Činnosti, na ktoré v minulosti globálne centrá podnikových služieb hľadali lacnú pracovnú silu, dnes dokážu robiť stroje. Naďalej potrebujú aj ľudí, no vyžadujú od nich väčšiu odbornosť a flexibilitu. Len tak dokážu zvládnuť nové činnosti, o ktoré práve teraz prebieha medzi bizniscentrami konkurenčný boj. Tento vlak by si štáty strednej Európy nemali nechať ujsť a čo najrýchlejšie by mali spustiť rozsiahle a komplexné rekvalifikačné programy. „Sektor podnikových služieb čaká svetlá budúcnosť, ale len pripravení budú jej súčasťou,“ hovorí pre TREND konzultant bizniscentier, expertný partner spoločnosti McKinsley Michal Čermák.
- V rozhovore sa dočítate:
- Prečo centrá podnikových služieb začiatkom milénia zaujalo Slovensko
- Čo zaujíma nadnárodné firmy pri umiestňpvaní centra služieb do krajiny dnes
- Ako sa za dvadsať rokov zmenili požiadavky na zamestnancov bizniscentier
- Ako pandémia ovplyvnila globálny svet bizniscentier
- Ktoré trendy v presunu činností do globálnych centier pandémia urýchlila
- Aký majú centrá na Slovensku potenciál rozvoja v budúcnosti
- Ako by na zrýchľujúcu sa transformáciu odvetvia mala reagovať stedná Európa
Viaceré z centier podnikových služieb na Slovensku prišli na prelome milénií. Aká situácia tu bola v tom období?
Pred tými pätnástimi až dvadsiatimi rokmi globálne firmy vytvárali regionálne jednotky. Tie sa venovali určitému typu aktivít, napríklad financiám, účtovníctvu, právnej podpore a ďalším. Vyžadovali veľký počet zamestnancov, a preto ich zo západnej Európy či Severnej Ameriky presúvali do oblastí s nižšími nákladmi na pracovnú silu. Vznikali veľké podnikové centrá zamerané často len na jednu z oblastí a nezriedka zamestnali aj viac ako 500 zamestnancov. Pred desiatimi či pätnástimi rokmi išlo aj o ponuky ako odpustenie daní či príspevky na rekvalifikáciu. To v tejto chvíli nie je dôležité. Globálna firma musí byť presvedčená, že ide do krajiny, v ktorej je ekosystém a ďalší partneri na ceste digitalizácie, je tam prísun talentov a kvalifikovaných ľudí, ktorých bude môcť v budúcnosti prijímať a vzdelávať.
Zohrával úlohu v ich rozhodovaní aj geografický región?
Cieľový región často závisí od profilu firmy. Ázijská bude hľadať skôr mesto v juhovýchodnej Ázii, západoeurópska sa pozrie na strednú a východnú Európu. Je tam geografická proximita aj kultúrna blízkosť. Preto tu pôsobia najmä firmy zo západnej Európy a zo Spojených štátov. Následne si spoločnosť vytypuje niekoľko miest a podľa profilu služieb, ktoré tam chce umiestniť, definuje nároky na veľkosť a kvalifikáciu pracovnej sily vrátane nákladov. Zvažuje, či ísť do lacnejšieho Rumunska alebo bude platiť prémiové platy v Prahe za talent, ktorý je len tam. Slovensko bolo kdesi uprostred cesty. Bratislava má výhodu dobrej dostupnosti. Mnohé z firiem ju vnímali ako mesto uprostred regiónu. Počet bizniscentier je vždy proporčný k veľkosti krajiny a jej ekonomiky.
Prečo dnes musia niektoré bizniscentrá prepúšťať?
Motiváciou ich príchodu bola produktivita za nízke náklady. Ale existoval stabilný a dlhodobý trend zvyšovania produktivity tempom tri až päť percent ročne. To znamená zníženie nákladov o polovicu za desať rokov. Centrá preto potrebovali automatizovať a zmeniť svoj prevádzkový model. Mnohým sa to darilo a mali dokonca lepší nárast produktivity než Ázia a Latinská Amerika. Vďaka tomu sa množstvo firiem rozhodlo do regiónu preniesť ďalšie činnosti a zvýšiť počet ľudí. Centrá, ktoré zaostávali alebo automatizovali skokovo, teda po zavedení novej technológie o tretinu znížili množstvo pracovnej sily na objem práce, sú v horšej situácii. Pandémia tlak ešte zvýšila, a aby sa tie centrá posunuli, prepúšťajú.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?