Juhozápadné Slovensko nemá takmer žiadne diaľnice, s výnimkou okresu Senec, a aj rýchlostné cesty tento región zväčša obchádzajú. A to napriek tomu, že maďarská menšina mala v minulom volebnom období vo vláde ministra dopravy. 

Konštatovali to účastníci druhého ročníka konferencie Budúcnosť juhozápadu Slovenska, ktorú organizovalo vydavateľstvo News and Media Holding v spolupráci s denníkom Új Szó a týždenníkom TREND po viac ako ročnej covidovej prestávke.

Program konferencie, rozdelený do piatich tematických blokov, sa točil najmä okolo idey, ako pomôcť juhozápadnému Slovensku, ktoré obýva zväčša maďarská menšina, dotiahnuť sa na ekonomicky rozvinutejšie regióny.

Cesty sú prioritou

Panelisti, zložení z ekonómov, akademikov, politikov, ale aj ľudí z biznisu, sa zhodli na tom, že v prvom rade sa musí zlepšiť dopravná infraštruktúra. Podobne biedne ako pri cestách to vyzerá na juhu Slovenska aj so železnicami. Rýchliky a IC vlaky premávajú len cez severnú trasu. Na juhu sú len pomalé regionálne vlaky v zúboženom stave, čo sa dá povedať aj o kvalite koľají. Navyše ide často o jednokoľajové a málo elektrifikované trate.

Na snímke generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska Marek Harbuľák počas tlačovej konferencie Ministerstva dopravy a výstavby (MDV) SR na tému Predĺženie pomoci pre sektor cestovného ruchu a gastra o ďalšie mesiace a rozširujeme ju o ďalších oprávnených žiadateľov. V Bratislave, 16. augusta 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Ďalší lockdown by pre slovenské regióny mohol byť katastrofou

„Po odchode RegioJetu máme secondhandové vlaky a chýba nám obchvat mesta,“ prízvukuje Béla Keszeg, primátor Komárna. Aj preto na tomto území pretrvávajú veľké regionálne rozdiely, ktoré sa časom prehlbujú. „Na napredovanie je potrebná centrálna podpora. Vyhliadky na znižovanie rozdielov sú negatívne,“ myslí si Zsolt Horbulák z Ekonomickej univerzity v Bratislave. Podobne skepticky vidí rozvoj juhu stredného Slovenska primátor Fiľakova Attila Agócs.

Južné okresy uviazli v začarovanom kruhu. Útvar hodnoty za peniaze pri ministerstve financií tvrdí, že sa tam neoplatí stavať cesty, lebo frekvencia dopravy je nízka, na druhej strane – bez lepších ciest sa nezvýši. „Kde je cesta, tam sa sťahujú aj ľudia, od nás mladí odchádzajú. Bez pozitívnej diskriminácie na úrovni centrálnej vlády nevidím rýchly rozvoj nášho regiónu,“ podotýka A. Agócs.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa