Trh a spotrebiteľov zaplavuje v súčasnosti množstvo finančných aplikácií a ponuka rôznych finančných start-upov, fintechov. Čo je ešte pre zákazníka užitočné a čo už môže klientov obťažovať?
Určite je dôležitá jednoduchosť. Napríklad ak si chcete preveriť zostatok na účte, chcete na to jeden dotyk. Nie zadávať PIN, prihlasovať sa. V súčasnosti je však už ťažké oddeľovať, čo je užitočné a čo je len marketing. Ak si napríklad vezmeme GPS lokalizáciu a marketing, tak vám taká služba počas cesty v aute ukazuje, kde môžete získať nejakú výhodu, zľavu. Čiže nemusíte si pamätať všetky akcie a obchody v okolí, ktoré radi navštevujete. A napríklad u hotovostných úverov, štyridsať percent z nich v prípade ľudí, ktorí využívajú takéto lokalizačné ponuky, prichádza cez mobil. Čo nie je pre banku málo.
Na Slovensku podľa legislatívy banky nemôžu zarábať takto nepriamo na ponuke iných služieb a tovarov pre klientov. Ako ste to vyriešili?
Službu ponuky podľa lokalizácie zatiaľ spúšťame len v Poľsku. Klient musí podpísať špeciálnu zmluvu, že takúto službu chce. Že chce komunikovať s treťou stranou – obchodníkmi. No zároveň si popritom môže vybaviť pôžičku od banky. Tiež vám to umožňuje cez tú istú aplikáciu vyhľadať aj najbližší supermarket, ak ste si spomenuli, že máte doma prázdnu chladničku.
Aký je o to záujem?
Nie všetci si ju aktivovali, ale ak už ju majú, tak ju z tejto skupiny využíva okolo 80 percent klientov.
Spomínate v súvislosti s inováciami štyri oblasti – bankovníctvo, investovanie, platby a poistenie. Čo nové sa v týchto oblastiach dá ešte priniesť, keďže ide o produkty, ktoré existujú na trhu stovky rokov?
Práve nové veci nad tým. Ako som to opísal u tých pôžičiek. Je to o spôsobe platenia a mobilite. Možno o biometrii z pohľadu bezpečnosti, overovania. Biometria je podľa mňa vec budúcnosti. U investícií je to sociálne investovanie. Aj s menšími sumami, no v spojení s viacerými ďalšími malými investormi sa môžete správať ako veľký investor, ktorý už má lepšie podmienky na trhu. Sociálne investovanie je o tom, že aj s menšou sumou môžete kopírovať investičnú stratégiu nejakého profesionála. A obídete finančného poradcu, čím ušetríte.
Banky momentálne veľa investujú do automatizácie, spracovania big data, do nových konceptov pobočiek
Banky podľa vás musia kompletne vymeniť biznis model.
Musia sledovať prostredie, v ktorom sa hýbu ich klienti, trendy, technológie, big data. Pri investovaní sa napríklad už nemusíte spoliehať len na profesionálnych investorov. Máte k dispozícii množstvo dát a diskusií na internete. A na to už existuje množstvo analytických nástrojov, ako tieto kvantá dát z internetu analyzovať. Napríklad analyzujú, o akých tituloch sa aktuálne na nejakom trhu najviac diskutuje. Aplikácia vám ukáže, že momentálne v Ázii ľudia najviac hovoria v súvislosti s investovaním o populárnej firme a je pravdepodobné, že jej cena pôjde v blízkej budúcnosti hore. Ale to je len príklad, ako môžete niečo robiť s použitím dát a sociálnych trendov.
Ako inovácie u bánk ovplyvnila finančná kríza a napríklad aktuálne rekordne nízke úroky? Nespomalili ich aj napríklad preto, lebo banky všeobecne menej zarábajú?
Určite bola situácia pre banky veľmi ťažká od roku 2008 až do roku 2012, 2013. Ale potom sa to zlepšilo a nemôžeme si dovoliť stanovovať limity pre inovácie. Otázka výdavkov podľa mňa ani nie je na stole. Banky si uvedomili, že správanie ich klientov sa zmenilo, mení sa prostredie. Je tu množstvo fintechov. Investujú sa obrovské peniaze do nových konceptov pobočiek, nových internetbankingov. Čiže krízu sme nechali za nami a podľa mňa sú inovácie v bankovníctve v súčasnosti najväčšie v histórii bánk. Pretože množstvo vecí môžete automatizovať, využívať big data, budovať pobočky budúcnosti. Napríklad v USA vidíte množstvo pobočiek nadopovaných technológiami – s dotykovými obrazovkami, automatmi. Je to veľmi pôsobivé.
Robert Piotr Hibner (33)
Zdroj: Ondrej Macko
Vedie digitálne kanály v poľskej mBank, pod ktoré spadajú inovácie, digitálny predaj a marketing aj prieskumy trhu. V banke pôsobí desať rokov, predtým pracoval ako výkonný riaditeľ pre marketing a retailové bankovníctvo v spoločnosti Client Lab Department. Absolvoval Fakultu marketingu a manažmentu na Univerzite v Lodži
Ako môžete konkurovať fintech start-upom, ktoré fungujú na menej regulovanom trhu? Rýchlosťou?
To je práve problém, pretože nám niekedy tá regulácia v rýchlosti bráni. Čiže je menšia oblasť, kde finančným start-upom určite nemôžeme konkurovať. Napríklad sme chceli zaviesť bezúčelovú pôžičku pre klientov cudzích bánk. Čiže by sme vám povedali, prihláste sa do svojej banky, my rýchlo zistíme vašu úverovú históriu v danej banke a potom vám podľa toho ponúkneme pôžičku od nás. Ale úradníci nám nedovolili
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?