Máme jedno z najlacnejších povinných poistení v Európskej únii. Národná banka Slovenska na to už niekoľko rokov upozorňuje aj poisťovne, ktoré na tomto produkte prerábajú. Poisťovniam sa náklady zvyšujú aj o preplácanie nemajetkovej ujmy, o ktorú sa súdia pozostalí obetí dopravných nehôd. Bohužiaľ, časť našich sudcov netrpí len morálnym, ale aj intelektuálnym deficitom, hovorí šéf Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP) Imrich Fekete.
Odvod z povinných poistiek mal slúžiť aj na prevenciu. Dnes z neho profituje najmä štát
Ako je možné, že máme jedno z najlacnejších povinných poistení v Európskej únii?
Má to niekoľko príčin. Hneď na začiatku sa spravila chyba. Keď prešiel zákon o povinnom zmluvnom poistení (PZP), bola dohoda, že prvé tri roky sa bude radikálne zvyšovať poistné, aby to pokrylo všetky náklady s tým spojené. V prvom roku sa zvýšilo o osemdesiat percent, v ďalšom roku o päťdesiat percent a potom vláda tretí rok plánované zvyšovanie cien zrušila. Na trh v tom istom roku vstúpila poisťovňa, ktorá oproti ostatným spoločnostiam znížila ceny PZP o polovicu.
Ktorá?
Bola to poisťovňa Ergo. Ostatné sa vtedy neúspešne usilovali o to, aby do tohto cenového chaosu vstúpil regulátor. Ak chceli na trhu prežiť, museli tiež znížiť ceny. Dá sa povedať, že od roku 2004 až do roku 2015 sa z tohto cenového šoku poistný trh veľmi dlho spamätával. Navyše každý druhý rok vstupovala na trh nová poisťovňa s ponukou výhodných cien PZP. To bol ďalší jojo efekt. Len v posledných piatich rokoch sa cena medziročne zvyšovala o štyri až šesť percent.
Na Slovensku dlho fungovala takzvaná bonusová turistika. Keď prešiel klient ku konkurencii, dostal nižšiu cenu
Takže rozhodoval konkurenčný boj.
Na Slovensku bol od zavedenia povinného zmluvného poistenia citeľný a veľmi silný konkurenčný boj o klientov, čo bolo dané tým, že ešte v roku 2002 ovládali dve poisťovne viac ako 70 percent trhu. Ďalším problémom bolo aj to, že pri demonopolizácii sa zabudlo na zavedenie systému bonusov a malusov. Tie sa síce pred niekoľkými rokmi dali do zákona, ale bez akýchkoľvek funkčných pravidiel. O týchto skutočnostiach sa vie už dlhodobo a je na škodu veci, že regulátor si nízku cenu povinného poistenia všimol iba pred niekoľkými rokmi. Tento problém sa evidentne ťahá od roku 2004. Veľký vplyv na ceny mala aj častá a nepredvídateľná zmena zákonov, ktoré ovplyvňujú výšku odškodnenia z PZP.
Ako funguje systém bonusov a malusov v zahraničí?
Sú tam pevne stanovené percentá zvyšovania a znižovania poistného. Bezškodovým vodičom sa poistné medziročne znižuje. Tým škodovým sa na druhej strane radikálne zvyšuje. Namiesto toho na Slovensku dlho fungovala takzvaná bonusová turistika. Čiže keď prejde klient ku konkurencii, dostane nižšiu cenu. Poisťovňa, ktorá chcela prebrať klienta od konkurencie, ponúkla nižšiu cenu bez ohľadu na to, či bol škodový alebo nie.
Pokuty a upozornenia od centrálnej banky
NBS upozorňuje poisťovne, že ceny povinného poistenia sa musia zvyšovať. Hrozia poisťovniam aj nejaké sankcie, ak bude tento produkt stále stratový?
Každý poistný produkt sa musí vedieť uživiť a poisťovne si na to musia dávať pozor. Keď regulátor zistí, že poisťovňa na nejakom produkte prerába, môže vo vzťahu k nej vyvodiť opatrenia uvedené v zákone o poisťovníctve. Najprv dá takej poisťovni odporúčania, ale potom sú aj iné možnosti, ako je nútená správa a dokonca odňatie licencie, ako to bolo v prípade poisťovne Astra, ktorá bola dlhodobo v problémoch.
Neškodia si poisťovne tým, že na povinnom poistení prerábajú a potom nechcú preplácať škody?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?