Teraz však zažívam malý sviatok, lebo do rúk sa mi dostalo BMW X2 – kompaktný crossover s karosériou päťdverového kupé. Inak povedané, žiadne BMW X2 si história nepamätá, BMW X2 si ju práve začína písať.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
Toto, čo probujem zatiaľ len pohľadom, je najbonitnejší exemplár, aký si momentálne môžete pod typovým označením BMW X2 zakúpiť. Má pohon štyroch kolies (xDrive), jeho dvojlitrový štvorvalec dosahuje v súčasnej zostave pohonných jednotiek najvyšší výkon (170 kW/231 k) a stupeň štandardnej výbavy M Sport X je tiež top. K tomu doplnková výbava a výsledná cena prekračuje 62-tis. eur.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
Dobrý nápad
BMW svoje „dietky“ v poradí X6, X4 a najnovšie aj X2 označuje páčivými skratkami SAV (Sport Activity Vehicle). Hlavne prívlastok športový im pristane. Tomuto najmenšiemu možno najviac – aspoň na pohľad. V porovnaní s „esúvečkom“ BMW X1 je X2 nižšie kratšie a aj o pár milimetrov širšie, no hlavne boduje pre BMW typickým dojmom hutnosti, odolnosti a robustnosti.
Dizajnérsky koncert na takomto základe mi náramne imponuje. Na vozovke vyznieva stabilne a aerodynamicky, pritom z každého zorného uhla sa hlási k bavorskej značke. Áno – aj belasým znakom, ktorý sa zjavil popri tradičných miestach aj na stĺpiku C. Údajne má pripomenúť, že na počiatku sedemdesiatych rokov minulého storočia ho tam malo umiestnený ikonické kupé BMW 3,0 CLS.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
Bol to svojho času dobrý nápad. Taký sa oplatí aj po desaťročiach recyklovať, tým skôr, ak lepší aj tak nevymyslíš.
Hľadanie kompromisov
Vždy keď nastupujem do prémiového modelu nižšej triedy, v kútiku duše sa škodoradostne teším, ako budem odhaľovať kompromisy, ktoré majú tlačiť cenu auta do ľudovejších hladín. Tento bavorák však nemá ľudovú cenu ani len náhodou, tak si vravím, že o to budem pri ich odhaľovaní neľútostnejší.
Prvému dojmu však nemôžem nič vyčítať – typické BMW so svojskou architektúrou kokpitu, ktorá ma športovo tesne obopína a nikde neomína. Ešte aj tá stredná časť palubnej dosky sa mi pozerá rovno do očí. Všade, kam siahnem, cítim hliník, kožu a v drvivej väčšine mäkký plast. Športové predné sedadlá si ma korumpujú pekne prešívanou Alcantarou, pohodlím a pevným vedením, ktoré si môžem regulovať zovretím bočníc.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
„Emkový“ volant s bucľatým vencom je už tradične za všetky drobné a na klasickom prístrojovom štíte mi imponuje dnes málo vídaný rovnomerne ciachovaný rýchlomer (hotové Vianoce) a veľký transparentný otáčkomer. Keď sa pozerám na osobitný panel klimatizácie, hovorím si, že niečo iné škoda vymýšľať. Informačný systém iDrive komunikuje prostredníctvom farebnej dotykovej obrazovky, ktorá na slnku nezrkadlí a má skvelú odozvu.
V intuitívne vystavanom menu sa však dá pohybovať aj otočnou a zároveň výkyvnou ružicou, čo osobne robím oveľa radšej, lebo menej viaže moju pozornosť. V menu si môžem popri očakávaných aplikáciách kliknúť trebárs aj na predpoveď počasia – aktuálnu a na tri dni dopredu. Len klasický vysoký stredový panel mi v X2 chýba. Tento o dve poschodia znížený mi už tak nevyhovuje. Ružicu iDrive ani spínač režimov jazdy nemám bezprostredne pri ruke položenej na stredovej opierke. Dlhá mechanická páka automatickej prevodovky mi tiež menej vyhovuje ako krátky famózny joystick aplikovaný vo vyšších triedach.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
Prekvapenie číha vzadu
Skôr ako sa usadím za seba, nemám veľké očakávania. Ak niečo na bavorákoch takmer pravidelne kritizujem, potom je to nepohodlie zadných sedadiel. BMW X2 ma môže len milo prekvapiť a darí sa mu to. Pohodlne sa sem nastupuje, mám dobrý výhľad, príjemne sa tu sedí. To znamená vyššie, s dobrou oporou stehien. Ak by som chcel byť náročný na úrovni ceny tohto auta, potom by som privítal, keby operadlo (mimochodom dá sa polohovať) môj chrbát ešte viac pohltilo. Aj tak milé prekvapenie. Autorov upodozrievam, že urobili z núdze cnosť. Zadné sedadlá museli posunúť vyššie, a tým aj viac dozadu, lebo rázvor „ixdvojky“ je relatívne krátky. Takto mám pri svojej výške 180 cm zhruba päťcentimetrovú rezervu v oblasti kolien, ale nad hlavou len tak akurát, zatiaľ čo v BMW X1 som nameral sedem centimetrov navyše.
Keď nakuknem do kufra, deklarovaných 470 litrov kapacity fakt nevidím. Až keď odklopím deliacu poličku (škoda, že nie je aj vyberateľná), sprístupním ďalší – dobre využiteľný priestor. Ani rezerva z neho neukrajuje – toto BMW totiž obúva dojazdovky. Po sklopení zadných operadiel, čo sa dá len zo strany interiéru, kufor so zvyškom auta premosťuje rovná plocha. Nezapieram, stále mám dobrý pocit.
Neuveriteľná spotreba
Už som napísal, že dvojlitrový vznetový štvorvalec 25d je to najvýkonnejšie, čo si môžete pod prednú kapotu tohto bavoráka objednať. Nemienim chodiť ako kocúr okolo horúcej kaše, ale „z voleja“ vybalím, že 25d je skvelá voľba nielen kvôli jeho výkonu. Aj keď jazdím v ekonomickom móde a počiatočná reakcia na pokyn akcelerátora je dosť tupá, cítim sa ako kráľ ciest. Veď keď treba, zatlačím plyn viac ako o tretinu jeho zdvihu, motor bavoráčika ma katapultuje, ani nemusím šachovať so spínačom jazdných režimov. Či potom nie je zbytočný? Rozhodne nie.
Keď preradím do komfortného módu, reakčná schopnosť motora sa zlepší a v športovom móde je prepĺňaný štvorvalec priam nadržaný, akoby len čakal na zámienku vyraziť. Väčšina motoristov však ešte viac ako výkon ocení vedomie, že ho mám v zálohe, lebo aj keď jazdím v hladine do 2 000 otáčok, som dynamický ako máločo na ceste. Ten ekonomický mód má však svoje čaro predovšetkým v tom, že akokoľvek je toto BMW výkonné, nároky na spotrebu má na úrovni pustovníka.
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
Keď prechádzam cieľom testovacieho okruhu, nechcem veriť vlastným očiam – 5,7 l/100 km. Na porovnanie, napríklad tiež nové Volvo XC 40 2,0D AWD (140 kW/190 k) na identickom okruhu zaznamenalo o liter viac.
Je to BMW – ale iné
Keď sa ma niekto pýta, načo je takýto crossosver dobrý, zvyčajne hovorím – je to vyššie auto, dodáva väčší pocit bezpečia, nezľakne sa nejakého obrubníka, s pohonom 4 x 4 sa môže odvážiť aj mimo asfaltu, a aj na nekvalitnej ceste sa povezieš pomerne pohodlne. Toto však je verzia so športovým podvozkom a maximálnym možným obutím formátu 225/40 R20. Pohodlná je len na kvalitnom asfalte, inak je to pomerne tvrdý športiak, aj keď jeho podvozok nebúcha, nedrnčí. Na skákanie po obrubníkoch musím zabudnúť. Jazda s ním po mestskej dlažbe – utrpenie. Na pole? Do lesa? Zabudnite, ak nemienite zhumpľovať drahé – minimálne chránené disky kolies. Toto auto v danej konfigurácii je napriek svojim kompaktným rozmerom ako stvorené na diaľnicu a potom na bezchybný asfaltový koberec horských serpentín, ktoré vedú do vychytených alpských lyžiarskych stredísk. Jazda s ním je športovým zážitkom, avšak iným ako s v prípade X4 a hlavne X6, ktoré stále kvalifikujem za najšportovejšie SUV. BMW X2 ťaží podobne ako jeho väčší súrodenci, zo svojej robustnosti, skvelého riadenia, výbornej prevodovky a optimálneho rozloženia hmotnosti. Oblúky fakticky vyšíva ako po koľajniciach. Keď si však v zákrute pomôžem akcelerátorom, cítim nedotáčavý charakter, s ktorým elektronika zápasí pribrzďovaním vnútorného predného kolesa. Zjavnejšia pomoc zadnej nápravy mi aj v športovom režime chýba. Skrátka prednokolka transformovaná na štvorkolku. Stále je to typické BMW, len do zákrut sa tak spontánne nevrhá.
Záver
Kvalitné, výkonné, stabilné a pekné auto. Prakticky nemá chybu. Ak sa oň budete uchádzať, potom testovanú verziu a jej podobné konfigurácie odporúčam len tým, čo ocenia jeho športový charakter a kvôli nemu sú ochotní podstúpiť aj dávku nepohodlia. Ostatní ušetria voľbou štandardného podvozkau osadeného lacnejším formátom pneumatík – primeraným tunajším cestám a vlastným ambíciám. V oboch prípadoch získate to isté – výborné auto.
Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy M Sport X
ABS, DSC, DTC, automatická kontrola tlaku v pneumatikách, BMW Emergency Call, 6 airbagov, senzor nárazu, ochrana pred bočným nárazom, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač, stereo systém reproduktorov, 100 W elektrický posilňovač riadenia, elektromechanická parkovačka, štandardný podvozok, ovládanie režimu jazdy, systém včasného kolízneho varovania vrátane funkcie light city braking v prípade hroziacej kolízie a zmiernenie jej následkov, automatická regulácia jazdy zo svahu, asistencia pre rozpoznanie únavy vodiča, multikolízne brzdenie, M Šport riadenie, predné LED svetlomety, denné LED svietenie, športové predné sedadlá, čalúnenie Alcantara, predné LED hmlovky, vyhrievané ostrekovače, M aerodynamický balík, 19"“ disky kolies z ľahkých zliatin...
Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Vyhrievanie volantu, športová automatická prevodovka, mobilná kompatibilita vrátane bezdrôtového nabíjania, M zadný spojler, hi-fi reprosústava Harman/Kardon, Driving Assistant Plus (asistencia udržania jazdného pruhu, kolízne varovanie a varovanie pred chodcami, kolízne varovanie a varovanie pred chodcami s funkciou mierneho brzdenia v meste, asistencia diaľkových svetiel a Speed Limit Info, kamerový systém udržiavania rýchlosti s funkciou Stop & Go, asistencia pre hustú premávku...) Head-up displej, zadná cúvacia kamera, parkovacie senzory vpredu a vzadu, navigačný systém plus, 20"“ disky kolies z ľahkých zliatin...
PLUS
• nápadný vzhľad
• robustná konštrukcia
• značková kvalita použitých materiálov
• veľká výkonová rezerva
• nízka spotreba
MÍNUS
• architektúra v oblasti stredového panela
BMW X2 xDrive 25d Zdroj: BMW
BMW X2 xDrive 25d | |
Zdvihový objem motora (ccm) | 1 995 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 170 (231)/ 4 000 – 4 400 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 450/1 500 – 3 000 |
Prevodovka | 8-st. automatická |
Pohon | 4 x 4 |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 6,7 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 237 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 5,1 |
Rázvor (mm) | 2 670 |
Objem batožinového priestoru (l) | 470 |
Cena verzie so základnou výbavou Standard s DPH (€) | 44 050 |
Cena testovanej verzie s výbavou M Sport X včítane doplnkovej výbavy s DPH (€) | 63 217 |
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcu |