Éra unitárnych železníc sa vstupom Slovenska do EÚ musela skončiť. Železničná infraštruktúra sa oddelila do výkonu dopravy. Aj tú však dostali do správy dve firmy. Osobná sa oddelila od nákladnej, ktorú od roku 2005 vykonáva Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo). Tri štátne firmy odvtedy hospodária viac-menej samostatne. Na rozdiel od sestier však ZSSK Cargo nie je nadviazaná na štátny rozpočet. Pôsobí plne v trhovom prostredí, je teda pod väčším tlakom, a ak chce uživiť zamestnancov, musí svoje výkony premietať na zisk.

Takmer s 5 400 ľuďmi ku koncu roka 2019 uzatvárala firma prvú desiatku najväčších zamestnávateľov. Objem práce však z roka na rok klesal a váha stomiliónového ročného účtu za osobné výdavky úmerne rástla. A hoci štát do firmy neprispieva, ako jediný akcionár bol vždy veľmi citlivý na redukcie. Najmä v období, keď bola sociálna politika najhlasnejším sloganom politikov.

Firma napriek tomu v posledných rokoch balansovala na úzkej koľaji zisku. V porovnaní so stámiliónovým objemom tržieb išlo o malú sumu, ale písanú čiernymi číslami. To sa v roku 2019 prvýkrát po štyroch rokoch zmenilo.

Na snímke nápis na dverách budovy, v ktorej sídli Železničná spoločnosť Cargo Slovakia (ZSSK Cargo) na Drieňovej ulici v Bratislave 21. júla 2020. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Štátne železničné kargo uzatvára najhorší rok v histórii. O prácu príde takmer tisíc ľudí

Biznis sa vykoľajil

Železničná nákladná doprava je efektívna vtedy, keď prepravuje veľký objem na dlhú vzdialenosť. Nesvedčí jej časté zastavovanie ani pestrosť nákladu. Na Slovensku je nadviazaná najmä na ťažký priemysel, hutníctvo. Železnú rudu, kovošrot, uhlie a vápenec do železiarní vozia vagóny vlakových súprav a rovnako sa z nich vyvážajú hotové produkty. Preprava spojená s hutníckym priemyslom tvorí až dve tretiny objemu ZSSK Cargo.

Nadviazanosť na oceľ robí firmu krehkou. Tento priemysel je od roku 2018 bojiskom medzi USA a Čínou. Vysoké clá, ktoré na dovoz čínskej ocele uvalili Spojené štáty, donútili Čínu hľadať nové odbytiská. Desiatky miliónov ton čínskej ocele zaplavili európsky trh a fabriky starého kontinentu, znevýhodnené emisnými kvótami, jej nedokážu konkurovať. Kým čínska produkcia rastie, výroba ocele v EÚ klesá. Medzi obeťami sú aj slovenské a české oceliarne, živiteľ štátnej železničnej dopravy.

Koronakríza bola ďalšou zdrvujúcou ranou. Počas prvej vlny ZSSK Cargo narazila na prerušenie či obmedzenie výroby u významných zákazníkov a pokles spotreby trhu v Európe. Katastrofálny rok sa odrazil aj v hospodárení firmy. Vlaňajšie tržby sa po pätnásťpercentnom poklese zastavili na 227 miliónoch. Strata sa prepadla k alarmujúcim 32,2 milióna eur. Nie sú peniaze na investície do vozového parku. Takmer nebolo ani na výplaty.

Plán, ako vyliečiť obra

Pod vplyvom hutníckej recesie a pandémie firma stráca zákazky na dlhé trasy, z ktorých pri neveľkých fixných nákladoch dosahovala zisk. V rukách jej ostali technologicky nevýhodné a ekonomicky náročnejšie jednotlivé vozňové zásielky, vysoké poplatky za infraštruktúru, neprehľadné účty za energie a nevyťažení zamestnanci.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa