On je džentlmen, a tak sám zamieri k bankomatu. Vie, že tam, kde idú, bude hotovosť potrebovať. Pekne sa na bankomat usmeje, vie, že sníma jeho tvár. A zamáva mu na pozdrav, lebo potrebuje aj snímku žíl na jeho dlani. Už žiadny PIN, peniaze sú k dispozícii. Po zábave, ktorá bola ešte lepšia, než čakali, sa vrátia domov. Kým je ona v sprche, on si sadne s tabletom v ruke ku kozubu a navštívi svoju banku. Žiadne heslá, biometrický systém rozozná i jeho unavenú tvár a nepomýli ho i mierne zachrípnutý hlas. Zakrátko si dohodne menšiu pôžičku, peniaze mu „cinknú“ na účet. Prekvapenie, ktoré pripravuje pre svoju lásku, je predsa len o čosi väčšie, než by si mohol bežne dovoliť.

Aj keď mladý džentlmen pôsobí v súčasnosti skôr staromódne, spôsob jeho komunikácie s bankou by sa mohol zdať ešte stále futuristický. Napriek tomu, že zavedenie biometrie urobilo za ostatné dva roky veľké kroky aj na Slovensku, stále je v tunajších končinách skôr raritou než všednosťou. Podobne je to i vo svete, hoci správy o zavádzaní biometrických systémov sa objavujú čoraz hustejšie. Podľa analýzy Goode Intelligence však bude na svete už v roku 2017 jedna miliarda klientov, ktorí budú využívať bankové služby cez biometrické systémy. Viac než dvojnásobok počtu očakávaného koncom tento rok. O päťročnicu neskôr to už má byť hlavný spôsob autorizácie a overovania klienta.

Hlas ako pas

Biometriu do slovenského bankového prostredia priniesla ako prvá pred dvomi rokmi Tatra banka. Klientov začala vo svojich call centrách rozpoznávať podľa hlasu. Netreba pritom hovoriť žiadne špeciálne heslá: overovanie sa začne vo chvíli, keď klient začne rozprávať, počítač analyzuje bežný hovor. Čas autorizácie cez telefón sa tak podarilo skrátiť na tretinu, klienti si pochvaľujú aj väčšie pohodlie ako pri využití čítačky s kartou. Tú teraz potrebujú len pri vytváraní hlasovej vzorky. Banka zasa dokáže produktívnejšie využiť svoje call centrum, keďže vybaví za rovnaký čas viac hovorov. Hlasovú vzorku si už vytvorilo viac ako dvestotisíc klientov. Vďaka kvalitnej autentifikácii klientov chce call centrum využívať aj na predaj produktov.

Vlani Tatra banka nasadila biometriu tváre, toto riešenie využila pri online otváraní klientskeho účtu. Ako hovorí vedúci oddelenia bezpečnosti informačných systémov v Tatra banke Marek Zeman, biometria sa zatiaľ využíva na overenie občianskeho preukazu aj na preskúmanie toho, či fotografia nebola na preukaze podvrhnutá a súhlasí s podobou nového klienta. No v blízkej budúcnosti by sa mala rozšíriť ako dodatočný prvok aj pri online konzultáciách s klientmi. Potom by sa mala podstatne rozšíriť ponuka produktov, ktorá sa dá spracovať cez video hovor.

Prst sa šíri

Kým Tatra banka sa ubrala cez hlas a tvár, UniCredit Bank minulý mesiac predstavila prihlasovanie do mobilnej aplikácie banky odtlačkom prsta. Funguje len na smartfónoch, ktoré túto funkciu umožňujú, zatiaľ len na niektorých telefónoch od Applu a Samsungu. Technológia, ktorú dovoľujú tieto telefóny, využíva odtlačok, ktorý má používateľ uložený vo svojom telefóne. Nie sú uložené v banke, nikam sa neposielajú. To by malo dôveru klientov, ktorí môžu mať obavy využívať svoje jedinečné znaky na prstoch, zvýšiť.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa