Aby sa podarilo vybudovať úspešnú firmu, je potrebné robiť niečo inak, ako sa robí bežne. Je jedno, v akej oblasti firma pôsobí, no ak neprinesie vyššiu efektivitu alebo vyššiu pridanú hodnotu, len ťažko sa presadí v existujúcej konkurencii. Táto idea stála aj za vznikom jedného z najväčších finančných sprostredkovateľov na Slovensku – spoločnosti Winners Group.
Nový Winners Koncept
Keď v roku 2008 spoločnosť vznikala, všetci finanční sprostredkovatelia robili to isté – ich sprostredkovatelia ponúkali všetko od životného a neživotného poistenia cez dôchodkové produkty až po investície. Takýmto spôsobom sa však stráca špecializácia. Človek nemôže byť odborník na všetko. Generálny riaditeľ skupiny Andrej Deďo to prirovnáva k zdravotnej starostlivosti. „Všetci máme všeobecného lekára a ten nás následne posiela za špecialistami. Nedám si predsa liečiť žalúdok človeku, ktorý poobede operuje koleno,“ tvrdí.
V podobe Winners Group tak vznikol koncept, kde všetky špecifické oblasti finančného sprostredkovania riešia odborníci. Firma má špecialistov na úverovanie, lízing, firemný segment či poistenie. Preto nielen klientovi dokáže doručiť veľmi odbornú úroveň finančného poradenstva, ale aj spolupracovníkom poskytnúť priestor na rozvoj ďalších troch kritických segmentov úspešnej firmy. Tými sú budovanie vzťahu s klientom, neustále vzdelávanie sprostredkovateľov a rastúci komfort pre klientov.
Vždy je to v konečnom dôsledku spokojnosť klienta a vytvorenie pridanej hodnoty, čo vytvára vzťah medzi ním a spoločnosťou. Manažéri Winners Group prišli s vlastným spôsobom distribúcie finančných produktov, ktorý nazvali Winners Koncept. Ide o systém, v ktorom sa každý jeden spolupracovník spoločnosti zameriava prioritne na budovanie vzťahu s klientom a z odbornej stránky dvom oblastiam: investovaniu a rizikovému životnému poisteniu. O všetky ostatné oblasti sa starajú špecialisti na danú oblasť.
Call centrum aj akadémia
Nejde len o vhodné produkty a poradenstvo s nimi súvisiace, ale aj o servis, ktorý sa na produkty viaže. Samotný finančný sprostredkovateľ len sotva dokáže poskytovať nepretržitý servis 24/7, no práve kritické situácie, akou môže byť autonehoda, si ho vyžadujú. Namiesto outsourcovania služieb preto spoločnosť Winners Group stavila na vlastné call centrum. Má to niekoľko výhod. Prvou je absolútna kontrola nad procesmi a prezentovanými informáciami. Druhou je okrem kvality rýchlosť exekúcie, s akou dokáže call centrum problémy riešiť. Treťou výhodou vlastného call centra je aktívne oslovovanie klientov pri výročiach zmlúv. Mnoho poistných produktov sa vyvíja v snahe ponúknuť klientovi viac benefitov za rovnaké či nižšie ceny. Výročia zmlúv ponúkajú výbornú príležitosť poskytnúť klientovi lepší či lacnejší produkt, aj keď za cenu nižšieho príjmu pre sprostredkovateľa.
Ďalším pilierom spoločnosti Winners Group okrem budovania vzťahu s klientom je unikátny systém výchovy vedúcich pracovníkov. Model vzdelávania nazvaný Winners Academy poskytuje vzdelávanie obchodných zručností a následne manažérskych zručností. Školenie vedú pracovníci s 15- či 20-ročnými skúsenosťami v biznise, dnes už ľudia s významnými medzinárodnými skúsenosťami. Cieľom nie je nič iné, len budovať firmu na proľudskom princípe.
Zameranie na kvalitu aj v domácich radoch prináša pozitívny efekt v podobe minimálnej fluktuácie na seniorských pozíciách. Jadro riaditeľov je vo firme už vyše desať rokov. Nejde iba o vyšší manažment. V priebehu roka 2023 spoločnosť Winners Group organizovala dva medzinárodné teambuildingy, vlastný hudobný festival Winners Fest, Ladies seminár s Darou Rolins, 15. výročnú konferenciu s externými hosťami Mariánom Gáboríkom či Borisom Valábikom alebo špeciálnu akadémiu, ktorej hosťami boli napríklad neuropsychológ Robert Krause, globálny stratég a kouč Jan Mühlfeit, Rytmus či Dominika Cibulková.
Ide o kvalitu
Keď je vybudovaná kvalitná infraštruktúra a sprostredkovatelia sú profesionálne vyškolení, nastáva čas posunúť aj distribúciu produktov na vyššiu úroveň. Finančné produkty sú komplexné a naučiť bežnú populáciu obhospodarovať ich nie je jednoduché. V prvom rade je potrebné vybrať si vhodnú bázu produktov. Mnohí finanční sprostredkovatelia sa môžu hrdiť širokým portfóliom partnerov z radov finančných inštitúcií. Bolo by však nešťastné zamieňať kvalitu s kvantitou. Nejde o to, aby mali všetkých, skôr aby si vybrali najdôveryhodnejších.
Winners Group ponúka napríklad poistné produkty jednej z najväčších životných poisťovní na svete – poisťovne MetLife. V oblasti investovania je to zase Amundi ako najväčší európsky správca aktív. V minulom roku spoločnosť Winners Group získala aj licenciu vlastného obchodníka s cennými papiermi, čo jej umožnilo začať sprostredkovávať aj najväčšieho svetového správcu aktív – americký BlackRock.
Produkty sú jedna vec, distribúcia druhá. Tú podporujú fintechové nástroje, ako je napríklad vlastná mobilná aplikácia, ale aj webové rozhranie Pytagoras, čo je minimálne v stredoeurópskom priestore unikátny informačný systém.
Ale finančné poradenstvo nemôže byť iba o webe či mobilných aplikáciách. Stále platí, že najväčšou pridanou hodnotou je fyzický kontakt s odborníkom. Druhý model distribúcie finančných produktov je zabezpečovaný dcérskou spoločnosťou Global Finance. Ten sa sústreďuje na prácu s klientom v pobočkovom modeli sprostredkovania, kde sprostredkovateľ priamo ponúka klientom komplexnú paletu kvalitných finančných produktov.
Expanzia do zahraničia
Uvedené produkty a na ne naviazaný ekosystém majú za následok, že firma dlhodobo rastie dvojcifernými prírastkami. Aj keď v časoch covidu prišlo k útlmu pre nedostatok možností osobne sa stretávať, rast odvtedy graduje a v minulom roku dosiahol 20 percent.
Dlhodobý dvojciferný rast priviedol spoločnosť k rozhodnutiu expandovať aj do zahraničia. „Slovensko má iba päť miliónov ľudí, rovnako ako nemecký Berlín. Prvých osem rokov sme budovali jadro, systémy a procesy na Slovensku. S vybudovaným zázemím sme sa rozhodli ísť von,“ hovorí A. Deďo.
Expanzia sa začala v roku 2017, keď bolo potrebné urobiť kvalitný „marketmapping“, kde firma v prvom kroku hodnotila približne desať krajín v regióne strednej a juhovýchodnej Európy. V súčasnosti pôsobí okrem Slovenska v Bulharsku, Macedónsku a Poľsku. Rozširovanie firmy do iných krajín je vždy výzvou, najmä čo sa týka ľudského kapitálu. Nájsť kvalifikovaných ľudí na medzinárodný rozvoj z Bratislavy nie je v postcovidových časoch úplne jednoduché.
Trvá roky, kým sa firemná vízia zladí s lokálnym fungovaním ľudí a trhu. V Bulharsku po siedmich rokoch vidieť hmatateľné výsledky. „V rámci veľkosti siete Winners sme na trhu už jednotka. Keď v Bulharsku začínala v roku 2017 spolu s inou slovenskou spoločnosťou, dnes sme násobne väčší. To ukazuje, že úspech nie je iba o myšlienke a krajine, ale aj o ďalšom množstve parametrov,“ konštatuje generálny riaditeľ spoločnosti Winners Group.
Winners verí v pokračovanie svetlej budúcnosti. „Obrovská výhoda je v tom, že nezávislý finančný sprostredkovateľ vie klientovi priniesť kvalitnú službu v podobe širokého a komplexného port-fólia a zároveň osobný prístup a servis,“ pokračuje A. Deďo. „Nefunguje to tak, že klient sa ráno zobudí a cíti potrebu začať si sporiť na dôchodok. To je tá naša pridaná hodnota, že ho vyhľadáme a vysvetlíme mu, prečo je to pre neho dôležité. Vieme, že bez nás by na Slovensku desaťtisíce klientov neinvestovali vôbec alebo by s investovaním začali oveľa neskôr a prichádzali by tak o nemálo finančných prostriedkov,“ dodal A. Deďo.
- Winners Group v roku 2023
• Uzavretých 37 664 nových zmlúv
• Hodnota investícií klientov je spolu viac ako 150 miliónov eur
• V realitnom biznise klienti nakúpili nehnuteľnosti v hodnote 58 miliónov eur
• Pytagoras vypočítal správne nastavenie finančného portfólia 18-tisíc klientom
• V neživotnom poistení poskytnutý telefonický servis 71-tisíc klientomPrameň: Winners Group
Tento článok vznikol na základe spolupráce We Know How