Slovenská spoločnosť SuperScale, ktorá sa zaoberá najmä zvyšovaním príjmov z mobilných hier, rozšírila biznis a získala nových klientov spomedzi najväčších herných firiem sveta. Podarila sa jej tak plánovaná expanzia na severoamerický trh, veľkého klienta má už aj v Ázii.
Zatiaľ čo do tohto roku firma cielila na menších a stredných klientov, v súčasnosti už pracuje napríklad pre druhú najhodnotnejšiu hernú firmu na svete Electronic Arts, ktorá má v portfóliu viac ako 20 štúdií. SuperScale si vybralo ako jediného partnera na škálovanie hier aj mobilná divízia Google či najväčší svetový výrobca hračiek Lego.
Slovenský startup sa stará aj o jednu z najhranejších hier na svete Hill Climb Racing, ktorú hrá 1,3 miliardy hráčov, či hru Gardenscapes, ktorá celosvetovo zarobila už viac ako dve miliardy dolárov.
Strmý rast
Firme sa už podarilo získať pár prestížnych ocenení. Rešpektovaný herný portál Pocket Gamer jej prisúdil víťazstvo v kategórii Best Service Provider a druhý rok po sebe sa SuperScale objavilo aj v rebríčku najrýchlejšie rastúcich technologických spoločností v stredoeurópskom regióne Deloitte Technology Fast 50. Rast firmy o vyše 1 300 percent za roky 2016 až 2019 ju vyniesol na 14. priečku.
Vlani SuperScale medziročne viac ako zdvojnásobilo tržby, na 2,6 milióna eur, a aj tento rok všetko nasvedčuje pokračujúcemu prudkému rastu. „Tržby chceme každý rok aspoň zdvojnásobovať. Tento rok určite výrazne porastieme, definitívny výsledok bude závisieť od počtu pilotných projektov, ktoré stihneme pred vianočnou sezónou rozbehnúť. Ak sa nám podarí dotiahnuť do fázy profit sharingu projekty, na ktorých sme nedávno začali pracovať, tak špeciálne budúci rok môže byť extrémne rastový,“ hovorí zakladateľ a šéf spoločnosti Ivan Trančík.
Očakávané výsledky firmy potvrdzujú, že vplyv pandémie priniesol pre niektoré odvetvia aj nové príležitosti. Medzi nimi je trh mobilných hier, ktorý je najväčším segmentom globálneho herného trhu. V roku 2019 mal po medziročnom raste 11,6 percenta hodnotu takmer 55 miliárd dolárov (42 mld. eur).
Náročné databázy
Práve na mobilný herný trh sa chcel prioritne orientovať aj I. Trančík. V auguste 2015 sa preto oddelil od spoločnosti Exponea, ktorá sa zaoberala tiež dátovou analytikou, a začal budovať SuperScale. „Pred založením SuperScale sme pracovali s rôznym typom zákazníkov, e-shopy, banky či SPP, ktorý mal dva milióny klientov. Pomáhali sme im lepšie využiť firemné dáta a lepšie porozumieť zákazníkom,“ spomína na svoje začiatky. Bod zlomu bol pre neho príchod klienta Pixel Federation, najznámejšieho slovenského herného štúdia, ktoré v tom čase malo 40 miliónov hráčov. „Ak má firma stovky až tisíce zákazníkov, začína už mať problémy s ich manažovaním. Veľké e-shopy či hry však nemajú státisíce ani milióny zákazníkov, sú ich desiatky, stovky miliónov. Niektorí naši klienti majú miliardy hráčov. Vrchol B2C marketu je práve v mobilných aplikáciách, to je konečná škála ľudskej populácie, ktorá sa dá dosiahnuť,“ vysvetľuje šéf SuperScalu.
Vrcholom B2C trhu sú mobilné aplikácie
Databázy však majú svoje limity a v určitej fáze začnú byť extrémne drahé. Pokrok v cloudových technológiách priniesol nový typ, ktorý umožňuje skladovať a spracovať dáta oveľa efektívnejšie ako donedávna. Podľa I. Trančíka si ani úspešné firmy s miliónmi na účte nedokážu databázy dobre manažovať. „Aj Fingersoft za nami prišiel s tým, že ich databázy nevedeli efektívne spracovať to množstvo dát, ktoré generuje viac ako miliarda ich hráčov. My sme vyvinuli databázu, ktorá vedela tieto segmentácie robiť v reálnom čase, aj keď bolo dát obrovské množstvo. Milióny hráčov neustále generujú stovky miliónov udalostí každý deň a treba mať veľmi dobre premyslené, ako ich ukladať a spracovať,“ opisuje Ivan Trančík.
V spolupráci s dizajnovým tímom Fingersoftu na základe segmentácie hráčov dodanej SuperScale hra Hill Climb Racing 2 svojim hráčom dala lepšie ponuky v závislosti od ich záujmov a ochoty míňať a už v pilotnom projekte tržby hry za jediný deň vyleteli na niekoľkonásobok priemerných denných služieb. „Do hry sme pritom nedorobili nič nové, len sme použili to, čo tam bolo,“ spomína CEO SuperScalu.
Miliardový trh
Mobilné hry sa v súčasnosti už nedajú vyrábať na mieru pre lokálny trh, pre Slovensko alebo Česko. Nefunguje to už ani v najväčších krajinách a produkujú sa rovno pre globálny trh. Každá hra tak má potenciál získať milióny hráčov. Aj to najmenšie vývojárske štúdio robí produkt, prístupný cez AppStore a Google, fakticky pre tri miliardy ľudí.
„Keďže sú to globálne digitálne produkty, tak marže sú niekde úplne inde. Pracujeme napríklad na dvoch dieloch populárnej hry Hill Climb Racing od fínskeho štúdia Fingersoft. Hráčom ponúkame na základe dát rôzne vylepšenia – autá, motor, kolesá... V princípe je to práca grafika a programátora na pár hodín, ale vieme to predať miliarde hráčov. Marža je na každom predaji blízko sto percent, v nákladoch nie je žiadny rozdiel medzi predajom tisícky alebo milióna virtuálnych áut. Každá optimalizácia, ktorú sme spravili, bola extra profit,“ približuje šéf produktu SuperScale Jakub Marek.
Firma začala vyhľadávať potenciálnych silných klientov. Zamerala sa najskôr na škandinávske krajiny, ktoré veľmi úspešne naskočili na novú vlnu mobilných hier. Vo Švédsku napríklad pôsobí vyše tristo herných firiem s tržbami na úrovni 1,8 miliardy eur. Vo Fínsku, ktoré je porovnateľné so Slovenskom a kde sa zrodili aj legendárne Angry Birds, je to päťsto firiem s tržbami tri miliardy eur. Chief operating officer SuperScalu [a zároveň manželka zakladateľa firmy – pozn. TRENDU] Alžbeta Trančík v tom čase dostala ponuku vybudovať analytické oddelenie pre svetové herné štúdio Ubisoft Massive, ktoré sídlilo práve vo Švédsku. „Presťahovali sme sa do Malmö a začal som písať herným štúdiám, že sa venujeme hernej analytike a chceme zlepšiť ich biznis pomocou dát. Na prvé štyri maily som dostal tri pozitívne odpovede, presne to hľadali a videli v tom potenciál,“ spomína I. Trančík.
Cesta do sveta
Spočiatku si firma účtovala za svoje služby paušálne, postupne však rozbehla projekty, z ktorých si berie percentá z pridaného profitu. „Pri takých sumách je to už úplne niekde inde. Ten model je extrémne férový, presne vieme, koľko sme pridali a aký je z toho náš podiel. Dva roky po založení sme mali prvý biznis, z ktorého v princípe berieme 20 až 50 percent pridanej hodnoty,“ pochvaľuje si šéf obchodu Jakub Trančík.
„Zistili sme však, že ak chceme robiť ešte väčší biznis, nestačí len robiť analýzy a dávať odporúčania. Aj klienti sa zaujímali o to, či vieme zabezpečiť exekúciu,“ dopĺňa jeho brat Ivan. Vtedy začalo SuperScale expandovať a vytvárať nové biznisové jednotky. Vznikol kreatívny tím – marketingový, game dizajnový, monetizačný či ASO tím –, ktorý upravuje úvodnú stránku v AppStore a prispôsobuje ju jednotlivým trhom. „Zmenili sme náš obchodný model na growth engine, respektíve profit scaling partnership. Pozeráme sa na každú biznisovú vertikálu hry, analyzujeme jej efektívnosť a odhadujeme, o koľko by sme mohli partnerovi priniesť viac, keby sa zrealizovali určité zmeny,“ hovorí šéf firmy.
Možnosti našej expanzie sú limitované tým, koľko sme schopní dodávať
Ťaženie SuperScalu globálnym herným biznisom je také presvedčivé, že jeho očakávaný prudký rozmach chcú akcelerovať špičkoví domáci i svetoví venture investori. Firma nedávno získala na financovanie expanzie injekciu 4,2 milióna eur. Najväčšiu časť z tejto sumy poskytol britsko-francúzsky investičný fond Level-up Ventures, ktorý sa zameriava predovšetkým na mobilné herné štúdiá z Európy a Ázie. Individuálne sa okrem iných zapojil napríklad šéf gaming creator tímu Facebooku Ignacio Monereo či rešpektovaný venture capital investor Sven Lingjearde, ktorý má v portfóliu viac ako 70 začínajúcich firiem.
Firma síce bola od začiatku v zisku, ale klientov získavala medzi menšími a strednými firmami. Pred rokom teda začala riešiť potenciálny prienik do najvyššieho segmentu na spoločnosti ako Electronic Arts či Activision s miliardovými obratmi. „Väčšinou sú tieto firmy v USA alebo Ázii. Museli sme riešiť, ako ich osloviť, ako nastaviť vlastné procesy tak, aby sme s nimi mohli robiť. Nemali sme s tým žiadne skúsenosti. Ukázalo sa, že majú veľké nároky na dodržiavanie rôznych štandardov od komunikácie po bezpečnosť. Aby sme vôbec mohli otestovať pilotný proces, museli sme do toho investovať a splniť rôzne požiadavky. Partneri z USA napríklad potrebovali niekoho v ich časovej zóne a podobne. Naše pôvodná idea bola využiť zdroje od investorov na vybudovanie lokálneho officeu v USA,“ vysvetľuje Alžbeta Trančík.
Paradoxne celému procesu pomohla pandémia covidu, ktorá prinútila celý svet prejsť na prácu z domu. Projekty, ktoré čakali na zriadenie americkej pobočky, sa zrazu bez problémov rozbehli online. „Medzitým sa ukázalo, že systémy, ktoré sme vyvinuli, sú zaujímavé práve pre najväčšie firmy. Tie nemajú jednu alebo dve hry, majú ich desiatky v rôznom štádiu. Niektoré sú staršie, ale stále veľa zarábajú, i keď menej ako predtým, niektoré plánujú vydať, ale nemajú istotu, aké budú výsledky,“ hovorí I. Trančík
Kľúčovým trhom sa tak pre SuperScale stáli práve najväčšie firmy. Analýzy už dodáva mobilnej divízii Google Play, Electronic Arts či novovzniknutej mobilnej divízii Lego. „Viacero takýchto firiem si začalo ceniť, že existuje tím, ktorý je dostatočne skúsený a sofistikovaný, má výsledky aj dostatočne vyladené procesy. Mnohí nám povedali, že ešte nestretli firmu, ako je naša. Absolútne nemajú problém s peniazmi, ale majú problém nájsť dostatočne schopných a talentovaných ľudí,“ vysvetľuje Ivan Trančík úspechy svojej firmy na globálnom trhu.
Investori
SuperScalu
Level-up Ventures
Britsko-francúzsky investičný fond Level-up Ventures, ktorý sa zameriava predovšetkým na mobilné herné štúdiá z Európy a Ázie
Ignacio Monereo
Počas pôsobenia v Google Play v Londýne mal na starosti Top 200 herných štúdií v regióne EMEA. V súčasnosti vedie Gaming Creator Team vo Facebooku
Alexis Bonte
COO jednej z najhodnotnejších a najrýchlejšie rastúcich európskych herných firiem Stillfront Group, ktorá má pod sebou 16 herných štúdií. Valuácia tejto firmy sa medziročne zvýšila 200 percent na 3,3 mld. eur
Sven Lingjearde
Profesionálny VC/PE investor so sídlom vo Švajčiarsku. V portfóliu má vyše 70 growth-stage firiem po celom svete
Jozef Kováč
Spolu s Ivanom Trančíkom založili firmu, z ktorej postupne vznikla Exponea, jedna z najrýchlejšie rastúcich slovenských spoločností. V súčasnosti sa venuje anjelskému investovaniu a novým projektom
Jakub Jurových
Po absolvovaní štúdia v Cambridge rozbehol svoju kariéru v Silicon Valley, kde pracoval pre Mozzilu. Neskôr pôsobil ako CTO platformy Operam pre optimalizáciu výdavkov hollywoodskych filmových štúdií. V súčasnosti vedie vlastný startup Deepnote, ktorý získal vyše 3,8 mil. USD ako štartovnú investíciu od top investorov zo Silicon Valley – Accel a Index Ventures
Covid pomohol
V dôsledku pandémie sa zdvihol celý herný trh. Tržby rástli, zároveň sa výrazne zvýšil tlak na okamžitú expanziu do rozširujúceho sa priestoru. Zrazu aj najväčšie firmy zistili, že služby firiem ako SuperScale potrebujú okamžite. „My sme na to boli pripravení. Už dlhšie sme s nimi rokovali a nová situácia pomohla procesy urýchliť. Aj najväčšie firmy sú už ochotné s nami spolupracovať. Okrem USA sme získali veľkého čínskeho partnera a možnosti našej expanzie sú v princípe limitované tým, koľko sme schopní dodávať. Chceme sa dostať až na globálnu špičku,“ hovorí šéf firmy.
Pod vplyvom covidu navyše SuperScale už nemusí po svete otvárať fyzické pobočky. Ušetrené peniaze od investorov chce využiť na získavanie schopných ľudí. „Doteraz sme rástli organicky. Ale keď teraz vidíme na trhu tím, ktorý má relevantné schopnosti, namiesto toho, aby sme to vytvárali od nuly u nás, môžeme ho kúpiť a pridať k nám ako ďalšiu biznisovú jednotku,“ pochvaľuje si silné investorské zázemie I. Trančík.
Bez obáv z konkurencie
Žiadna iná spoločnosť, ktorá by SuperScalu priamo konkurovala, sa na trhu v súčasnosti neobjavuje. Hoci sa mnohé firmy venujú podobným činnostiam ako individuálne biznisové jednotky SuperScalu, nedokážu poskytnúť služby v takom rozsahu škále ako slovenská spoločnosť. Tá sa teda konkurencie nateraz obávať nemusí. Pre globálne firmy je totiž veľmi ťažké manažovať mnohých dodávateľov a jeden generálny dodávateľ, ktorý vie obslúžiť množstvo produktov, je pre nich veľkou pridanou hodnotou.
„Máme veľmi dobrú pozíciu. Samozrejme, očakávame aj vstup konkurentov, ale ten náskok, ktorý teraz máme, bude veľmi ťažké dobiehať,“ myslí si Alžbeta Trančík.
Hoci sa SuperScale prioritne orientuje už na najväčšie firmy, menším a stredným vývojárskym štúdiám ponúka možnosť takzvaného self-publishingu. Menšie firmy sa zvyčajne snažia získať partnerstvo s veľkou firmou, ktorá sa komplexne postará o ich hru. Zvyčajne však za to zaplatia presunom celej hry pod veľkého partnera. Vývojové štúdio sa tak stane dodávateľom a zo ziskov vidí iba zlomok.
„My im ponúkame alternatívu. Namiesto toho, aby štúdio prišlo o hru, v partnerstve s nami si hru ponechá a my mu ako service provider dodávame služby. S týmto modelom v súčasnosti cielime na menšia štúdiá, ale v podstate celý brand a biznis fokusujeme na tých najväčších,“ uzatvára zakladateľ a CEO spoločnosti SuperScale Ivan Trančík.
Dozorná
rada SuperScalu
Guillaume Latour
Jeden z najlepšie performujúcich investorov s vyše 25-ročnými
skúsenosťami v oblasti technológií a gamingu v Európe. Ako
partner IDINVEST ma za sebou exity v hodnote viac ako päť miliárd eur
Thibaud Morin
Ako senior viceprezident pre akvizície Vivendi Group stál za najväčšími
transakciami v gamingu – kúpa Blizzard Entertainment a následna
investícia do vývoja legendárnej hry World of Warcraft (doteraz zarobila
10 mld. dolárov), fúzia s Activision a vytvorenie
najhodnotnejšej hernej firmy na svete Activision-Blizzard
Brian Chadwick
Ako expert korporátneho práva a partner jednej z najväčších
právnických kancelárií so zameraním na technológie stál za desiatkami
transakcií vrátane miliardového predaja britskej hernej firmy Miniclip
čínskej Tencent Group
Laurent Dubois
Ako dlhoročný CFO Altran Group sa podieľal na raste jednej
z najväčších outsourcingových firiem v oblasti špičkových
technológií a inovácií s 50-tisíc zamestnancami na obrat tri
miliardy eur