Písal sa rok 2017 a predajom Volkswagenu neohrozene kraľoval model Golf. Za rok automobilka z nemeckého Wolfsburgu predala približne 974-tisíc kusov tohto tradičného bestselleru. Niekde v jeho tieni, s predajom na úrovni 724-tisíc áut, stálo kompaktné SUV Tiguan. O dva roky bolo všetko naopak a odbytu v roku 2019 kraľovalo 778-tisíc predaných Tiguanov. Tento rok, pochopiteľne, rekordy padať nebudú, no nebyť pandémie, čerstvo modernizované rodinné SUV by rozhodne malo potenciál pokoriť ich.
Nevyužitý potenciál
Už pri preberaní testovacieho vozidla, ktorým bol faceliftovaný Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vo výbave Elegance, nám do oka udrela jeho najväčšia chyba. V takto zvolenej konfigurácii ide o pomerne nenápadné auto, tmavá farba a obyčajné zliatinové disky kolies napriek 18-palcovému priemeru dizajnu vozidla nepomáhajú. Pre chýbajúce nápaditejšie prvky vyzerá ako sivá myška. Potenciál pritom má – vynovená predná časť pôsobí mohutne a elegantne, pomáha jej nielen chrómovaná čelná maska či výrazne tvarovaný nárazník, ale aj architektúra špičkových predných reflektorov. Za zmienku stojí aj zadok, ktorý zasa ozvláštňujú moderné LED svetlomety s efektnou grafikou. Prečo teda vzhľad kritizujeme? Pretože vozidlo za vyše 42-tisíc eur by podľa nás malo vyzerať atraktívnejšie. Stačilo by zvoliť odlišnú metalízu či disky kolies s brúseným kontrastným povrchom a celkový dojem z vozidla by bol úplne iný. Cena tohto kúska naozaj nie je nízka, na druhej strane treba povedať, že Tiguan dokáže jej opodstatnenosť obhájiť s prehľadom.
Technologická špička
Jedným z najväčších prínosov faceliftu sú IQ.Light, čiže aktívne matrix-LED reflektory schopné zastať nielen funkciu stretávacích, ale i diaľkových a hmlových svetiel. Úprimne, nič lepšie vám dnes, s výnimkou high-tech prémiových modelov, na cestu svietiť nemôže. Volkswagen výborne tieňuje okolité vozidlá, vďaka čomu máte takmer vždy dokonalý prehľad aj o dianí na krajnici i mimo nej. Inteligentné svetlá však dokážu aj viac, napríklad nesvietiť zbytočne silno na dopravné značky, od ktorých sa potom odráža oslepujúce svetlo. IQ.Lights s integrovanými hmlovými svetlami sme si dôkladne vyskúšali aj za hustej hmly a svojou výkonnosťou i v ťažkých podmienkach potvrdili, že patria k absolútnej špičke.
- Volkswagen Tiguan 2.0 TDI DSG7 4Motion Elegance
- Motor: benzínový prepĺňaný štvorvalec
- Pohon: všetky kolesá
- Max. výkon: 110 kW (150 k)
- Krútiaci moment: 360 Nm
- Pohotovostná hmotnosť: 1 715 kg
- Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,3 s
- Max. rýchlosť: 198 km/h
- Objem palivovej nádrže: 58 l
- Kombinovaná spotreba: 5,5 l/100 km
- Cena testovaného vozidla: 42 300 eur
Výnimočné jazdné vlastnosti
Čo sa Tiguanu týka, k elite sa radí aj vďaka sebavedomej jazde. Pohonná jednotka 2.0 TDI ladená na 110 kW (150 k) rodinnému SUV dodáva príjemnú dynamiku, ale aj schopnosť jazdiť s nízkymi nákladmi. Spotreba paliva totiž dosahuje až prekvapivo nízke hodnoty a v reálnej premávke môžete počítať s tým, že sa spotreba nafty bude v kombinovanom cykle pohybovať okolo 5,5 l/100 km. Bestseller Volkswagenu sa hodí aj na naše rozbité cesty, kde oceníte jeho komfortný podvozok. Tým nás prekvapil najviac, v porovnaní s blízkymi konkurentmi je pocitovo minimálne o pol triedy, ak nie i o celú, lepší. Potešilo nás aj jeho odhlučnenie. Prácu kolies takmer nepočuť, no dobre odizolovaný je aj turbodiesel či aerodynamický hluk. Podvozkom a tichom na palube sa Tiguan môže porovnávať s prémiovými automobilmi. Výhrady nemáme ani proti sedemstupňovej samočinnej prevodovke DSG či pohonu všetkých kolies. S dvojspojkou sa dá dobre pracovať aj pri parkovaní a štvorkolke zasa nerobia problém ani náročnejšie situácie v teréne.
Priestor a bezpečie
Tiguan nevyniká len jazdnými vlastnosťami či prednými svetlami. Aj jeho celková technologická výbava budí rešpekt, má všetky moderné asistenčné systémy, ktoré by sme odeň očakávali, a ich naladenie je delikátne. Posádka teda bude cestovať v komforte a bezpečí. Dojem na nás urobila aj kabína. Jednotlivé komponenty interiéru pôsobia veľmi kvalitne, rovnako dobrá je materiálová skladba či finálne spracovanie. Nič nevŕzga, všetko funguje hladko a je príjemné na dotyk. Kvalitný interiér navyše poskytuje veľa miesta na zadných sedadlách aj veľký batožinový priestor. Nedivíme sa, že toto auto je bestseller. Má na to všetky potrebné ingrediencie.
- Krátke správy
Prepychová vlajková loď
Nemci predstavili najluxusnejšiu verziu triedy S od Maybachu. Má všetky technológie bežného eska, no pridáva množstvo prepychových prvkov. S dĺžkou 5,5 m sa právom radí medzi elitné limuzíny. Láka najmä komfortom na zadných sedadlách, ktoré disponujú napríklad i masážou lýtok či vyhrievanou opierkou v oblasti šije a pliec. V tomto aute nebudete chcieť sedieť za volantom.
Šesťvalec aj plug-in hybrid
Mazda prekvapuje odvážnymi plánmi. Vyvíja radový šesťvalcový motor, ktorý bude dostupný vo verzii spaľujúcej benzín i naftu, ale aj v špeciálnom vyhotovení Skyactiv-X. Okrem toho sa šepká o znovuzrodení rotačného motora či príchode plug-in hybridu. Viac sa dozvieme do dvoch rokov.
Huracán v špeciálnej edícii
Taliansky superšport v edícii STO nezaprie svoje pretekárske gény. Pri hmotnosti na úrovni 1 339 kg má k dispozícii 5,2-litrový motor koncepcie V10 ladený na 471 kW (640 k) a pohon výsostne zadných kolies. Exkluzívny športiak bude niesť cenovku približne na úrovni 300-tisíc eur.