Viedenská Kärntner Straße, pražská Parížska ulica či londýnska Oxford Street. Veľký nákupný bulvár s luxusnými obchodmi je súčasťou väčšiny európskych metropol, no v Bratislave takáto nákupná ulica nikdy nevznikla. Obyvatelia hlavného mesta sa o to väčšmi upli na nákupné centrá, ktoré im túto funkciu čiastočne suplujú. Aj vďaka tomu sa im tu vždy darilo a stali sa dominantnými prvkami jednotlivých mestských zón.

Nákupné centrá sa stali obľúbenými aj na zvyšku Slovenska. Ak zoberieme šestnásť z nich zaradených do analýzy Shopping centre index, v roku 2018 bola ich priemerná návštevnosť 290 zákazníkov na štvorcový meter, zatiaľ čo v Česku bol tento indikátor na úrovni 176 návštevníkov.

Kým za riekou Moravou celkový počet zákazníkov narastal, u nás už v rokoch 2018 a 2017 stagnoval, ako vyplýva z dát realitno-poradenskej spoločnosti CBRE. V sledovaných nákupných centrách sa zároveň zásadnejšie nezvyšoval obrat, ktorý predvlani medziročne stúpol o 1,1 percenta. Slovenskí zákazníci teda neutrácali výrazne viac peňazí, hoci príjmy ich domácností rástli.

Štvorec na hlavu

Najväčšia koncentrácia nákupnej plochy je s odstupom v hlavnom meste, kde prebieha najintenzívnejší súboj o zákazníkov. Na jeseň sa v hlavnom meste navyše otvorí Stanica Nivy, ktorá sa buduje v novom biznisovom centre mesta. O dva roky sa dokončí aj rozšírenie Eurovey. V Bratislave len v týchto dvoch projektoch pribudne bezmála 100-tisíc štvorcových metrov predajnej plochy. Preto sa rozbehol intenzívny boj o značky a nájomcov. Na trhu sa tak zvýšila konkurencia.

Zásadnejšia ako celkový počet nákupných centier je

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa