Keď pred ôsmimi rokmi padlo rozhodnutie o výstavbe hotela, majitelia už vedeli presne, čo chcú otvoriť – hotel, kde sa hosť cíti ako doma. Inšpiráciu našli počas svojich pracovných ciest v zahraničí.
„Práve vtedy človek uvíta miesto, ktoré mu pripomína pohodlie a komfort domova. Kde sa k nemu personál správa ako k niekomu blízkemu. Kde sa vzťah hotel – hosť nekončí poskytovaním štandardných hotelových služieb, aké sú pri štyroch hviezdičkách samozrejmé – kvalitným servisom, čistotou a perfektnou kuchyňou,“ hovorí Lenka Bartová z marketingu.
Preto aj padla voľba na názov Mama's, teda „hotel u mamy“. Jeho zakladatelia ním chceli vyjadriť úctu svojej mame, zároveň zdôrazniť príjemnú rodinnú atmosféru s priateľským, osobným vzťahom k hosťovi.
Poznať si „skalných“
Prívlastok boutique – s ohľadom na zahraničných návštevníkov písaný v origináli – symbolizuje snahu vyjsť hosťom vo všetkom v ústrety a poskytnúť im čo najväčší komfort. V hoteli Mama’s to tiež znamená, že na recepcii majú zdvorilostné frázy a zbytočné informácie červenú.
„Počas check-in hosťa nezahlcujeme vyčerpávajúcimi otázkami a uprednostňujeme mierne familiárny tón. Veď väčšinu návštevníkov už poznáme. A tých ostatných spoznávame, zaujímame sa o ich želania, potreby. Aj nášmu kuchárovi stačí povedať meno hosťa a on už vie, ako mu pripraviť obľúbené jedlo,“ rozmieňa butikovosť na drobné riaditeľ Dominik Eliáš.
Slovko boutique môže do svojho názvu pridať len zariadenie s minimálne štyrmi hviezdičkami. Vyhláška ho charakterizuje ako dizajnový hotel alebo hotel v historickej budove. Pre Mama's platí to prvé; hosť sa môže ubytovať v niektorej z pätnástich štýlovo zariadených dvojlôžkových izieb, dopriať si relax v bazéne alebo vo fínskej saune, ponaťahovať telo v komornom fitnes alebo si posedieť v štýlovej Mama’s Panasian Restaurant.
Zdroj: Mama's
Šaty ako uliate
Slovenské hotely spravidla rastú v materiálovom vybavení, pristavujú, premieňajú menej využité priestory na efektívnejšie. Butik hotelu sedia od začiatku jeho šaty ako uliate; má iný koncept aj filozofiu a jeho hostia uprednostňujú práve tú komornosť a intimitu.
Podľa L. Bartovej je však vo veľkom i malom hoteli vždy priestor na rast kvality. „Každý hotel sa musí posúvať vpred. Aj my v Mama's sme počas ôsmich rokov existencie priniesli viacero noviniek. Napríklad vankúšové „pillow“ menu; hosť má na výber jeden antialergický, jeden tvrdší a jeden mäkší páperový vankúš. Kontinentálne raňajky sme obohatili o špeciality domácej kuchyne – homemade paštéty a džemy, koláče, čerstvé šaláty.“
Hosť si môže dopriať aj raňajky na izbe a dať si pripraviť kontinentálny, fitnes alebo európsky variant. Večer si zapnúť televízor, do ktorého je zavedený internet, využiť klávesnicu na izbe a vybavovať si e-maily z pohodlia postele. Hosťa, ktorý odchádza v skorých ranných hodinách, nenechajú odísť s prázdnymi rukami, ale „Šťastnú cestu!“ mu zaželajú spolu s balíčkom jedla.
Začali to v Amerike
História butikových hotelov sa začala písať v roku 1984. Prvý raz zaznelo toto slovo z úst Steva Rubella – spolumajiteľa novootvoreného manhattanského Morgans Hotel. Zrekonštruoval budovu pôvodného Hotel Duane z roku 1927. Označenie pre malé, štýlové hotely sa ujalo a rozšírilo sa v Amerike i Európe.
Dnešná hotelová teória hovorí o tom, že boutique hotel má aspoň desať izieb, najviac však sto. Napriek imidžu luxusu, ktorý ich sprevádza, nemusia byť vôbec drahé. Sú spravidla nezávislé, ale môžu patriť aj k sieti. Aj tam však svojou osobitosťou budia zdanie nezávislosti.
Ako sieťový začínal aj hotel Arcadia v Bratislave, ktorý pred deviatimi rokmi otvorila spoločnosť Vienna International (dnes Vienna House), neskôr bol členom Leading Hotels of the World. Takmer rok však už pôsobí na hotelovej scéne ako nezávislý.
Už jeho umiestnenie v centre mesta ho predurčovalo pre butikový štýl. Nehovoriac o piatich hviezdičkách, ktoré sa v hlavnom meste objavili vôbec po prvý raz, i o histórii budovy s arkádovitými chodbami a vitrážovým stropom. Pochádza z 12. storočia a patrí medzi pamiatky evidované v Ústrednom zozname pamiatkového fondu.
„Archeologický výskum tu našiel doklady osídlenia z doby laténskej a predmety z 12.-13. storočia. Pivničné priestory boli vraj miestom tajných schôdzok husitov, dom sa spomína aj v súvislosti s križiackymi výpravami,“ hovorí obchodná a marketingová manažérka Karin Laliková a dodáva, že fanúšik dejepisu si tu naozaj príde na svoje.
Zdroj: Arcadia
Luxus v každom kúte
Ku krédu hotela „enjoy the way of luxury“ patrí luxusné vybavenie vrátane spa s masážami, saunami, vírivkou i fitnes, rozmanitosť 34 izieb, maisonette de luxe apartmány s kozubom, valet service s halovým zriadencom na zaparkovanie a pristavenie auta, 24-hodinový room service, teplé jedlo počas celého dňa.... „Ale aj vysoko profesionálny a individuálny prístup k hosťom,“ K. Laliková má na mysli výborné jazykové znalosti i znalosť Bratislavy a okolia, samostatnosť v rozhodovaní personálu.
Butikovú partiu netrhá ani reštaurácia L’Olive. Zahraniční hostia Arcadie chcú ochutnať našu krajinu, a tak aj šéfkuchár Jaromír Štefanovič ide cestou slovenských špecialít a surovín, ale vo vysoko zážitkovom duchu.
V hotelovej teórii sa ako kritérium prívlastku skloňuje aj pôsobivý výhľad. V prípade Arcadie ide o františkánsky kostol a z okien dvojpodlažných apartmánov zase vidno Bratislavský hrad a Michalskú vežu. Historická budova je však často danajským darom.
„Jej udržiavanie si vyžaduje nemalé investície a kompromisy. Dispozičné riešenie nedovoľuje posúvať sa. Musíme teda hosťa inak presvedčiť, že ideme vpred – rozširujúcimi sa službami, rastom kvality,“ spomína K. Laliková.
Za hranicami hlavného mesta
Butikové hotely vyrástli už aj mimo hlavného mesta. Pred dvoma rokmi sa k tomuto prívlastku prihlásil aj hotel Hviezdoslav v Kežmarku. Jeho príbeh však museli rozdeliť na dve kapitoly. V prvej prebudovali jeden z meštianskych domov na trojhviezdičkový hotel s 12 izbami.
Až po odchode nájomníkov z ďalších dvoch domov mohli pridať 12 izieb, salóniky, kongresovú sálu, rôzne zákutia, lobby bar Múza či bowling. Zaslúžili si teda štvrtú hviezdičku aj plánované slovko boutique.
„Celkom ho naplníme na jar tohto roka, keď nám pribudne posledné krídlo so šiestimi izbami de luxe, koňakovým a cigarovým barom a detským svetom a napokon aj garážovanie áut našich hostí,“ teší sa riaditeľka Sylvia Holopová. Mestečko pod Tatrami si vraj taký hotel zaslúžilo už aj s ohľadom na rodákov, ktorí preslávili Slovensko.
Zdôrazňuje, že v butikových hoteloch vonkoncom nejde o luxusnú mramorovú recepciu, ale o genius loci a predovšetkým prístup k hosťovi. „Aby sa cítil, že je vždy vítaný.“ A tak musia recepčné vo Hviezdoslave ovládať dva svetové jazyky, dobre spoločensky vystupovať, byť srdečné a pozorné a ako aj všetci zamestnanci hotela rozprávať jeho príbeh. No a, samozrejme, vedieť počúvať, čo by si klient želal, čo by ho potešilo.
Zdroj: Martin Marenčín
Plný balík prekvapení
Podľa hotelovej teórie sa za označením boutique môže skrývať aj časť väčšieho komplexu. V tomto duchu vyrástol aj Hotel pod Lipou v Harmónii pri Modre, ktorý sa stane súčasťou štvorhviezdičkového wellness a kongresového centra na 24 hektároch s troma samostatnými budovami i konceptmi.
V butikovej časti už dnes nájde hosť 21 veľkorysých izieb výnimočného dizajnu, s „king size“ posteľami a ďalším nadštandardným vybavením. Na prvý pohľad vidí, že investor nešetril. K tomu rôzne prekvapenia – hoci aj cigarový salón v štýle jachtárskeho klubu, detský lanový park a do dvoch rokov ďalšie atraktivity.
„A absolútna orientácia na klienta,“ pripomína riaditeľ Igor Gondár mantru, ktorou musí personál žiť i myslieť. A potom príde chyžná na recepciu a povie: „Tento hosť je tu už tretí raz, má mimoriadne veľké nohy, nevieme mu kúpiť väčšie papuče?“ Alebo recepčná na porade pripomenie: „Tomuto VIP hosťovi sme minule dali fľašu vína, aké prekvapenie mu prichystáme teraz?“ No a keďže v kuchyni pečú vlastný chlieb, radi dajú hosťovi bochník na cestu... ako suvenír.
Služba verzus ekonomika
Rozmaznávanie. Nuž nečudo, že sa v zahraničí stalo veľkou módou rezervovať si izbu v butikovom hoteli. „Možno to slovenskí hostia až tak neriešia. Ale keď sa rozšíri chýr o nás ako o štýlovom zariadení s rodinnou atmosférou, budú k nám chcieť prísť bez ohľadu na prívlastok.“
Janka Jindrová z marketingu dodáva, že butiková filozofia je mimoriadne náročná. Do takých hotelov však chodieva stála klientela a s ňou sa zase ľahšie pracuje.
„Keď si vyberám dovolenku, vždy uprednostňujem malý útulný hotel s individuálnym prístupom. Z pracovného hľadiska však vnímam, ako často stoja proti sebe túžba hoteliera 'vyhrať sa' so službou a ekonomika. Tá môže naraziť na pritesné šaty butikového hotela. V Modre však bude našťastie stáť stredisko s 200 lôžkami s dobrým ekonomickým potenciálom. Pritom zachováme butikovú službu pre klientelu, ktorá ju vyhľadáva,“ plánuje I. Gondár.
Zdroj: Hotel Pod Lipou
Pod názvom Hotel pod Lipou by tu butikový štýl možno nik neočakával... „Sme v prírode, lipa je slovenský národný strom a v tomto regióne sú takéto označenia tradíciou. Navyše sa ľahko pamätá. V malokarpatských končinách butik hotel chýbal, preto sa investor rozhodol ísť touto cestou,“ vysvetľuje J. Jindrová výnimku, čo potvrdzuje pravidlo boutique hotelov ako typicky mestských.
Koniec koncov ide síce o zariadenie v lone prírody, ale na dohodenie kameňom od hlavného mesta. To ho zase podľa I. Gondára predurčuje nielen na teambuildingové a spoločenské aktivity, ale celkovo na Exclusive House Use, keď si celý hotel môže prenajať jedna spoločnosť.
Ďalšie „hotely s prívlastkom“
Zdroj: Hotel Pod Lipou
Marrol’s Boutique Hotel, Bratislava
Hotel s piatimi hviezdami ubytováva hostí v 51 izbách a troch apartmánoch a usádza ich v reštaurácii Messina. Jeho „story to tell“ sa viaže na príbeh dcéry škótskeho obchodníka Mary Ann Marrol z prelomu 19. a 20. storočia.
Tulip House Boutique Hotel, Bratislava
Päťhviezdičkový hotel sídli v budove z roku 1903, postavenej v štýle art nouveau. Hosť si môže vybrať z 28 izieb a apartmánov, dopriať si jedlo v pivničnej reštaurácii Rapsody alebo dezert v kaviarni Tulip House.
Hotel Agatka, Bratislava-Vajnory
Prezentuje sa ako „prvý boutique hotel na Slovensku“. Po pätnástich rokoch zmenil pôvodný názov Kamila aj označenie sídla Čierna Voda. Hostí môže ubytovať v 27 izbách rôzneho štýlu.
Zdroj: Soňa Hudecová-Podhorná
Boutique Hotel Dubná skala, Žilina
Štvorhviezdičkový hotel ponúka 34 izieb a tri apartmány, dvojpodlažné parkovisko, tri salóniky i zónu pre relax. K jeho najvyhľadávanejším podujatiam patria pravidelné Soireé – snúbenie vína a jedla.
Boutique Hotel Bristol, Košice
Prednosťou hotela s 34 izbami je umiestnenie v centre východoslovenskej metropoly. V reštaurácii Allegro nájde stoličku 20 hostí, novinkou sú kúpele Hammam.
Grand Boutique Sergijo, Piešťany
Hotel patril do siete Best Western, od rekonštrukcie v roku 2006 sa prezentuje ako nezávislý. Ponúka 25 izieb a apartmánov v talianskom štýle, posedenie v reštaurácii La Reine s výberom vín od G. Depardieua a P. Richarda.
Zdroj: Soňa Hudecová-Podhorná
Boutique Hotel Maraton, Košice
Štyri hviezdičky svietia na fasáde zrekonštruovaného hotela v centre mesta. Skrýva sa za ňou 16 izieb, ladených do príjemných teplých tónov. Novinkou je salónik Rondo-club a zimná záhrada Ambiente.
Boutique Hotel Empress, Rožňava
Zariadenie sa hlási k štyrom hviezdičkám; hosť má na výber 12 izieb a tri apartmány. Do reštaurácie Sissi si môže sadnúť 45 hostí, ďalší nájdu kreslo v lobby bare či stoličku v salóniku Elizabeth.