Dve hodiny strhujúceho vystúpenia Björk, The Exploited či ďalších umeleckých hviezd, ktoré toto leto zahrali na slovenských festivaloch, technicky zastrešujú najmä domáce firmy. Ich práca tak trochu pripomína hudbu k filmu. Diváci ju síce neustále vnímajú, no jej úlohou je umocniť výkon umelca, nie strhnúť pozornosť na seba. Kto sa teda stará o to, aby návštevníci podujatia v svetle ledkových reflektorov uvideli zadok speváka z Die Antwoord a jasne počuli dojímavé sólo skladateľky Imogen Heap na violončele?
Zahraničie za odmenu
Za uplynulých dvadsať rokov sa na slovenskom trhu etablovalo viacero stabilných hráčov. Sú to firmy a živnostníci, ktorí sa vďaka svojej spoľahlivosti a kvalite pravidelne podieľajú na príprave letných festivalov. Na tých najväčších, ako sú Bažant Pohoda, reggae Uprising či Topfest, pripravujú ozvučenie a osvetlenie ľudia z Amex Audio a Laser Live, na menších festivalových projektoch vidieť firmy Hurricane, King Light & Sound či Waldo audio. Q-99, Ministry a Adam a syn sa sústreďujú na televízne šou typu Slovensko hľadá SuperStar alebo Miss, no na festivaloch často vidieť ich efektové svetlá, konštrukcie a reproduktory, ktoré prenajali menším firmám alebo eventovým agentúram. Stálicami festivalov sú tiež značky Rajna, Alfa DM (za ňou stojí D. Mazanovský), Zemont, Carrot Euro, Stage Servis či Toi Toi & Dixi.
„Naši ľudia sú prví, ktorí prídu na miesto, a poslední, ktorí z festivalu odchádzajú. Robia v daždi, blate aj na priamom slnku, no v porovnaní s umelcami je o nás veľmi zle postarané. Slovensko je v tomto pozadu. V zahraničí máme zabezpečený pitný režim, jedlo aj dôstojné ubytovanie,“ hovorí Igor Demčák, ktorý vedie firmu Amex Audio. Do brandže ho priviedol brat Ladislav, ktorý ešte pre socialistický Slovkoncert ozvučoval koncerty kapiel Elán, Modus a Metalinda.
Po páde režimu si založili vlastnú značku a postupne vybudovali renomovanú zvukovo-svetelnú firmu, zabezpečujúcu okrem koncertov a firemné akcie a výrobu televíznych šou. „Televízne akcie boli lukratívne, no po kríze sa začalo škrtať a rozpočty na kultúru a zábavu padli ako prvé,“ spomína I. Demčák. Vlani podľa neho trh konečne trochu ožil, no firmy aj televízie si už výdavky chránia oveľa dôkladnejšie ako v minulosti. Na prípravách trenčianskej Pohody sa Demčákovci podieľajú od jej tretieho ročníka. Na konte majú aj Uprisingy, Žákovice, Bratislavské jazzové dni, rakúsky Donau Inseln festival či koncert Iona Andersona z Yes v Slovenskom dome na olympiáde v Londýne. Od roku 2011 pôsobia na scéne každý s vlastnou firmou.
Veľké ozvučovacie a osvetľovacie spoločnosti začali časom svoju techniku aj prenajímať a dôležitú časť príjmu získavajú ako rentalové agentúry. Často fungujú aj ako autorizovaný predajca techniky v krajine. Samotné festivaly by ich nielenže neuživili, ale sú aj najväčším rizikom pre citlivú elektroniku, ktorá je pod holým nebom vystavená vrtochom počasia.
Technika je drahá a je nevyhnutné ju pravidelne obmieňať. Alan Pastorek z rentalovej agentúry Adam a syn hovorí, že za uplynulých dvanásť mesiacov investovali do LED svetiel a zvukovej techniky státisíce eur: „Nie preto, že sa pôvodné stroje začali kaziť, ale preto, že by sme prišli o akcie, kde chcú najmodernejší vizuál a zvuk. Pri počte akcií, ktoré sú ročne na Slovensku, je to umenie uplatiť.“ Spolumajiteľ rentalovej firmy Q-99 Peter Kubánka dodáva, že po inšpiráciu chodia pravidelne na výstavy a konferencie: „Kto zaspí dobu, v biznise skončil.“
Dušan Mazanovský, Alfa DM: „Festival musíte postaviť rýchlo, bez ohľadu na to, či je úpek alebo dážď s blatom.“ Zdroj: Miroslava Spodniaková
Nová konkurencia
Biznis je náročný aj tvrdou konkurenciou. Počet letných podujatí, ktoré treba postaviť, zapojiť do elektriky, ozvučiť a osvetliť na Slovensku každoročne rastie. „Od júna máme každý víkend v teréne okrem veľkých festivalov ďalších 150 až dvesto toaletných kabín. Už si robíme žarty, že má každá obec vlastný festival,“ hovorí Jozef Szabo, generálny riaditeľ firmy Toi Toi & Dixi, ktorá dodáva na podujatia sanitu.
Boom podujatí priniesol záplavu malých hráčov, ktorí sa snažia preniknúť do terénu, na ktorom predtým dominovali veteráni. Biznis na prvý pohľad nevyzerá zložito. Stačí postaviť pódium, upevniť a zapojiť techniku na osvetlenie a ozvučenie. Keďže všetky zariadenia si možno prenajať, v očiach začínajúcich podnikateľov ide v podstate o drobnú stavebnú činnosť. Kto by to nezvládol?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?