Dopyt po autách v Európe padá a s ním aj výroba v automobilkách, ktoré sa nedokázali orientovať aj na mimoeurópske trhy. Nemecké značky sa do Číny či Indie dostali, vďaka čomu prosperuje aj slovenský automobilový priemysel. Všetky tri automobilky, ktoré tu vyrábajú, potvrdzujú, že v SR majú špičkové závody, hoci iba nemecká a kórejská z toho nateraz dokážu naplno ťažiť.
V roku 2013 sa na tom veľa nezmení, avšak črtá sa šanca, ako tuzemskú autobrandžu ešte posilniť, konkrétne v zatiaľ slabom výskume a vývoji. Musí to však byť bez podmienok od politikov, ktorých zasahovanie do biznisu v západnej Európe ukazuje, ako môže kľúčové odvetvie stratiť svoj sexepíl. Sú rizikom aj pre slovenský automotive, na ktorom dnes doslova visia domáce makroštatistiky.
Combien?
Slovenský autopriemysel do roku 2012 ešte len vstupoval a už sa vedelo, že zarába na nový rekord. Zväz automobilového priemyslu (ZAP) SR zdôrazňoval, že aj tie najpesimistickejšie očakávania na úrovni 780-tisíc áut budú znamenať historické maximum. Zaručiť to má takmer plné využitie 300-tisícových kapacít tuzemskej továrne kórejskej Kie a výrazne rozšírená – a napriek tomu vyťažená finalizačná fabrika Volkswagenu, ktorá je schopná vyrábať až 400-tisíc áut ročne. Trnavský závod o tohtoročnom outpute nehovorí, ale aj keď to veľká sláva nebude, nový rekord za celú brandžu je prakticky istý.
Našťastie pre tunajší autopriemysel sa nemecká skupina okolo Volkswagenu neohrozene pretláča na post svetovej jednotky a dravá kórejská značka spolu s koncernovým súrodencom Hyundai valcuje európske trhy čoraz lepšími modelmi. Nič sa na tom nezmení ani v roku 2013, azda len to, že predajú o čosi menej áut v západnej Európe a o to viac sa budú snažiť na východe, v Amerike a Ázii.
Na vysoké využitie slovenských kapacít budú mať osvedčený recept – nový model, ktorým sa budú snažiť prekonať predchodcu a ďalej zvýšiť predaje. Navyše, výrobným fabrikám prinesie investície do modernizácie. Vo Volkswagene to bude druhá generácia luxusného SUV Audi Q7, ktoré pôjde do výroby koncom roku 2013. Na opačnom konci produktového mixu sa začne montovať prvý sériový elektromobil Volkswagen e-Up! V Kii sa chystajú na facelift kompaktného SUV Sportage a na rok 2013 rátajú so silnými predajmi radu cee´d, ktorý kompletne obmenili v uplynulom roku.
Slovenským autofabrikám sa bude nový rekord z roku 2012 prekonávať ťažko, no môže to vyjsť. Najviac to bude závisieť od toho, ako sa podarí revitalizovať francúzsku alianciu PSA Peugeot-Citroën, ktorá zatiaľ špičkovú fabriku na Slovensku nevie plne využiť. Najmä pre trhovú mizériu jej dvoch značiek. Hoci sa nový model Peugeot 208 na európskych trhoch relatívne uchytil, trnavskú výrobňu nepozdvihol. Popchnúť by ju mohol dopyt po faceliftovanom mierne avantgardnom MPV Citroën C3 Picasso. Existuje však možnosť, že v Trnave by sa vyrábal aj nefrancúzsky model pod značkou Opel, čo však oficiálne zatiaľ nik nepotvrdil.
Bruselská šanca
Viac než cez finalizačné fabriky by mohla tunajšia autovýroba zosilnieť cez úspech dodávateľov komponentov. Pomôcť by mohol akčný plán EÚ na posilnenie automotive na starom kontinente CARS 2020. Mnohí sa obávajú, že únia vynaloží väčšinu z dostupných miliárd na zmierňovanie sociálnych následkov zatvárania prebytočných fabrík v západnej Európe, no jeho inovačná časť by mohla popchnúť aj tunajších subdodávateľov. A nielen peniazmi na výrobné technológie, ktoré by mohli zvýšiť ich konkurencieschopnosť.
Nové vedenie ZAP SR si okrem podpory dodávateľských štruktúr a rozvoja vzdelávania stanovilo cieľ rozšíriť u nich vývojárske aktivity, aby sa tuzemské pobočky výrobcov komponentov čoraz viac zapájali do spolupráce s automobilkami už vo vývoji. Pripravuje aj konkrétny projekt. No má to jedno ale, ktoré na Autosalóne v Paríži sformuloval svojský, no v súčasnom automotive zrejme najvplyvnejší manažér, šéf Fiatu a Chrysleru Sergio Marchionne: „Politici musia ísť z cesty.“
Článok vyšiel v samostatnej prílohe Slovensko a svet 2013, ktorá bola súčasťou vydania TRENDU 47/2012.
Tlačený TREND na webe, kniha ako darček a ďalšie: Deväť dôvodov, prečo si predplatiť časopis TREND.
Partner projektu
Ilustračné foto - Profimedia.cz