Napríklad v susednom Česku ich je až 37-tisíc. Z výskumu spoločnosti Nielsen Admosphere Slovakia pre Slovenskú asociáciu elektronického obchodu vyplýva, že aspoň raz za štvrťrok nakúpi v e-shopoch až 62 percent internetových používateľov. Porovnávač Heureka.sk odhaduje, že v nich za uplynulý rok minuli 611 miliónov eur, čo predstavuje medziročný nárast o pätinu.

Neprežije každý

Hoci trh rastie, neznamená to, že uživí každý jeden e-shop. Konkurencia je veľká a kto sa chce presadiť, musí zákazníkom ponúknuť oveľa viac ako len najnižšie ceny. Konverzný pomer slovenských e-shopov je veľmi malý. Podľa analytika Googlu Tomáša Kasmana je na úrovni jedného percenta. To znamená, že zo sto návštevníkov toho-ktorého konkrétneho webu nakúpi iba jeden. Ostatní nekúpia nič alebo nakúpia u konkurencie. Priemerný konverzný pomer amerického e-shopu Amazon je na úrovni desať percent.

Priestor na zlepšenie je obrovský. Veľký je aj počet oblastí, ktoré by už mali mať e-shopy zvládnuté. Ich úspech závisí od viacerých faktorov. Na jednej strane je to zameranie obchodu a výber produktov, ich cena, dostupnosť a doprava, čiže prvky klasického marketingového mixu. Na druhej strane sú to získavanie návštevnosti, použiteľnosť stránky a komunikácia so zákazníkom. Úspešné e-shopy sa od priemerných neodlišujú tým, že majú o pár eur nižšie ceny. Ale tým, že vedia ľudí do obchodu dostať, urobiť z nakupovania príjemný a nestresujúci zážitok a aj s nimi dlhodobo komunikovať a budovať si u nich lojalitu. Sú štyri najdôležitejšie oblasti internetového marketingu, ktoré sú dnes nevyhnutné pre úspech e-shopu.

Budovanie vzťahov so zákazníkmi

Udržať si existujúcich zákazníkov je pre väčšinu firiem výrazne lacnejšie, ako získať nových. Preto by prioritou mala byť práve ich spokojnosť. Môže to znieť ako samozrejmosť. Pri pohľade na zákaznícku podporu a servis väčšiny slovenských e-shopov je však jasné, že v praxi sa so skvelými službami pre klientov stretneme len zriedka. Sústreďte sa preto viac na človeka, ktorý už u vás nakúpil, ako na získavanie nového.

Základom dlhodobého vzťahu so zákazníkom je komunikácia. Na každý e-mail, telefonát, status na Facebooku sa treba pozerať

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa