Kedysi sa hovorievalo, že experimenty v ekonómii sú nemožné, lebo spoločnosť nie je pokusný králik. Čo sa odvtedy zmenilo?
V minulosti naozaj existoval veľký odpor voči experimentálnej ekonómii. Keď som písal doktorandskú prácu, veľa ľudí mi hovorilo, že toto predsa ekonómovia nerobia. Makroekonomické otázky sú dodnes veľmi zložité a nedajú sa vyriešiť v laboratóriu. Ale mnohé mikroekonomické, týkajúce sa pohnútok ľudského konania či interakcií v malých skupinách, sa takto skúmať dajú. Experimentmi sa snažíme vysvetliť, ako veci fungujú. Vytvárame prostredie, v ktorom sú jasne dané pravidlá, a ľudia v nich môžu zarobiť peniaze. Môže to pripomínať skutočné handlovanie na trhu alebo aukciu. Následne v nastavení niečo zmeníme a sledujeme, čo sa zmenilo. Dosiahli sme rovnováhu? Ako dlho to trvalo? Ako sme sa k nej dostali? Na to, že trhy môžu byť usporiadané veľmi rôznorodo, poukázal zakladateľ odvetvia Vernon Smith.
Dajú sa tieto experimenty porovnávať s pokusmi v prírodných vedách? Predsa len, ľudia sa v nich môžu správať inak ako v skutočnosti.
Sú presne rovnaké ako v prírodných vedách. Dajú sa opakovať a skúmať, či pôvodné závery stále platia. Predtým sa ekonómia podobala skôr na iné humanitné vedy bez dostatočnej práce s dátami. Jednu teóriu ste mohli obhajovať celý svoj život. Dnes ju vieme vyvrátiť.
Na Slovensku nie ste po prvý raz. Čo vás sem priviedlo už v 90. rokoch?
Bol to projekt Georgea Sorosa venovaný vzdelávaniu. Myšlienkou bolo, aby stredoeurópske krajiny vytvorili s americkou univerzitou Yale sieť na výmenné pobyty. Rok som strávil výučbou a výskumom na univerzite v Košiciach. Do regiónu ma pritiahla aj moja rodinná história: časť mojich predkov z otcovej strany pochádza z územia blízko poľsko-bieloruskej hranice.
Každá krajina by si podľa mňa mala zriadiť register darcov krvi
O čom boli vaše experimenty v Košiciach?
Bol to jednoduchý experiment: hra Ultimátum, v ktorej
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?