré dokúpili k linke zväčša na pôvodné miesto ľudského pracovníka. „Oranžoví robotníci“ prebrali vkladanie a vyberanie výrobkov z lisov, lepenie, lakovanie a vytvrdzovanie plastov, prekladanie dielcov z pásu na prepravníky a naopak. Fabrike s 1 600 zamestnancami pomáhajú zvládať nápor objednávok.

„Konkurencia v brandži dnes prakticky neexistuje. Vysoká náročnosť výroby spôsobuje, že všetci, čo na Slovensku vyrábame autosvetlá, predáme okamžite celú produkciu,“ hovorí R. Šindolár. Firma robí každý druhý týždeň nábor 30 – 50 pracovníkov a problém s nedostatkom ľudí zašiel tak ďaleko, že materská rakúska spoločnosť im posiela časť z chýbajúcich 200 až 300 ľudí na týždňové turnusy. „Už prispievame aj k rozvoju turistického ruchu, lebo obsadzujeme aj ubytovacie zariadenia na neďalekej Duchonke,“ vtipkuje R. Šindolár.

Predaj priemyselných robotov rastie
(tis. ks)

Základní CMYK
Základní CMYK

Pozn.: Údaje za roky 2015 a 2016 sú prognóza
Prameň: International Federation of Robotics

Prudký rast

Zakladateľ spoločnosti Robotec Ivan Vallo ťahal biznis s vývojom robotických pracovísk takmer pätnásť rokov, kým sa presadil v najväčších domácich podnikoch. Dnešný stav? „Nestíhame, evidujeme medziročne nárast záujmu o robotické pracoviská tak 20 – 30 percent ročne,“ tvrdí.

Vysvetľuje, že veľké nemecké či kórejské firmy spolupracujú priamo s dodávateľmi robotov z materskej krajiny, takže vyše 80 percent strojov príde na Slovensko zo zahraničia už v rámci výstavby výrobných hál. Robotec v súčasnosti inštaluje roboty do liniek napríklad pre dodávateľov automobiliek Kia a Hyundai či priamo vo Volkswagene Slovakia.

Bratislavská automobilka v máji otvorila novú karosáreň pre Audi Q7 za 600 miliónov eur, v ktorej pracuje tisíc robotov. Výroba je automatizovaná na 90 percent, takže prechádzka po hale je veľmi nezvyčajným zážitkom. Tých pár ľudí, ktorých tam možno zazrieť, dohliada na chod a údržbu strojov.

V prvých rokoch fungovania pritom bratislavský závod fungoval bez robotov, dnes ich má v halách vyše

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa