Kľúčovou udalosťou roku 2013 bude tender na frekvencie uvoľnené po digitalizácii televízneho vysielania. Slovak Telekom, Orange a O2 si v ňom zasúťažia o priestor, v ktorom budú môcť naplno rozbehnúť služby rýchleho mobilného internetu (LTE). A teoreticky z neho môže vzísť aj plnokrvný konkurent pre veľkú trojku, štvrtý mobilný operátor.
To všetko za predpokladu, že sa tender naozaj uskutoční. A že regulátora, Telekomunikačný úrad SR, opäť niečo nezdrží. Napríklad „nečakaná“ prekážka v legislatíve. Zatiaľ sa zdá, že je na dobrej ceste splniť ambíciu rozhodnúť v roku 2013 o osude frekvencií, vtipne nazvaných digitálna dividenda. Na elektronickú aukciu si už vyberá „medzinárodne skúseného poradcu“, ktorý mu pomôže s definovaním vyvolávacej ceny.
Úspech aukcie – zvýšenie počtu hráčov v telkosektore a/alebo výnos z predaja licencií pre štátnu pokladnicu – závisí od dopytu po frekvenciách. Telkoúrad opakuje, že eviduje viacero predbežných „zahraničných záujemcov“ o slovenský trh. No nešpecifikuje, o koho ide. Možno to ani nevie, keďže s ním komunikujú poradenské firmy. No aj keby za nimi stáli reálni záujemcovia –či už ide o podnik z ďalekého Vietnamu alebo o regionálneho finančného žraloka, balónik očakávaní môže ľahko spľasnúť. Lebo kríza, lebo limitovaný investorský apetít, lebo relatívne saturovaný trh, lebo medializovanie „záujmu“ bolo len snahou o bezplatné PR.
Prilákať relevantných záujemcov by pomohla lákavo (čiže symbolicky) nastavená vyvolávacia cena v aukcii. Eventuálnemu víťazovi licencie by to ušetrilo zdroje na investície do sietí, služieb a marketingu. Na druhej strane, očakávaný tučný výnos by potom regulátor do štátnej kasy poslal zrejme len vtedy, keby sa oň postarali existujúci hráči. Docieliť sa to dá nastavením nerovnakých východiskových podmienok v súťaži o frekvencie. Aukcie majú byť dve a hráči, ktorí už na slovenskom trhu pôsobia, sa budú môcť zapojiť len do jednej z nich.
Regulátorovi by scenár s nádychom domnelej diskriminácie nemusel robiť problém. Už predsa ukázal, že voči pocitom krivdy u operátorov je imúnny: vlani Slovak Telekom a Orange za mobilné licencie zaplatili mnohonásobne viac ako pred poldekádou O2. Naopak, imúnny nemusí byť voči pocitom vládnych Jánošíkov, ktorí zasa ukázali, že aj stolička šéfa telekomunikačného regulátora, formálne nezávislého, vie svojho nositeľa za „príhodných okolností“ striasť. No ak aj aukcia vygeneruje víťaza, ktorého SIM karty zatiaľ po Slovensku nekolujú, jeho potenciál splniť očakávania spotrebiteľov – nižšie ceny telefonovania a mobilného internetu – bude limitovaný, pokiaľ nepríde s originálnym konceptom. A ani ten nemusí stačiť.
Free Mobile začiatkom roka 2012 rozprúdil cenovú vojnu ako štvrtý mobilný hráč vo Francúzsku. Nízke ceny si mohol dovoliť (aj) preto, že pri šírení mobilného signálu využíva špeciálne upravené modemy existujúcich internetových zákazníkov vo vlastnej pevnej sieti. Po raketovom štarte sa však rozmach Free Mobilu spomalil. Existujúca konkurencia sa rýchlo prispôsobila jeho ceno- a produktotvorbe, postavenej na balíkoch neobmedzených hovorov s relatívne slušným mobilným internetom.
Slovak Telekom, Orange a O2 už novú vlnu takzvaných flatových paušálov v rámci zostrujúceho sa konkurenčného boja takisto zaviedli. Aby si udržali klientov a docielili, že ich výdavky ostanú v priemere aspoň na rovnakej úrovni ako doteraz. V ideálnom prípade poskočia o jedno-dve eurá mesačne vyššie. To je pre nich dôležité, pretože úplne nové biznisy, čiže digitálna televízia, nefungujú. Aspoň nie v takom rozsahu, ako telkomanažéri pôvodne dúfali.
Zmiešané pocity musia mať šéfovia telekomov aj z toho, že flatová mánia zachytila perspektívny segment mobilného internetu. Jeho integráciou do stratégie „viac muziky za aspoň toľko peňazí ako doteraz“ sa nielenže zrýchlilo čerpanie jeho trhového potenciálu, ale tiež sa zúžil manévrovací priestor pre prípadného štvrtého operátora. Nováčik sa však ešte stále môže chytiť sentimentu tých spotrebiteľov, ktorí nevidia dôvod na lojalitu voči svojmu existujúcemu operátorovi.
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustrácia - Profimedia.cz