Matej Žilák ešte nedovŕšil ani tridsať rokov, no o prácu nemá núdzu. Novú ponuku dostane v priemere – každý deň. Uhádnuť Matejovu profesiu nie je ťažké – programátor na voľnej nohe sa živí tvorbou webov a mobilných aplikácií. Po bezmála dekáde v brandži hovorí, že záplava ponúk je čoraz intenzívnejšia.
Väčšina prichádza cez sociálnu sieť Linked-In a headhunterov nezastaví ani hviezdičkami zvýraznený status: „Nemám záujem o nový džob“. Časť pracovných ponúk už mladý programátor vníma ako spam. „Raz za čas hromadne mažem všetkých recruiterov, ktorí sa nenamáhali s bližším popisom ponúkanej pozície,“ hovorí. O podobných skúsenostiach by dokázala rozprávať väčšina skúsených „ajťákov“.
„Horúca“ ekonomika
Odborníkov na IT je na trhu výrazný nedostatok. Cez portál Profesia firmy aktuálne ponúkajú takmer dvetisíc miest, IT asociácia Slovenska uvádza, že podnikom chýba približne 13-tisíc „ajťákov“.
Vychytená brandža je však len špičkou ľadovca. Núdza o kvalifikovaných ľudí zasiahla takmer všetky odvetvia slovenskej ekonomiky. „Ľudia sú, len sa hľadajú ťažšie, majú viac ponúk a dlho sa na trhu neohrejú. Pred dvomi rokmi sme obvolali sto ľudí, záujem prejavilo 20, dnes štyria. Nábor trval desať dní, dnes nestačí mesiac,“ hovorí šéfka personálnej agentúry Index Nosluš Darina Mokráňová.
Obrovský záujem je o technológov, montérov, obchodníkov, vodičov či manažérov. Na Profesii aktuálne „visí“ 12-tisíc pracovných inzerátov, dvakrát toľko ponúk evidujú úrady práce. Personálne agentúry odhadujú, že voľných miest je v skutočnosti ešte viac – podľa McRoy vyše 60-tisíc. A to aj napriek tomu, že oficiálna nezamestnanosť presahuje desať percent a bez práce je podľa štátnych štatistík 282-tisíc obyvateľov Slovenska.
„Neustále hľadáme a striehneme na niekoho šikovného. Keď máme pocit, že sme našli, zoberieme ho, aj keď práve nie je potrebný,“ hovorí šéf nábytkárskej firmy Homola furniture Ján Homola. Firme sa dlhodobo nedarí obsadiť tri voľné miesta. Veľké firmy hľadajú ľudí v stovkách.
Zdroj: Zsolt Lukács
Zemetrasenie na HR oddeleniach
Dôvodom paradoxnej situácie je množstvo nekvalifikovaných a nezamestnateľných pracovníkov, nezáujem ľudí o „slabšie“ platené miesta či rozdielna štruktúra pracovnej ponuky a dopytu v krajine. Pre firmy je však podstatné len jedno. Ako z toho von?
Táto otázka prirodzene dopadla na HR oddelenia firiem. „Svätyne podnikovej kultúry“, ktoré boli často terčom vtipov a prevracania očí zo strany „výkonných“ zamestnancov, mali zrazu ukázať čísla a výsledky. A nie všetky to dokázali, pretože podľa viacerých ľudí z brandže, s ktorými sa TREND rozprával, nasledovalo personálne „zemetrasenie“.
„Firmy si uvedomili, že potreba prepojenia ľudských zdrojov s biznisom je veľmi silná, a namiesto ľudí s humanitným vzdelaním
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?