Bývalý šéf Národnej diaľničnej spoločnosti Igor Choma hovorí o súčasnom stave a pripravenosti slovenskej cestnej infraštruktúry. Vracia sa k sľubom prvej Ficovej vlády postaviť diaľnicu do Košíc do roku 2012.
Mnoho Slovákov sa pýta, prečo ešte stále nestojí diaľnica do Košíc.
Ako bola rozbehnutá a pripravená v rokoch 2009 – 2010, mohla byť dokončená už v roku 2014 kompletne celá – z Bratislavy až do Košíc.
Čo sa stalo, že nie je?
Počas prvej vlády Roberta Fica bola veľká snaha diaľnicu vybudovať do roku 2010. Neskôr boli vyhlásenia korigované na 2012. Rok 2014 bol ten rok, keď mala byť dokončená. Počas môjho pôsobenia v Národnej diaľničnej spoločnosti, teda počas prvej Ficovej vlády, bola jeho snaha dosiahnuť tento cieľ naozaj enormná. Každé dva týždne sme sa museli zodpovedať na úrade vlády, ako sme postúpili, čo sme urobili, ako sme pripravení, čo treba ďalej urobiť.
Čo znamená my?
Bol tam premiér, minister dopravy, minister financií, spravodlivosti, ja. Každý, kto do toho mohol niečo povedať. A premiér bol ten, kto rozdával úlohy a každé dva týždne všetko kontroloval. Ak bolo potrebné zmeniť legislatívu, okamžite mal minister povinnosť pripraviť návrh do vlády. Vláda ho schválila a už sa pripravoval návrh zákona alebo úpravy, či zmeny. Minister financií vedel, koľko peňazí bude potrebných na prípravu, na výstavbu a podobne. Čiže snaha premiéra držať tento cieľ ako prioritu mala svoj účinok a my sme za štyri roky veľmi postúpili dopredu.
Aký bol výsledok?
Postavili sme stopäťdesiat kilometrov diaľnic. Okrem toho bol pripravený prvý a tretí balík PPP projektov. Bol pripravený aj druhý balík, ale ten sa týkal južnej R1, ten sa aj zrealizoval. Tretí balík bol pripravený pre D1 v okolí Žiliny. Prvý balík pre úseky D1 na východe.
Prečo sa v tej práci nepokračovalo?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?