Početné investície do dvojice závodov, ktoré za posledných päť rokov dosiahli 110 miliónov eur, vytvorili zo Slovenska najväčšiu produkčnú lokalitu koncernu v Európe. Na globálnej produkcii Bekaertu sa podieľa desiatimi percentami. Na Slovensku firma dáva prácu 2 200 ľuďom.
Hlohovecká fabrika je s kapacitou 200-tisíc ton ročne najväčším európskym závodom belgickej spoločnosti. Má široké výrobné portfólio produktov z oceľového drôtu, ktoré sa využívajú v stavebníctve, energetike či automotive. Jeho výsostné postavenie potvrdzuje aj výkonný riaditeľ koncernu Bekaert Matthew Taylor. „Fabriku v Hlohovci sme sa rozhodli zamerať na výrobky s vyššou pridanou hodnotou,“ hovorí. Aj vďaka tomu závod drží stabilnú úroveň tržieb nad dvesto miliónov eur.
Neúspešný výlet do soláru
Sládkovičovo má za sebou komplikovanejšiu minulosť. Závod vyrábal primárne kordy na výstuže pneumatík. Pred piatimi rokmi doň Bekaert významne zainvestoval, keď kapacity fabriky rozšíril na dvojnásobok a rozhodol o jeho zameraní na výrobu špeciálnych, veľmi tenkých drôtov na rezanie kremíka na využitie v solárnych a fotovoltických zariadeniach.
V Európe v tom období vládol solárny boom, na ktorom sa Bekaert úspešne viezol. Lenže investícia nevyšla podľa predstáv. Solárny biznis totiž kompletne ovládli čínske firmy, ktoré začali do Európy chrliť lacné fotovoltické panely. Tunajší producenti nedokázali nízkym a často dotovaným cenám konkurovať a po vrchole v roku 2011 prišiel prudký prepad.
V priebehu nasledujúcich rokov sa výroba solárnych a fotovoltických panelov z Európy v podstate úplne vytratila. Firmy buď zanikli, alebo presunuli výrobu. Bekaert sa dostal do problémov. V nasledujúcich dvoch rokoch stratil koncern takmer sedemdesiat percent trhovej hodnoty, musel prepúšťať a významne šetriť. Výrobu pre solárny biznis koncern kompletne presunul do Číny.
Tvrdá lekcia
Pre Bekaert to bola tvrdá lekcia. Ako hovorí M. Taylor, firma sa v tomto období príliš jednostranne venovala solárnemu biznisu a ostatné segmenty zanedbala. „Naučili sme sa, že musíme byť schopní pokryť dopyt zákazníkov vtedy,
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?