Mnoho európskych metropol preto radšej investuje do rozvoja mestskej hromadnej dopravy a nových foriem mobility. Perspektívnym konceptom je car sharing, teda zdieľanie áut na komerčnom princípe. V Európe ho využíva 2,1 milióna ľudí a majú k dispozícii 31-tisíc áut.

Tento systém je najpopulárnejší v Nemecku, kde ho využíva 1,26 milióna používateľov. Spolu zdieľajú takmer 16-tisíc áut, ktoré vlastní 140 rôznych poskytovateľov služby. Podľa štúdie spoločnosti The Boston Consulting Group (BCG) by sa počet Nemcov využívajúcich car sharing mal do troch rokov zdvojnásobiť. Príjmy z tejto služby v celej Európe by do roku 2021 mali stúpnuť na 2,1 miliardy eur.

Ako to robí Malmö

Londýn chce počet používateľov car sharingu do roku 2020 zvýšiť na 600-tisíc. Služba funguje vo viac ako 80 francúzskych mestách a populárna je aj v Taliansku, najmä v Miláne. V Berlíne už dnes jazdí takmer tritisíc zdieľaných áut. V Nemecku sa sústreďuje zhruba polovica všetkých zdieľaných vozidiel v Európe.

Šéf nemeckej car sharing asociácie Willi Loose uvádza, že táto služba je momentálne dostupná v 600 nemeckých mestách. Najväčšiu prekážku jej rozvoja vidí v nedostatku parkovacích miest. Po trinástich rokoch lobingu sa však asociácii podarilo v nemeckom Bundestagu presadiť samostatný zákon o car sharingu, ktorý reguluje parkovacie možnosti pre zdieľané autá. Mestá im budú môcť znížiť, alebo úplne odpustiť parkovacie poplatky. To by mohlo zmeniť súčasný stav, keď 90 percent zdieľaných nemeckých áut musí stáť na súkromných parkoviskách.

Rozvoj car sharingu si vyžaduje flexibilnú parkovaciu politiku mesta

Výhody car sharingu pre odľahčenie mestskej dopravy sú zrejmé. Vlastníctvo súkromných áut sa v mestách s týmto systémom znížilo až o pätinu. Podľa nemeckej asociácie sa bez vlastného auta zaobíde 78 percent používateľov tejto služby. Celonemecký priemer počtu obyvateľov bez áut vo veľkých mestách je pritom len 18 percent. Prieskum tiež potvrdil, že fanúšikovia car sharingu dvojnásobne viac využívajú MHD. Na autobus, metro, či električku pravidelne nasadne zhruba polovica z nich.

Škandinávske národy majú silné ekologické cítenie, čo sa prejavuje v rozmachu energeticky pasívnych domov i celých štvrtí a miest. Popularita zelených konceptov je viditeľná aj na obľube mestských bicyklov a car sharingu. Napríklad Malmö má 300 tisíc-obyvateľov a viac ako 6 600 registrovaných používateľov car sharingu, ktorý prevádzkuje spoločnosť Sunfleet. Jej predstaviteľka Sandra Ryberg pre TREND uvádza najväčšie výhody zdieľaných áut pre obyvateľov: „V prvom rade je to jednoduché parkovanie, výhodné ceny a možnosť vybrať si to správne auto v potrebnej chvíli. Naši klienti majú voľný prístup k autám aj v iných mestách, kde pôsobíme, čo je skvelé pre ekonomické cestovanie po krajine.“

Za najväčší problém v tomto modeli podnikania považuje S. Ryberg dostupnosť parkovacích miest a pokrytie dopytu po autách v najvyťaženejších časoch.

Mesto Malmö pritom projekt car sharingu priamo nedotuje. Motivuje však developerov, aby uzatvárali zmluvy so Sunfleetom, a tak redukovali počet potrebných nových parkovacích miest. „Vďaka týmto kontraktom zaplatí developer vlastníkom bytov desaťročné členstvo v systéme car sharingu, takže môžu jazdiť zadarmo,“ napísal TRENDU tlačový odbor magistrátu mesta Malmö.

Pilotný projekt

Slovenské hlavné mesto je plné mladých a moderných ľudí, ktorí sa sústreďujú v centre a širšom okolí – či už tam pracujú, žijú alebo chodia za zábavou. Ideálna cieľovka pre car sharing. Projekt tohto druhu v Bratislave odštartoval 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa