Hoci prvé lastovičky rozličného využitia biometrie sa objavili už pomerne dávno, zásadný prelom v rozšírení tejto technológie nenastal. Mnohé však nasvedčuje tomu, že biometrická autentifikácia, čiže overenie totožnosti na základe jedinečných charakteristík ľudského tela (odtlačku prsta, očnej sietnice či dúhovky, podoby tváre alebo dokonca ucha, telesného pachu či DNA), práve vstupuje do fázy hromadného nasadenia.

Obdobie zrelosti

Optimisti očakávali túto dobu oveľa skôr, no biometria musela prejsť rovnakou cestou ako väčšina iných IT technológií. Po tom, ako sa stala koncom 90. rokov relatívne dostupná, nastalo obdobie prehnaných očakávaní, ktoré vyústilo do rozčarovania a vytriezvenia. Prirodzený životný cyklus zvyčajne pokračuje ďalšími fázami – dospievaním a napokon obdobím praktického využitia.

V súčasnosti sa výrobcovia mobilov a spotrebnej elektroniky chystajú do zariadení integrovať technológie na overovanie identity priložením prsta na displej. Veria, že spotrebiteľov zláka prísľub vyššej ochrany osobných dát aj komfort pri prístupe k rôznym internetovým službám či súborom alebo napríklad možnosť urýchliť mobilné platby.

Biometria si nachádza miesto aj inde než v spotrebnej elektronike. Už dnes sa dajú na Slovensku kúpiť bezpečnostné dvere vybavené rôznymi čítacími zariadeniami, ktoré identifikujú ľudí na základe odtlačku prsta alebo oka, takže sa otvoria iba oprávneným osobám. Biometrické údaje obsahujú aj nové pasy.

No azda najlepším potvrdením toho, že biometria prekročila prah puberty, sú príklady jej nasadenia spoločnosťami zo sveta financií. Na Slovensku stavili tento rok na biometrickú technológiu Tatra banka aj poskytovateľ osobných pôžičiek a splátkového predaja Cetelem. Cieľom projektov je zlepšiť služby zákazníkom či partnerom a zefektívniť interné procesy.

Biometria dozrela. Začína pomáhať firmám

Over sa hlasom

Manažéri Tatra banky sa pohrávali s myšlienkou využiť hlasovú biometriu na autentifikáciu klientov kontaktného centra už dlhšie. Čakali však na to, kým technológia dozreje. Teraz stačí klientom banky, ktorí sa chcú do call centra Dialog Live „prihlasovať“ biometricky, zanechať v systéme vzorku svojho hlasu. Pri nasledujúcom hovore sú do niekoľkých sekúnd automaticky overení, takže na realizáciu transakcií už nepotrebujú čítačku a kartu ako v minulosti.

Tatra banka riešenie niekoľko mesiacov testovala, aby bolo nielen bezpečné, ale aby fungovalo aj spoľahlivo a dostatočne rýchlo. „Najdôležitejšie a najťažšie je nájsť správnu rovnováhu medzi mierou spoľahlivosti a rýchlosťou overenia,“ sumarizuje Martin Hummel, produktový manažér Soitronu, ktorý technológiu firmy Nuance v Tatra banke implementoval. Inými slovami, systém nielenže nesmie „vpustiť dovnútra“ neoprávnenú osobu, ale musí spoľahlivo overiť volajúceho v určitom časovom limite.

Rýchle a populárne

Tatra banka väčšinu volajúcich autentifikuje už v prvých sekundách rozhovoru. Zvyčajne nie je problém, ani keď je volajúci zachrípnutý. Obmedzením z hľadiska použiteľnosti môžu byť iné hlasy v pozadí, volajúci by teda mal byť pri hovore sám. Problém sa môže vyskytnúť aj pri telefonovaní cez handsfree, ak sa do hlasu volajúceho primieša hlas agenta v rámci spätnej väzby z reproduktora späť do mikrofónu.

Napriek obmedzeniam nie je bezpečnosť hlasovej biometrie nižšia, ako poskytuje karta a čítačka, cez ktorú klienti banky overovali svoju totožnosť doteraz. Táto možnosť overovania, samozrejme, naďalej zostala. Hlasová biometria je alternatíva, ktorú klienti môžu, ale nemusia využiť.

Počiatočné čísla naznačujú, že hlasové overovanie má úspech. „Naši klienti túto službu prijali veľmi pozitívne. Za necelé štyri mesiace fungovania už máme vytvorených viac ako 56-tisíc hlasových vzoriek,“ vysvetľuje riaditeľ odboru elektronických distribučných kanálov Tatra banky Juraj Bojkovský.

Popularita nového spôsobu overovania manažérov Tatra banky neprekvapuje. „Klienti sú už unavení z hesiel do všetkých systémov, ktoré si musia pamätať. To, že im stačí hlas, je pre nich vítané zjednodušenie,“ pripomína J. Bojkovský.

Biometrické riešenie nie je užitočné iba pre zákazníkov, ale i pre samotnú banku. Keďže overovanie hlasom je rýchlejšie ako pomocou karty a čítačky, zvyšuje sa efektívnosť kontaktného centra a pre zabezpečenie rovnakej úrovne dostupnosti služieb by mohlo stačiť menej operátorov. Tatra banka však agentov neplánuje prepúšťať, ale využiť uvoľnené kapacity na zintenzívnenie predajných aktivít.

Podpis na tablete

S cieľmi zlepšiť služby partnerom, zefektívniť interné procesy a zároveň sa na trhu odlíšiť nasadil biometrickú technológiu aj Cetelem. Splátková spoločnosť nevyužíva hlasovú biometriu, ale riešenie eSign od spoločnosti Anasoft, ktoré umožňuje v kombinácii s vybranými tabletmi biometricky zaznamenávať podpisy v digitálnej podobe.

Digitálne uzatváranie zmlúv je podobné ako podpisovanie tradičných papierových kontraktov. Klient má zmluvu pred sebou zobrazenú na tablete, takže si ju môže prečítať, skontrolovať a následne priamo na obrazovke podpísať. Po podpise dotykovým perom sa zmluva uzamkne a zabezpečí proti zmene.

„Tým je zvýšená bezpečnosť integrity dokumentov a podpisu, ktorý je možné kedykoľvek overiť. Dokument je zároveň zamknutý samotným biometrickým podpisom,“ vysvetľuje Vladimír Vician, obchodný riaditeľ Anasoftu. Podpísaná zmluva putuje elektronicky do e-mailovej schránky klienta aj do centrálnej databázy Cetelemu, odkiaľ je kedykoľvek prístupná cez klientsku zónu.

Čas sú peniaze

Hlavným motívom zavedenia digitálneho podpisu, a tým úplnej elektronizácie spracovania a distribúcie zmlúv, bolo poskytnúť lepšiu službu obchodným partnerom Cetelemu. Riešenie im zlepšuje cash flow a znižuje riziká zdržania či nepreplatenia tovaru aj náklady na poštovné či na tlač zmlúv.

Kým v minulosti čakal predajca na preplatenie tovaru, ktorý predal na splátky, štyri až päť dní, vďaka eSignu mu platba odchádza na druhý deň. „Znižuje sa aj chybovosť a tým riziko, že doba preplatenia sa predĺži alebo že tovar dodávateľovi vôbec nepreplatíme,“ vysvetľuje obchodný manažér Cetelemu Tomáš Vasil. Riešenie podľa neho tiež šetrí náklady na archiváciu papierových dokumentov a zjednodušuje interné firemné procesy.

Riešenie v kombinácii s tabletmi, ktoré dokážu biometricky zaznamenávať podpisy v digitálnej podobe, otvára dvere aj k úplne novým spôsobom predaja a uzatvárania úverových zmlúv. V súčasnosti je tablet „iba“ náhradou papiera – slúži na prezretie pripravenej zmluvy a na zaznamenanie podpisu. Samotné spracovanie zmluvy prebieha cez webovú aplikáciu v počítači.

V budúcnosti budú môcť obchodníci cez tablet úverové zmluvy spracúvať od začiatku až po záverečný podpis. Predajca sa vďaka tomu dokáže s tabletom pohybovať po predajni, „odchytávať“ zákazníkov priamo pri produktoch, o ktoré prejavujú záujem, a ihneď na mieste s nimi pomocou tabletu nielen uzavrieť a podpísať úverovú zmluvu, ale rovno tovar aj vyskladniť, prípadne zariadiť dopravu.

Čo prinesie budúcnosť

Biometrická technológia na rozpoznávanie hlasu nemá uplatnenie iba v bankovníctve. V zahraničí sa používa napríklad pri dobíjaní predplatených kariet do mobilných telefónov a uplatnenie nachádza aj pri validácii webových transakcií či pri autentifikácii do aplikácií v mobiloch, ktoré obsahujú citlivé osobné alebo firemné dáta.

Biometrický podpis má podľa V. Viciana z Anasoftu perspektívu všade tam, kde je potrebný vlastnoručný podpis, nielen na zmluvách, ale napríklad aj na preberacích protokoloch. „Veľkú šancu na uplatnenie digitalizovaného podpisu s biometrickými charakteristikami vidím v poisťovníctve, kde by to prinieslo úsporu času a výrazné zrýchlenie biznisu, keďže poistní poradcovia bežne pracujú v teréne,“ dodáva.

Autor je spolupracovník TRENDU.