Návrh je najčastejšie spomínanou súčasťou súboru, s ktorým minulú stredu prišla komisia ako s ďalšou časťou svojej snahy zmeniť podobu európskeho digitálneho trhu.
Okamžite nasledovala euroskeptická kritika o ďalších povinných kvótach. Komisia dopredu oponovala, že ponuky spoločností už teraz požadovaných najmenej 20 percent európskej produkcie obsahujú. „Tie percentá nebudú vyžadovať nejakú osobitnú snahu,“ upokojoval eurokomisár pre digitálny trh Günther Oettinger.
Spoločnosti samotné sa väčšinou obmedzili na diplomatické komentáre. Zámer však skritizoval napríklad John Higgins, riaditeľ spoločnosti DigitalEurope, skupiny, ktorá v Európe združuje firmy zaoberajúce sa digitálnymi technológiami, vrátane napríklad Apple, Samsungu či Google. „Kvóty nie sú efektívnou cestou na ochranu miestnych poskytovateľov obsahu,“ varoval s tým, že v podobe, akou je vec navrhnutá, naopak ohrozí terajšie i vznikajúce obchodné modely, ktoré teraz umožňujú zákazníkom v EÚ prístup nielen k európskemu, ale aj k medzinárodnému obsahu.
Zdroj: SITA/AP
Systém by podľa neho mal byť pružnejší a viac využívať možnosti, ktoré internet ponúka. „Technologický priemysel je partnerom v mediálnom reťazci, nie je nepriateľom európskeho alebo ľubovoľného iného obsahu,“ zdôraznil.
Pre porovnanie je dobré pripomenúť, že klasické televízie v EÚ musia mať najmenej polovicu obsahu „európskeho pôvodu“. Pre tieto televízie teraz komisia predpokladá určité uvoľnenie pravidiel pre reklamu. Súčasťou stredajšieho balíčka je aj snaha odstrániť prekážky pre cezhraničné internetové nakupovanie v EÚ, ale pre tovar nechránený autorskými právami – teda bez filmov či hudby.
20 percent obsahu ponuky spoločností ako Netfix, Amazon či Apple v Európe bude musieť mať „európsky obsah“
Ľudia by tak mali mať možnosť využívať služby online obchodov aj v iných krajinách dvadsaťosmičky. To teraz vždy nejde – niekedy sú zákazníci automaticky presmerovaní na stránky vo svojej krajine, ktoré však trebárs využiť nechcú, pretože je pre nich tovar drahší. Inokedy sa napríklad vyžaduje kreditná karta vydaná bankou v danom štáte a podobne.
V kontexte digitálnych technológií 21. storočia je potom mierne bizarný ďalší súbežne predložený návrh, ktorým
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?