Keď sa na jar pre koronavírus uzatvárala ekonomika, vyprázdnili sa aj ulice miest a vozidlá MHD. Mnohí ľudia, ktorí museli chodiť do práce, presadli na bicykle. A nezosadli z nich ani počas jesennej druhej vlny koronakrízy. Oslovené mestá aj firmy, ktoré ponúkajú zdieľané bicykle, sa zhodujú, že to bolo dobrá sezóna aj „vďaka“ koronavírusu.
Podobne vidí tohtoročnú sezónu Dan Kollár, prezident združenia Cyklokoalícia. „Tento rok priniesol ďalší nárast počtu cyklistov v slovenských mestách a dopomohla tomu aj pandémia,“ hovorí. Ľudia podľa neho využili prázdnejšie ulice, niektorí vnímali bicykel ako bezpečnejšiu alternatívu MHD alebo jednu z mála bezpečných pohybových aktivít.
Bratislava: Bikesharing rozšíria do ďalších lokalít, zvýšia aj počet bicyklov
Pribrzdená expanzia
Pandémia však zabrzdila expanziu niektorých bikesharingových firiem. Spoločnosť Antik, ktorá prevádzkuje bikesharing najmä v Košiciach, tento rok vstúpila do Bratislavy do mestských častí Rača a Vajnory a do mesta Veľký Šariš pri Prešove. „Náš pôvodný plán zahŕňal ďalších približne desať miest, ktoré sme odložili až na sezónu 2021 práve z dôvodu koronakrízy,“ priznáva Peter Blaas, biznis development manažér Antiku.
Slovnaft BAjk, systém požičiavania bicyklov prevádzkovaný spoločnosťou Slovnaft v Bratislave, koronakríza tento rok ovplyvnila najmä pri využívaní jeho denných lístkov, ktoré boli obľúbené u turistov. „Rovnako sme pocítili, že niektorí používatelia ostali pracovať v režime home office, čím sa znížila ich mobilita,“ konštatuje Anton Molnár, hovorca Slovnaftu.
„V Bratislave sme začali prevádzkovať bicykle až tesne pred druhou vlnou,“ informuje Martin Žarnovický, hovorca českej firmy Rekola, ktorá zatiaľ pôsobí len v hlavnom meste. V Bratislave tak fungujú tri bikesharingové systémy – najstarší Slovnaft BAjk, košický Antik a spomínaná Rekola. Okrem toho tu sú biele komunitné bicykle od Cyklokoalície a elektrokolobežky od firmy Bolt.
Všetci hráči tvrdia, že sú síce konkurentmi, ale na trhu vidia ešte veľa priestoru na rast. „Konkurencia pomáha používateľovi dostať lepšiu službu. Vo viacerých európskych metropolách je bežné fungovanie viacerých systémov súčasne. Systémy sa môžu napríklad viac zamerať na niektoré cieľové skupiny a tým vytvárať produkt podľa ich predstáv,“ myslí si D. Kollár.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?