Bez ďalších okolkov môžeme rovno na začiatku napísať, že Citroën C5 Aircross Hybrid je najlepší moderný Citroën, ktorý za ostatné roky či možno aj desaťročia vznikol. Odvážne tvrdenie? Máme na to svoje dôvody.
Všetko sa v tomto prípade začína dizajnom. Tak ako sa na francúzske auto patrí, aj v tomto prípade je vizuál vozidla hravý, neopozeraný a odvážny, no zároveň istým spôsobom majestátny a elegantný. S dĺžkou 4 500 mm je C5 Aircross solídny kus auta, čo navyše umocňuje oplastovanie, ktoré v prípade verzie Hybrid zdobia modré akcenty. Od bežných spaľovacích verzií sa špičkový hybrid odlišuje len v drobnostiach. Jeho dizajn považujeme beztak za veľmi vydarený a bolo by škoda na ňom niečo meniť.
Štýlový hybrid
Kabína C5 Aircross Hybrid sa od bežných variantov odlišuje tiež len v rámci istých medzí, no zmeny v nej cítiť výraznejšie. Najnápadnejšia sa odohrala rovno pred očami vodiča – Citroën kompletne prepracoval grafiku prístrojového štítu. Používateľské rozhranie pôsobí podstatne modernejšie. Skladá sa z troch virtuálnych dlaždíc, každá z nich má v závislosti od aktuálneho režimu zobrazenia inú funkciu. Jeden z režimov je venovaný hybridnej jazde, v ňom môžete pohodlne sledovať prácu techniky, ktorá sa skrýva v útrobách rodinného SUV. C5 Aircross je plug-in hybrid, je štýlový, zároveň stále zostáva i praktickým rodinným Citroënom.
Batožinový priestor ponúka kapacitu 460 až 600 l v závislosti od aktuálnej polohy posuvných sedadiel druhého radu. V tej maximálnej ponúkne Francúz dostatok miesta aj pre vyššie postavy. Keď ich posuniete čo najviac dopredu, budú vhodné skôr pre deti či ľudí nižšieho vzrastu. Vlajková loď Citroënu ponúka extra balík Citroën Advanced Comfort, ktorý stojí dvetisíc eur. Je to vysoká cena, no ak máte v rozpočte priestor, určite odporúčame si ho priplatiť. Obsahuje kožou čalúnené kreslo vodiča s pneumatickou bedrovou opierkou a plne elektrickým nastavovaním, navyše s masážnou funkciou nielen pre šoféra, ale aj spolujazdca. Masáž je veľmi príjemná a najmä na dlhších cestách pomôže uvoľniť stuhnuté svaly.
Okrem skvelého sedadla tento balík obsahuje napríklad zabudovanú bezdrôtovú nabíjačku mobilného telefónu či automatické naklápanie spätných zrkadiel pri cúvaní v štýle prémiových automobilov. Vďaka tomu má vodič pri parkovaní výrazne lepší prehľad a auto dokáže zacúvať na centimeter presne aj bez pohľadu na parkovaciu kameru.
Nečakaná dynamika
Nie je žiadnym tajomstvom, že Citroën C5 Aircross Hybrid má spoločnú techniku napríklad s Peugeotom 3008 Hybrid4. Citroën však neponúka pohon všetkých kolies, čo možno vnímať ako nevýhodu v podobe užšej produktovej palety. Na druhej strane zaujme výrazne nižšou cenou, ktorá štartuje na úrovni 30 990 eur, čo je v porovnaní s najlacnejším Peugeotom rozdiel na úrovni 7 500 eur. Pozor, to však rozhodne neznamená, že by Citroën nedokázal zaujať aj parametrami.
- Citroën C5 Aircross Hybrid
- Motor: R4 + elektro
- Pohon: predné kolesá
- Prevodovka: osemstupňová automatická
- Max. výkon: 166 kW (225 k)
- Max. rýchlosť: 225 km/h
- Zrýchlenie na 100 km/h: 8,9 s
- Pohotovostná hmotnosť: 1894 kg
- Objem batožinového priestoru: 460 – 600 l
- Dojazd na jedno nabitie v teste: asi 47 km
- Cena testovaného vozidla: 37 940 eur
Špičkový Citroën má k dispozícii lítiovo-iónový akumulátor s kapacitou 13,2 kWh, ktorý mu v realite bez väčšej snahy zaručuje bezemisný dojazd nad úrovňou 45 kilometrov. Rešpekt budí aj dobre odladené pohonné ústrojenstvo spojené s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Kombinovaný výkon spaľovacieho a elektrického motora sa zastavil na úrovni 166 kW (225 k) a to už je porcia, ktorá 1,9-tonové auto rozhýbe s nečakanou dynamikou. Navyše ani po vybití batérie SUV nestráca elán a naďalej zrýchľuje tak, že sa na cestách rozhodne nebudete hanbiť.
Efektívny podvozok
Z príplatkov by sme ešte spomenuli 300 eur za silnejšiu palubnú nabíjačku, ktorá má výkon 7,4 kW. Ak máte doma wallbox s ističom na 32A, plug-in hybridné SUV dobijete v priebehu dvoch hodín. Tak či onak, aj z úplne obyčajnej zásuvky to stihnete v priebehu noci. Plug-in hybrid treba nabíjať, potom totiž dosahuje v podstate nulovú spotrebu benzínu. Báť sa však netreba ani dlhých ciest. Ak auto nebudete mať kde dobiť, 1,6-litrový motor vás dovezie, kam potrebujete, a to so spotrebou, ktorá málokedy prekročí hranicu 7 l/100 km.
Podvozok Citroënu C5 Aircross je bez preháňania vynikajúci a jeho kvality si všimli dokonca i laici, ktorí v aute prešli niekoľko kilometrov. Vďaka tlmičom s progresívnym tlmiacim účinkom sa vozidlo správa veľmi plavne, no keď ide do tuhého, podvozok stuhne, aby lepšie odtlmil silný ráz. Vďaka tomu je jazda s C5 Aircross príjemná aj na našich rozbitých cestách.
- Krátke správy
Tucson po novom
Hyundai konečne odhalil Tucson štvrtej generácie. Novinka sa od svojho predchodcu odlišuje v podstate vo všetkom. Iné sú tvary karosérie, ktorú okrem iného zdobia viaceré výrazné prelisy, ale aj futuristické predné a koncové svetlá. Nádych budúcnosti cítiť aj z kabíny, tá zasa do veľkej miery prechádza na dotykové ovládanie a ponúka efektný virtuálny prístrojový štít či úplne nový volant. Pod kapotou budú hrať prím elektrifikované motorizácie, predovšetkým v podobe mild-hybridov. Miesto elitnej pohonnej jednotky je vyhradené pre plug-in hybrid, ktorý má ponúknuť vý-kon 195 kW (265 k).
Tešili sme sa zbytočne
Japonský Nissan už dlhšie avizoval, že chystá znovuzrodenie svojej legendárnej rodiny označenej písmenom Z. Teraz odhalil koncept Proto, ktorý naznačuje, ako by mohlo malé kupé vyzerať. Zároveň so zverejnením štúdie sme sa však dozvedeli, že šesťvalcový športiak do Európy v rámci úsporných opatrení nezamieri. Škoda.
Trúfa si na Teslu
Lucid je priamy konkurent americkej Tesly a to nielen preto, že sídli vo fyzickej blízkosti automobilky Elona Muska. Firma zameraná na elektromobilitu ohlásila plánované spustenie výroby luxusného sedanu Air, ktorý by mal Teslu pokoriť dojazdom nad 800 kilometrov.