Svedectvá vodičov
Jedna strana mince sú vodiči z východnej Európy a podmienky, v ktorých pracujú. Na druhej strane sú dopravné spoločnosti s neveľkým priestorom na rast nákladov vrátane mzdových. Impulzom na cestný balík bol prípad z Belgicka, kde miestny podnikateľ cez schránkovú firmu zamestnával za nevyhovujúcich podmienok východoeurópskych vodičov.
Spomeňme si tiež na aféru IKEA a jej dodávateľov. Marcová reportáž BBC poukázala na niekoľkomesačný pracovný život šoférov z Poľska, Rumunska či Moldavska. Rumunský vodič žil a pracoval nepretržite zhruba štyri mesiace v Dánsku. Tvrdil, že si zarobil 477 eur za mesiac, kým dánsky šofér približne 2 200 eur. Rumun spal v spacáku v kabíne, varil si na variči v prívese. Bez toalety či pitnej vody. „Cítim sa ako väzeň,“ vyjadril sa. Ponosoval sa, že cestovné náhrady vo výške štyridsaťpäť eur za deň by mu nepokryli výdavky na jedlo a ubytovanie.
Vodič z Moldavska bol na tom platovo ešte horšie. Mesačne zarobil 150 eur. Blízko najväčšieho distribučného centra IKEA v nemeckom Dortmunde si šoféri sušili opraté oblečenie. „Trávime veľa času na odpočívadlách, často bez záchodov, spŕch a ďalších zariadení,“ posťažoval sa jeden z nich. IKEA dáva ruky preč od týchto smutných príbehov. Tvrdí, že je svedectvami zhrozená, a apeluje na svojich dodávateľov, čo sa týka miezd, pracovných podmienok a dodržiavania legislatívy.
Podľa združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia je uplatňovanie smernice o vysielaní pracovníkov a minimálnej mzde danej krajiny akceptovateľné pri kabotáži, avšak neprijateľné pri tranzitnej a medzinárodnej doprave. Príkladom kabotáže je, keď slovenský dopravca zabezpečuje prepravu tovaru v rámci Maďarska, z Budapešti do Győru, teda miesto začiatku aj konca trasy je v tej istej krajine, mimo jeho domovskej.
Nadšení „západniari“
Prvou lastovičkou v uplatňovaní minimálnej mzdy bolo v roku 2015 Nemecko. Hoci opatrenie muselo dočasne pozastaviť, pridali sa k nemu ďalšie krajiny. Nakoniec im ho chce v cestnom balíčku odobriť aj EK, ktorá predložila návrhy na sprísnenie podmienok v sektore kamiónovej dopravy v rámci iniciatívy Európa v pohybe. Navrhované pravidlá zahrnujú založenie dopravného podniku, prístup na európsky trh, pracovno-sociálne podmienky (platy, čas jazdenia a odpočinku), spravodlivejší výber poplatkov za použitie ciest, bezpečnosť, ale aj kontrolu.
„Pre nás je pokrokové, že pri kabotáži je už pri prvom dni vodič považovaný za vyslaného pracovníka a pri medzinárodnej doprave po troch dňoch v mesiaci. Myslíme si však, že zachovanie súčasného obmedzenia troch kabotáží počas siedmich dní by malo zmysel,“ poznamenáva Soren Larsen, šéf Nordic Logistics Association (NLA), pre ktorú je podstatné, že návrh reguluje nielen krátke obdobia kabotáže, ale aj šoférov a vozidlá s dlhodobejšou pôsobnosťou v niekoľkých členských štátoch mimo domovskej krajiny.
Dalo sa predpokladať,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?