Ak banky chceli v minulom roku robiť biznis v úverovaní, išlo to takmer výlučne v retaili. Nielenže tu neustal záujem klientov. Banky bažiace po nových obchodoch dokázali vyjedať aj úverové špajze konkurentov –či dokonca svoje vlastné. Vlani poskytli nové úvery približne za 4,3 miliardy eur. No ich úverové portfóliá po zohľadnení toho, že ľudia im priebežne svoje dlhy splácali, zďaleka o toľko nepodrástli. Celkovo sa zvýšili o necelých 1,6 miliardy eur. Je to ešte menej než v roku 2009, keď banky s klientmi podpísali nové zmluvy na úvery s objemom o štvrtinu nižším. Sťahovanie klientov od konkurencie sa dialo najmä v prvej polovici roka, až k jeho záveru sa nové zmluvy reálne začali ukazovať aj na rastúcom stave portfólií.
Úverovej turistike dali prvotný impulz sprostredkovateľské siete. Nahrávali im poklesnuté úrokové sadzby – boli dobrým motívom na refinancovanie starých úverov predovšetkým tých dlhodobých – na bývanie. Nie všetci vábení klienti síce odišli ku konkurencii, mnohí zostali s novým úverom v pôvodnej banke. No beztak to celkový nový biznis nafúklo. A vďaka tomu navialo aj do bankových príjmov.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?