Otvorený súhlas s týmito pravidlami zatiaľ vyjadrili tri zo štyroch najväčších mestských častí. So štvrtou bude magistrát rokovať.

Ustúpilo mesto

Ide o opakovaný pokus o zavedenie celomestskej parkovacej politiky. Neúspešne sa o to pokúšal už predchádzajúci primátor Milan Ftáčnik. Narazil však na odpor mestských častí, ktoré majú právomoci schvaľovať si pravidlá parkovania na svojom území. Bratislava je tak už roky jedinou európskou metropolou, ktorá nemá jednotné pravidlá parkovania. Poslanci síce v roku 2012 schválili zásady celomestskej parkovacej politiky, ale doteraz sa im nepodarilo prijať dokumenty potrebné na jej spustenie.

Bratislava chce spoplatniť verejné parkovanie

Zdroj: Maňo Štrauch

Čakalo sa na ústupok niektorej zo strán. Nakoniec to bude mesto Bratislava, ktoré sa vzdá možnosti prevádzkovať parkovaciu politiku výmenou za jednotný vizuál a jednotné základné pravidlá pre celú Bratislavu. „Je to náš krok v ústrety celomestskej parkovacej politike. Mojím cieľom je parkovacia politika, nie posilnenie pozície mesta,“ uvádza pre TREND primátor Ivo Nesrovnal, ktorý teraz očakáva ústretovosť od mestských častí. Pravidlá parkovacej politiky chce mať schválené do konca roka, aby mohli začať platiť od januára 2016. Počas prvého polroka by si na ne obyvatelia hlavného mesta mali zvykať. Od júla, keď bude Slovensko predsedať Európskej únii, už podľa primátora musí všetko fungovať.

Kto bude rezident

Dolaďovanie pravidiel je naplánované na jeseň. Poslanci by všeobecne záväzným nariadením alebo iným nástrojom mali schváliť definíciu rezidenta. Podľa primátora by ním mal byť držiteľ vodičského preukazu, ktorý má trvalý pobyt v hlavnom meste. A súčasne je držiteľom vozidla, alebo má automobil evidovaný na živnosť, alebo je štatutárom právnickej osoby. Môže ísť aj o auto na lízing.

Karta rezidenta má podľa I. Nesrovnala zvýhodňovať rezidentov ako obyvateľov hlavného mesta, nielen mestskej časti. „Nemôže sa stať, že Bratislavčania budú v inej mestskej časti braní ako nejakí návštevníci z vesmíru,“ vraví. Rezidenti budú mať kartu za ročný poplatok. Výška bude závisieť od mestskej časti, pohybovať by sa mala medzi 50 a 100 eurami za rok. Na kartu budú môcť parkovať v zóne svojho bydliska, zrejme však nie v celej mestskej časti. Bude na jednotlivých mestských častiach, ako si tieto zóny určia. Nerezidenti, teda „cezpoľní“, budú platiť poplatok za krátkodobé parkovanie, pravdepodobne s hodinovou sadzbou. Bratislavčania s trvalým pobytom v inej mestskej časti by mali platiť 50 percent z ceny pre nerezidentov. Databázu rezidentov bude spravovať mesto.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa