Líder rebríčka CRH (Slovensko) z Rohožníka zabezpečil zhruba 10 percent štatistického obratu v odvetví tržbami vyše 154 miliónov eur z dvoch cementární, 18 betonární a troch štrkovní. Podľa predbežných údajov mala dcérska spoločnosť írskeho koncernu CRH čistý zisk vyše 38 miliónov eur. Cementárom, betonárom i ťažiarom pomohli rozostavané diaľnice či tunely.

V strate zostalo iba zopár výrobcov tehál, betónových a maltových zmesí. Tento rok môže byť odvetvie úspešnejšie z pohľadu tržieb i tvorby zisku. Naznačujú to zámery podnikov, ako aj fakt, že výrobné ceny stavív držia rastový trend. Za prvý kvartál stúpli v priemere o 3,6 percenta. Pohltili vyššie náklady na materiál, energie i pracovnú silu.

Viac čakajú aj platia

Ceny rastú v priemere od päť do sedem percent, podľa produktov, tvrdia stavbári. Aj dodacie lehoty sú dlhšie, čo môže ohroziť termíny realizácie. Za minerálne izolácie platia asi o štvrtinu viac než vlani a čakajú na dodanie štyri mesiace. Použitie na výškové stavby či strechy určuje technická norma. Pre ľahké ploché strechy s trapézovým plechom núka bratislavský Austrotherm zateplenie v kombinácii expandovaného penového polystyrénu (EPS) a minerálnej izolácie. Splní všetky tepelnotechnické a protipožiarne parametre bez zvyšovania statického zaťaženia konštrukcií a umožní rýchlu realizáciu.

Aj dodávky železobetónových prefabrikátov do nosných skeletov sa predĺžili, lebo producenti naplnili kapacity. Už vlani mali dvojciferné nárasty a idú investovať. Prefa invest zdvihla tržby nad 20 miliónov eur, ale z prvej desiatky rebríčka ju vytlačili kovania od GU Slovensko z Lužianok a dvaja magnezitári. V Sučanoch chce lepšie využiť vlastné i prenajaté zariadenia a zvýšiť aj výrobu zámkovej dlažby. Malé Libeto zlepšilo tržby na 5,8 milióna eur, čistý zisk znásobilo na 360-tisíc a 845-tisíc eur má z minulých rokov. Predĺži halu v Liptovskej Teplej o 48 metrov a nakúpi technológie vrátane novej linky na predpäté nosníky.

Po dvoch rokoch preniesol rastúce náklady na suroviny a služby do cenníkových cien Baumit. Stúpli v priemere o dve až tri percentá, hovorí marketingový riaditeľ Tomáš Sepp. Podobne by mali rásť aj tržby stabilného lídra v predaji maltových zmesí. Vlani sa mu darilo a tržby vyššie takmer o 10 percent už atakujú hranicu 50 miliónov eur. Najsilnejším bol segment fasádnych omietok a tepelnoizolačných systémov, ale narástol aj predaj v skupinách betóny a potery. Rastúci dopyt po voľne loženom materiáli a zmena balenia suchých produktov kladú nároky na logistiku, ktorá je našou silnou stránkou, dodáva T. Sepp.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa