Súper pre testovaný Ford Mondeo Hybrid sa ponúkol sám. BMW 330e nielenže patrí rovnako medzi sedany strednej triedy, ale disponuje hybridnou technológiou a len nedávno sme ho vyskúšali. Môžete namietať, že cenový rozdiel bavoráka z porovnania diskvalifikuje, nám však ide skôr o stret dvoch svetov – hybrid (Ford) verzus plug-in hybrid (BMW).
Ford kombinuje atmosféricky plnený benzínový štvorvalec 2,0i s dvoma elektromotormi so súhrnným maximálnym výkonom 138 kW (187 k). Na druhej strane v BMW spolupracuje prepĺňaný tiež benzínový štvorvalec s jedným elektromotorom. Spoločne na výstupe dosahujú maximálnych 185 kW (252 k).
Obaja súperi využívajú na skladovanie elektrickej energie potrebnej na pohon elektromotorov Li-Ion batérie. Tá vo Forde má kapacitu 1,4 kWh, v bavoráku 7,6 kWh.
Ford Mondeo Hybrid Zdroj: FORD
Rozdielne prevodovky
Keď inventúra technickej výbavy dospeje k prevodovkám, vidíme diametrálne rozdiely. BMW stavia na osemstupňovej automatickej prevodovke so zakomponovaným elektromotorom. V praxi funguje ako klasický automat, dovoľuje tiež radiť manuálne voliacou pákou alebo páčkami pod volantom.
Ford využíva bezstupňovú hybridnú prevodovku, ktorá manuálne radenie neumožňuje. Počas pokojnej jazdy si ani neuvedomujete, že nejakú prevodovku má, keď však začnete agresívne akcelerovať, zvýšia sa otáčky na maximum a Mondeo plynulo zrýchľuje.
BMW 330e Zdroj: BMW
Hendikepy
Zástavba hybridného pohonu znižuje úžitkovú hodnotu oboch automobilov. Nie však rovnakým dielom. V prípade BMW sa kapacita batožinového priestoru zredukovala z pôvodných 480 litrov na 370. Naopak, do kufra pribudlo nie malé puzdro, v ktorom si vozí dva káble. Jeden na použitie z domácej siete a druhý kompatibilný s verejnými rýchlonabíjacími stanicami.
Bavoráku v dôsledku hybridnej prestavby dokonca poklesla aj kapacita palivovej nádrže na 41 litrov. Ford si káble so sebou nevozí, lebo ich nepotrebuje, externe sa dobíjať nedá, ale z pôvodného 525-litrového kufra mu ostalo len 383 litrov. Veľkosť palivovej nádrže si však zachoval.
Ford Mondeo Hybrid Zdroj: FORD
BMW ide pod päť litrov
Podľa technických údajov výrobcov dosahujú oba hybridy diametrálne odlišnú priemernú spotrebu benzínu. Kým Mondeo si v zmiešanej prevádzke pýta 4,2 litra v priemere, trojkové BMW sa uspokojí s 1,9 litra, čo je menej ako polovica. Skutočne sú rozdiely až také veľké?
Odpoveď nám dala jazda na testovacom okruhu. Ako prvé ju absolvovalo BMW. No ešte skôr sme mu dopriali celonočné 12-hodinové nabíjanie batérie, po ktorom bola batéria plná na 96 percent. Pred štartom volíme režim eDrive, ktorý automaticky manažuje spoluprácu spaľovacieho motora a elektromotora v záujme čo najnižšej spotreby paliva. Po absolvovaní zhruba 100 km okruhu, ktorý prechádza mestom, prímestskými komunikáciami aj diaľnicou, palubný počítač vykázal zostatkovú hladinu kapacity akumulátora deväť percent a priemernú spotrebu 4,4 l/100 km.
BMW 330e Zdroj: BMW
Ford milo prekvapuje
S Mondeom vyrážame na identický okruh hneď – žiadne nabíjanie neumožňuje. Pritom akumulátor vykazuje 50-percentné nabitie. To počas jazdy kolíše medzi 20 percentami a 100 percentami. V cieli okruhu však má rovnakú úroveň ako na začiatku, teda 50 percent. Priemerná spotreba benzínu – 5,3 l/100 km.
Rozdiel necelý liter v prospech BMW je oveľa menší, ako by sa podľa údajov výrobcov dalo očakávať. O málo ho ešte redukuje cena elektrickej energie na nabitie batérie v BMW. Na druhej strane, BMW dosiahlo absolútny rekord TREND testov, keď zaznamenalo vôbec najnižšiu priemernú spotrebu paliva ako dovtedy vedúca Honda Civic 1,6 i-DTEC. Ak sa vám však nebude chcieť batériu dobíjať alebo nebudete mať na to čas, treba rátať s adekvátne vyššou spotrebou benzínu.
Mondeo sa zas ukázalo ako najúspornejšie z testovaných modelov v rámci strednej triedy.
Stvorené do mesta
Výhody benzínových hybridných technológií v podobe nízkej spotreby sa najviac prejavia počas jázd v meste – napríklad pri cestách do zamestnania a späť. Jazda predpisovou päťdesiatkou vytvára príležitosti na časté odpájanie spaľovacieho motora a bezemisnú prevádzku. Aj s hybridmi sa dá jazdiť ostrejším tempom aj po diaľnici, potom sa však výhody nízkej spotreby strácajú a autá s naftovými motormi dosahujú v ekonomike prevádzky lepšie výsledky.
Charakter a charakter
Ford Mondeo Hybrid sa aj svojím pružením, špeciálnym obutím a bezstupňovou prevodovkou doslova pýta na jazdu mestom. Pritom posádke ponúka maximálny komfort takmer bez ohľadu na kvalitu ciest. BMW 330e jazdným prejavom kopíruje športový naturel.
Rozdielna dynamika
Ford Mondeo Hybrid má dostatočný výkonový potenciál aj na dynamickejšiu jazdu (z 0 na 100 km/h za 9,2 s). Charakter jeho prevodovky aj formát pneumatík 215/60 R16 však od takéhoto štýlu jazdy odrádzajú. BMW 330e patrí k nadpriemerne disponovaným modelom z hľadiska akcelerácie (z 0 na 100 km/h za 6,1 s) aj maximálnej rýchlosti (225 km/h).
Ford Mondeo 2,0 Hybrid a BMW 330e | ||
Ford Mondeo 2,0 Hybrid | BMW 330e | |
Zdvihový objem spaľovacieho motora (ccm) | 1 999 | 1 998 |
Usporiadanie spaľovacieho motora | R4 | R4 |
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.] | 105 (143)/6 000 | 135 (184)/6 500 |
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.) | 173/4 000 | 290/1 350 – 4 250 |
Elektromotor (kW/k) | 2 x | 1 x |
Výkon | 88/120 | 65/88 |
Maximálny výkon hybridného systému (kW/k) | 138/187 | 185/252 |
Prevodovka | Hybridná eCVT | 8-st. automatická |
Pohon | predný | zadný |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) | 9,2 | 6,1 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 187 | 225 |
Priemerná spotreba EU (l/100 km) | 4,2 | 1,9 |
Nameraná priemerná spotreba (l/100 km) | 5,4 | 4,4 |
Rázvor (mm) | 2 850 | 2 808 |
Objem batožinového priestoru (l) | 383 | 370 |
Cena základného modelu s DPH (€) | 31 570 | 43 600 |