Zdá sa totiž, akoby sa v ňom prevrátil každý kameň a akoby nič nebolo tak, ako bývalo. A že ani nie je. Pretože ani ľudia už nie sú, akí bývali. Nereagujú na to, na čo kedysi zvyčajne reagovali, kupujú a investujú inak, zaujímajú sa o veci, ktoré doteraz obchádzali.
Žil v inej realite a pochoval 47 miliárd. Príbeh firmy WeWork sa blíži ku koncu
Aj preto len málo vecí v biznise ešte stále má pevnú pôdu pod nohami. A hoci mnoho kedysi solídnych podnikaní upadá, vznikajú nové. Takmer nepretržite. Nastavené podľa nového kľúča. Sústreďujú sa na to, po čom ešte len bude veľký dopyt, chcú tam byť a komunikovať tak, aby ich bolo najviac vidieť a počuť. Už dnes reagujú na to, čo im dá v budúcnosti priestor, aby boli dostatočne veľkí, a tak uspeli.
Možno Slovensku v tejto štatistike svetové prvenstvo nepatrí, ale aj tu vznikajú firmy, ktoré sa dokázali presadiť nielen doma, ale predovšetkým v cudzine. Majú našliapnuté na úspešnú biznisovú dráhu a k tomu všetkému im, paradoxne, dopomohla aj koronakríza a s ňou nové potreby ľudí sediacich za počítačmi.
Firmy ako Voltia či Dedoles, o ktorých podnikateľských príbehoch píšeme v tomto čísle TRENDU, pozerajú za horizont pandémie. A premýšľajú, čo treba urobiť dnes, aby zajtra dokázali čo najlepšie zareagovať. Pretože biznis po korone bude iný.
Elektrické dodávky určené pre doručovateľov poslednej míle aj inovatívne produkty na trhu s módou môžu slovenské firmy vytiahnuť až na pozíciu európskeho lídra. Voltia a Dedoles tam smerovali aj pred pandémiou, ale tá im ponúkla skratku, ktorú využili.
Výrazným rastom vlaňajších tržieb dali najlepšiu odpoveď na to, ako to robiť, keď trhy a staré štruktúry padajú a rodia sa nové obchodné príležitosti.
Tých ani podľa skúsených investorov nebude málo ani v ďalšom období, len ich bude treba hľadať inak. Korona totiž peniaze z biznisu nevymazala, len ich presunula tam, kde toho doteraz veľa nebolo. A investori budú tieto nové úspešné firmy radi nasledovať.
Aj preto je pozitívne, že slovenskí podnikatelia dokázali naskočiť na novú vlnu a darí sa im rovnako dobre ako konkurencii kdekoľvek vo svete. Ale krajina by sa mala čo najskôr zbaviť iných prvenstiev, ktoré brzdia nielen podnikanie, ale aj celú spoločnosť. A keby ešte tak vedela a chcela pomôcť aj tým začínajúcim, bolo by to ešte lepšie.