Boston Consulting Group zverejnila koncom minulého roka štúdiu slovenskej ekonomiky. Sústredila sa na to, ako internet prispieva hrubému domácemu produktu (HDP). Internetová ekonomika „vyrobila“ minulý rok v SR 2,3 miliardy eur, čo je 3,3 percenta HDP. Viac ako bankovníctvo či telekomunikácie.
Navyše, tento sektor rastie ročne o viac ako desať percent. Podiel exportu internetových firiem dosahuje až 30 percent. Šéf slovenského Googlu Rastislav Kulich na konferencii Think Online povedal, že Slovensko má predpoklady stať sa svetovou krajinou v oblasti informačných a komunikačných technológií. Netreba na ne obrovský domáci trh ani drahé laboratóriá. „Chytré hlavy, počítač, internet a inšpirácia, to je všetko, čo potrebujeme,“ dodáva.
Za posledné roky firmy – výrobca antivírusov Eset či vývojár navigácií Sygic – pomáhajú vychovávať kvalitných ľudí do technologického sveta. Tým, že štát nedostatočne nastavuje vzdelávací systém tam, kde je dopyt, pre technologické firmy, trpí aj start-upovský svet. Úspešné start-upy totiž vznikajú práve v hlavách ľudí, ktorí pracujú v technologických firmách a riešili množstvo problémov.
Šéf Neulogy Ivan Štefunko hovorí, že iniciatíva Online šanca pre Slovensko (vznikla minulý rok na podnet silných slovenských IT firiem) by mala vytvoriť dostatočne silný tlak na štát a spoločnosť, aby sa podnikateľské prostredie a aj vzdelávací systém menili v prospech internetovej ekonomiky, kde je vysoká pridaná hodnota.
Chytré hlavy, počítač, internet a inšpirácia sú podľa R. Kulicha všetko, čo Slovensko potrebuje, aby bolo IT veľmocou
Článok vyšiel ako súčasť špeciálu TREND +Malé a stredné podniky v týždenníku TREND 17/2013.
Partner projektu: