Rozhlasový biznis bol na mediálnom trhu po prepade reklamných výdavkov zasiahnutý spolu s tlačenými médiami najvýraznejšie a týkalo sa to aj Fun Rádia. Z komerčných rádií dokáže doteraz robiť reálne výnosný biznis stále iba trhový líder Expres, vlani mal zisk 3,1 milióna eur pri takmer päťmiliónových tržbách. Ostatné stanice s relevantnou počúvanosťou (Európa 2, Jemné) vykazovali počas uplynulých štyroch rokov zväčša stratu, „Funko“ zisk vo výške pár tisíc eur.
V tejto komplikovanej situácii Fun Rádio uzatvorilo začiatkom minulého roka spoluprácu s konkurenčnou stanicou Európa 2, ktorá zasahuje o čosi mladšiu cieľovú skupinu, aby tak spoločne získali zásah porovnateľný s výsledkami počúvanosti Expresu. Od júla tohto roka predáva ich spoločný reklamný zástupca Radio Group aj priestor v siedmich regionálnych staniciach. Hoci B. Kollár hovorí, že Fun Rádio by „dokázalo fungovať bez nejakého partnerstva pokojne ďalej“, priznáva zároveň, že ich k tomu dotlačili aj konkurenčné konsolidačné aktivity zo strany skupiny J&T.
Pravda, druhá rozhlasová aliancia vznikla až niekoľko mesiacov po spojení Fun Rádia a Európy 2, no prichádzajúce zmeny vlastníkov viacerých menších staníc sa dali predvídať už dlhšie. Konkrétne ide o rádiá Jemné, Anténa Rock (predtým Hey!) a Vlnu, ktorá vznikla začiatkom tohto roka po niekdajšej Vive. Tá po dlhých sporoch stratila vysielacie frekvencie. Všetky tri stanice zastupuje predajca reklamy Radio Services. B. Kollár spája tieto stanice so skupinou J&T s úplnou samozrejmosťou, hoci skupina prepojenie odmieta.
Prepojenie vraj neexistuje
„Medzi spomínanými médiami a J&T neexistuje žiadne vlastnícke ani majetkové prepojenie,“ komentovala PR manažérka skupiny Linda Gáliková. Problémom konsolidácie na mediálnom trhu je, že celoplošné rádiá zo zákona nesmú mať rovnakého vlastníka. A nesmú byť ani prepojené s vydavateľmi tlače či televízie. Ľudia z J&T investovali do skupiny Joj.
Prepojenia spomínaných rádií na J&T tak sú iba nepriame. Firmu Ges Slovakia, na ktorú je napísané Rádio Anténa, vlastní Peter Korbačka z realitného biznisu J&T. Firmy Tam Art Productions a Radio Services sú napísané na Michala Holíka, ktorý sedel vo viacerých firmách patriacich k investíciám J&T (v súčasnosti je aj konateľ firmy Condorum, ktorej patrí sieť supermarketov Terno, Moja Samoška a Hypernova). Rádio Vlna práve tento mesiac prešlo na osobu Petra Ďurčeka, ktorý je jeden z konateľov Advokátskej kancelárie Bugala – Ďurček. Tá dlhodobo právne zastupuje televíziu Joj.
Sťahovanie sa z hôr
Druhým kľúčovým biznisom podnikateľa B. Kollára sú lyžiarske strediská. Aj tu sa za posledné roky udialo mnoho výrazných zmien. Z viacerých lyžiarskych stredísk sa meno B. Kollára za uplynulé roky stratilo. Naposledy v júni odišiel z dozornej rady Tatry mountain resorts (TMR), v ktorej má vplyv skupina J&T. Stalo sa tak po tom, čo prestal v stredisku vlastniť akcionársky podiel. Ako sám opisuje, jeho odchod bol zakotvený už v pôvodnom kontrakte z roku 2010. Podnikateľ vtedy predal či skôr zamenil svoj Park Snow Štrbské Pleso za akcie TMR.
„Kontrakt bol nastavený tak, že som peniaze dostával po častiach v jednotlivých rokoch. V zálohu som mal akcie TMR. Keď som predal poslednú tranžu, ktorú odkúpili TMR, tak som v dozornej rade už nemal čo robiť,“ spresnil B. Kollár s tým, že v dozornej rade dokonca pôsobil o dva roky dlhšie, ako mal. Aký podiel v TMR celkovo vlastnil, neuviedol. Za uplynulé dva roky bolo najvýraznejšou zmenou v spoločnosti výrazné zníženie základného imania v auguste 2013. Menovitá hodnota akcie TMR pre akcionárov vtedy klesla na takmer pätinu – z 33 na sdem eur.
Ešte dávnejšie si Boris Kollár vymenil nepriamo vplyv so skupinou J&T v lyžiarskom stredisku Veľká Rača. Podľa Obchodného registra SR v akciovke SKI Rača ako predseda predstavenstva pôsobil od polovice roku 2009 do začiatku roku 2011. Sídlo strediska sa ešte v danom roku presunulo na rovnakú adresu ako firmy pôsobiace pod hlavičkou J&T a vedenie prevzal Roman Weck, ktorý pôsobí aj v 1. Tatranskej. „Ja som do strediska vstúpil ako investor. Odkúpil som pohľadávku. Prebehol tam konkurz a potom som to predal. Tým sa to pre mňa skončilo. Zarobil som na tom,“ zhodnotil svoje pôsobenie Boris Kollár.
Donovaly sú srdcovka
V súčasnosti do jeho portfólia spadá podľa neho stredisko Donovaly a podiel má aj v susednom menšom stredisku Liptovské Revúce. Park Snow Donovaly by mal podnikateľ ovládať cez akciovku Goimpex Bratislava. Tá podľa výročnej správy za hospodársky rok končiaci sa aprílom 2014 vykázala tržby presahujúce 1,7 milióna eur, čo bol medziročný pokles o 25 percent. Predošlú zimnú sezónu tak spoločnosť ukončila so stratou presahujúcou pol milióna eur. Rok predtým vykázala ešte čistý zisk takmer štvrť milióna. Finančné dáta za poslednú sezónu ešte oficiálne známe nie sú.
V aktuálnom letnom dvojčísle TRENDU, ktoré v stánkoch nájdete od dnes a stiahnuť si ho v digitálnej podobe môžete už od stredy, nájdete okrem iných zaujímavých tém aj rozhovor s Borisom Kollárom
TREND 29-30/2015