Ak sa niekto chce stať rušňovodičom, musí prejsť naozaj tvrdým výberovým konaním. Až jednu tretinu uchádzačov vyradí práve zdravotná prehliadka a psychotesty. Takáto selekcia sa deje v čase, keď len dvom slovenským štátnym dopravcom chýba vyše 170 rušňovodičov. Koľko ich potrebujú ostatné podniky, vrátane súkromných, neeviduje ani Dopravný úrad.
Na porovnanie, v súčasnosti je na Slovensku evidovaných niečo vyše 2 800 licencovaných rušňovodičov, avšak vrátane tých, čo sú už na dôchodku. Štátne firmy riešia nedostatok rušňovodičov nadčasmi, súkromníci aj brigádami konkurenčných rušňovodičov.
Rušňovodič Zdroj: Maňo Štrauch
Platové rozdiely
V štátnych firmách hovoria o bežnej praxi, keď súkromníci preplácajú tých, ktorí majú preukaz rušňovodiča. Sú ochotní zaplatiť za nich „výkupné“, ktoré by museli rušňovodiči vrátiť domovskej firme ako náklady na vzdelávanie, ak odídu pred koncom zmluvy.
Riaditeľ sekcie riadenia prevádzky a trakcie v štátnom ZSSK Cargo František Svetkovský hovorí, že rušňovodičov síce zmluvne zaviažu na päť rokov, ale nemusí to byť záruka: „Ak súkromník potrebuje rušňovodiča, tak mu dá peniaze, nech sa vyplatí, a má hotového človeka.“
František Svetkovský Zdroj: Maňo Štrauch
Plat rušňovodiča u súkromníka dosahuje výšku platu nižšieho manažéra a štátna firma uvažuje nad nevídaným krokom. Zrušením platových tried by chcela motivovať mladých k práci rušňovodiča. „Už dlho sa bavíme o tom, že sa zrušia tarifné stupne, aby sme aj mladého dali na úroveň skúsených rušňovodičov,“ dodáva F. Svetkovský.
V Česku nedostatok rušňovodičov nie je akútny, vedia si ich tam vychovať
No ani tak štátna firma nedosiahne úroveň súkromníka. Kým štátne Cargo ponúka nováčikom 700 eur a Železnice SR píšu v inzeráte o plate 850 eur brutto, napríklad RegioJet hovorí o základnom plate
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?