Budúcnosť automobilizmu bude patriť elektrine. Takmer každá automobilka už má v ponuke aspoň jedno elektrické vozidlo. Tie najväčšie investujú do vývoja elektrických áut miliardy eur. Viac ako záujem zákazníkov o alternatívny pohon ich do toho tlačia prísne normy vyžadujúce neustále znižovanie emisií. Rozhodol som sa preto otestovať, či elektrické autá dokážu už dnes plnohodnotne nahradiť benzínové a naftové vozidlá.

Na test som si vybral Hyundai Kona Electric. Podľa merania WLTP, ktoré by malo verne odzrkadľovať reálnu spotrebu, zvládne Kona na plnú nádrž, teda batériu, prejsť 449 kilometrov. V porovnaní s prvými elektrickými autami je to výrazne viac. Takýto dojazd by mal stačiť na moje každodenné dochádzanie do práce aj na iné jazdy.

Zrýchlenie, ktoré neomrzí

Po nasadnutí do elektrického auta si ako prvé chcete vyskúšať zrýchlenie. Každý už počul, že elektrické auto dokáže vyraziť z miesta neskutočne rýchlo. A je to naozaj pravda. Dôležité je byť prvý na semafore. Kým svieti červená, prepnem auto do športového režimu. Po naskočení zelenej už stačí len dupnúť na plyn. Auto okamžite vyrazí, občas zapískajú pneumatiky a tachometer v momente ukazuje sedemdesiatku. Po prejdení križovatky pozerám do spätného zrkadla a vidím, ako sa ostatné autá pomaly pohýnajú.

Je to pocit, ktorý ma počas dvojtýždňového testu neomrzel. Kým sa na svojom benzínovom aute snažím chytiť zelenú vlnu, aby som nemusel nikde stáť, na elektrickom aute vyhľadávam skôr červenú vlnu. A najlepšie je, ak vedľa zastaví športové auto s netrpezlivým vodičom, ktorý sa snaží rýchlo vyraziť. Nemá šancu.

Pozrite si fotogalériu k článku

Rovnako sa teším na koniec každej obce, keď sa môžem z päťdesiatky rýchlo rozbehnúť na deväťdesiatku. Alebo ešte lepšie v Rakúsku na stovku. A úplne najlepšie je, keď sa na mňa nalepí prémiové auto a je evidentné, že bude chcieť hneď za značkou, ktorá označuje koniec obce, predbiehať. Kým zapne smerovku, ja som už minimálne 50 metrov pred ním.

Ako hračka je elektrické auto vynikajúce. Podľa predpokladov by mi malo stačiť aj na dochádzanie do práce. Z domu to mám 37 kilometrov. Spolu s nákupmi či návštevami prejdem priemerne 90 kilometrov denne. Avizovaný dojazd 449 kilometrov by mal stačiť na cestu z Bratislavy do Košíc, takže moje každodenné dochádzanie do práce by mala Kona zvládnuť hravo.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa