Ak sa nestane nič neočakávané, brehy Dunaja spojí už tento víkend. V pláne sú posledné dva výsuvy oceľovej konštrukcie. Most sa dostane do definitívnej polohy a sadne si na staromestský pilier. Zostane ešte vyrobiť presne na mieru zhruba štvormetrový diel, položiť koľajnice, dokončiť jediný nový pilier a množstvo drobných objektov.

Rýchlejšie do Petržalky

Prvá električka číslo 1 by mala zo zastávky na Bosákovej ulici v Petržalke smerom na Hlavnú stanicu vyraziť v prvých mesiacoch budúceho roka. „Termín prebratia stavby je 15. december. Samozrejme, vtedy sa iba začne proces kolaudácie objektov, ktorý si vyžaduje určitý čas,“ hovorí hlavná dopravná inžinierka mesta Tatiana Kratochvílová.

O električkových linkách do Petržalky však ešte nie je definitívne rozhodnuté, spomínaná s číslom 1 je zatiaľ len návrh. Na koľajnice sa mala vrátiť už tento týždeň na pôvodnej okružnej trase po dokončení rekonštrukcie križovatky na začiatku Štúrovej ulice.

Podľa T. Kratochvílovej električka zjednoduší cestovanie do Petržalky. Priznáva však, že nie hneď po spustení prevádzky prvej etapy. Popri tom, že skončí na začiatku sídliska a ďalej pôjde najneskôr do piatich rokov, súčasný projekt nerieši ani prestupovanie.

Plánované presunutie autobusovej zastávky pri Malej scéne bližšie k električkovej na Šafárikovom námestí sa nestihlo vyriešiť. „Súčasťou tejto stavby, bohužiaľ, nebol ani prestupový uzol Manderla, ktorý mesto pripravuje. Mal by zásadne zjednodušiť prestupovanie z jednotlivých radiál,“ vysvetľuje dopravná inžinierka. Prestupovanie z petržalskej električky si tak vyžiada dlhšie pešie presuny. Je to ďalšia daň za chaotickú prípravu a neskorý začiatok výstavby.

Bratislava má prvý zelený most

Hlavná dopravná inžinierka Bratislavy Tatiana Kratochvílová. Zdroj: Martina Brunovská

Zelený znamená bez áut

Nový Starý most bude naďalej jediným bratislavským mostom cez Dunaj bez áut. Zelený bude nielen vďaka náteru, aký už v minulosti mal, ale aj tri metre širokým chodníkom pre chodcov a cyklistov na oboch stranách. Nad piliermi budú oddychové balkóny s vyhliadkou.

Obojsmerná električka a cyklotrasa budú z mosta pokračovať aj po Štúrovej ulici. Autá ňou budú jazdiť len jedným smerom od Kamenného námestia a pri univerzite odbočia doprava. Nezaparkujú tu však, ulica bude patriť chodcom a cyklistom.

Záchranky a hasiči prejdú aj cez most, koľajnice budú zabetónované. „Most je zo statickej aj technickej stránky pripravený na prevádzku električky, ale nie na trvalé zaťaženie motorovými vozidlami. Mohli by napríklad porušiť izoláciu koľajníc,“ objasňuje riaditeľ stavby Peter Tekeľ zo spoločnosti Eurovia SK. Ďalej dodáva, že Dopravný podnik Bratislava si tiež nechal možnosť autobusovej dopravy v prípade výluky električiek, na čo sú prispôsobené aj zastávky. Most zvládne aj prejazd ľahkých prímestských vlakov typu tram-train, preto majú koľajnice duálny rozchod.

Od ostatných bratislavských mostov sa Starý most líši

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa