apriek zmeneným kritériám obhájil pozíciu TREND Poisťovne roka Allianz – Slovenská poisťovňa. Medzi najlepšími poisťovňami štandardne dominujú tradiční hráči s medzinárodným know-how zahraničného vlastníka. Tento rok sa však objavila výnimka. Je ňou mladá poisťovňa so slovenským rodokmeňom. Partners Poisťovňa vznikla relatívne nedávno v prostredí finančno-sprostredkovateľskej spoločnosti. Na medailové pozície však nedosiahla, lepšie skončilo NN a Kooperativa.

Účtovné zmeny

Dôvodom zmien kritérií boli nové účtovné pravidlá IFRS 17. Hoci ide zdanlivo „iba o účtovanie“, zmenené štandardy majú zásadný vplyv na hospodárenie poisťovní. Jedna z hlavných zmien je, že sa vo výkazníctve objavuje nová kategória, a to výnosy z poistných služieb. Tie sa však významne líšia od predpísaného poistného. Výnos z poistných zmlúv netvorí poistné, ale kombinácia niekoľkých iných zložiek, napríklad očakávané poistné plnenie alebo náklady, vysvetlil pre TREND Tomáš Strašák z Deloitte Česká republika. „Najmä pri viacročných poistných zmluvách je výnos lepšie rozložený v čase a dochádza k inému priebehu zasluhovania ziskov. To priamo ovplyvňuje hospodársky výsledok poisťovní,“ spresňuje riaditeľ oddelenia Actuarial & Insurance Solutions, Consulting spoločnosti Deloitte.

Dodáva, že už nedochádza k počiatočnej účtovnej strate pri predaji životného poistenia typicky spôsobenej províziou. Ako ďalej upozorňuje, najvýznamnejšie zmeny nastávajú pre životné poistenie pri dlhodobých zmluvách a sú spôsobené najmä dvoma faktormi. „Pri nových zmluvách dochádza k skoršiemu vykazovaniu zisku v čase. Druhým faktorom je jednorazový efekt prechodu účtovania na IFRS 17, keď úroveň obozretnosti záväzkov a metóda prechodu neboli jednotné medzi poisťovňami.“

Zároveň platí, že v okamihu spomínaného prechodu bol vykázaný poistný záväzok existujúceho poistného kmeňa väčší, než keby k jeho vytvoreniu došlo historicky konzistentne. „Rozpúšťanie tohto vyššieho záväzku potom ovplyvňuje budúcu profitabilitu a nadhodnocuje zisky poisťovní v nasledujúcich niekoľkých rokoch,“ doplnil T. Strašák. Neplatí to však automaticky. „Pri iných poisťovniach to môže byť naopak a záväzok aj zisky z existujúceho kmeňa sú menšie. Bude teda chvíľu trvať, kým jednorazový efekt vyprchá a výkazy medzi poisťovňami budú lepšie porovnateľné.“

Ako sa menili kritériá

Hoci je cieľom nových štandardov vyššia transparentnosť, paradoxne, potrvá, kým sa poisťovne zosúladia. Práve pre rozdielny prístup jednotlivých hráčov k novým pravidlám treba vnímať aktuálny ročník TREND Poisťovne roka 2024 ako testovací, hoci sa cena udeľuje už viac ako dve dekády. V snahe zmierniť rozdielne dosahy zmien TREND posudzoval predpísané poistné, ktoré poisťovne reportujú NBS, aj novú účtovnú kategóriu výnosy z poistných služieb.

O poradí rozhodovali tri kategórie. Obchodný úspech hodnotil TREND medziročným rastom predpísaného poistného i výnosov z poistných služieb. V záujme objektivity sledoval rast v absolútnom aj percentuálnom vyjadrení. Pohľad na zisk tvoril druhý dôležitý pilier posudzovania poisťovní. Hoci prvá kategória zahŕňa štyri kritériá a druhá tri, váhu oboch sumárnych kategórií TREND zjednotil.

Špecifikom poisťovní je, že vzťah s klientom sa uzatvára na celý život. Preto je dôležité, aby finančné inštitúcie prežili klientov. Slovensko však za poslednú dekádu zažilo dva predčasné konce poisťovní, ide o košický Rapid a nedávno prišla o licenciu aj poisťovňa Novis. Oba prípady potvrdzujú, že je dôležité sledovať aj finančné zdravie. Preto je tretím sledovaným kritériom solventnosť. Z viacerých dôvodov má však toto kritérium menšiu váhu oproti obchodným a hospodárskym výsledkom. Pobočky poisťovní, ktorých je na Slovensku viacero, vykazujú údaj za matku, čo môže znevýhodniť niektorých hráčov na trhu. V prípade solventnosti zároveň platí, že príliš vysoká solventnosť znamená veľké viazanie vlastného kapitálu.

Víťaz pred lídrom

Víťaznému Allianzu pomohla najmä vysoká ziskovosť. Paradoxne, už nie je lídrom trhu, najväčší predpis poistenia vykázala vlani Kooperativa. Členovi skupiny VIG sa darilo najmä vďaka segmentu životného poistenia. V „neživotke“ si však stále drží líderskú pozíciu Allianz. Nemecká značka pôsobila na Slovensku od roku 1996, v roku 2001 sa jej podarilo vyhrať tender na kúpu štátnej Slovenskej poisťovne.

„Pokračujeme v digitalizácii a automatizácii procesov, čo nám umožňuje poskytovať kvalitnejšie a rýchlejšie služby. Zároveň sa prispôsobujeme meniacim sa ekonomickým podmienkam a regulačným požiadavkám. V roku 2025 očakávame, že najväčší vplyv na náš biznis budú mať technologické inovácie a zmeny v správaní spotrebiteľov. AI a big data budú hrať kľúčovú úlohu v personalizácii poistných produktov a v optimalizácii procesov. Zároveň budeme čeliť výzvam spojeným s klimatickými zmenami a ich dosahom na poistné riziká,“ hovorí prezident Allianz – Slovenskej poisťovne Todor Todorov.

Druhú pozíciu obsadila NN Životná poisťovňa. Na Slovensku pôsobí od roku 1996, do roku 2004 používa názov Nationale–Nederlanden, ďalších jedenásť rokov fungovala ako ING. K umiestneniu pomohol NN najmä zisk. „V roku 2023 sme opäť zaznamenali významný rast kmeňa a dominantný podiel rizikovej zložky na nových poistných zmluvách. Najpopulárnejšie sú krytia pred najzávažnejšími rizikami ako úmrtie, invalidita, závažné ochorenia či úrazy. Ľudia si uvedomujú dôležitosť životného poistenia v kritických situáciách,“ hovorí generálny riaditeľ NN Peter Brudňák.

Bronzovú priečku obsadil líder v predpísanom poistnom Kooperativa. Generálny riaditeľ Vladimír Bakeš vysvetľuje, že postavenie jednotky na trhu im prinieslo „výrazné tempo rastu nových produktov, predpísaného poistného a kmeňa. Pokračovali sme v modernizácii a digitalizácii systémov a procesov tak, aby boli jednoduché, transparentné a pochopiteľné, a včas sme prijali opatrenia, aby sa tlak na zvyšovanie nákladov na energie podarilo eliminovať“. Dodáva, že napriek nárastu nákladov na poistné plnenia a vysokej inflácii dosiahli „kvalitný hospodársky výsledok 53,1 milióna eur pred zdanením a spoločnosť úspešne prekročila plán v objeme predpísaného poistného“.

Prekvapením je malá digitálna životná poisťovňa Partners, ktorá je na trhu necelé tri roky. K umiestneniu jej pomohol prudký rast predpísaného poistného a výnosov z poistných služieb v percentuálnom vyjadrení. Generálny riaditeľ Pavel Gašpar vraví, že došlo k zlepšeniu ekonomického sentimentu a očakávaní spotrebiteľov na trhu. To sa však môže zmeniť. „Predpokladáme negatívny dosah konsolidačných opatrení na ekonomiku a poistný sektor. Zhoršovanie dostupnosti lekárskej starostlivosti a starnutie populácie by sa takisto mali odzrkadliť v náraste poistných udalostí.“

Porovnávanie poisťovní sťažuje to, že nové poisťovne musia pôsobiť iba ako životné alebo neživotné, starší hráči majú univerzálnu licenciu.