Ani jeden z rodiny Amrichovcov nie je pôvodom hotelier. Rastislav Amrich a jeho sestra Dagmar, ktorí hotel vedú, sú vyštudovaní ekonómi. R. Amrich robil niekoľko rokov v banke, jedným dychom však dodáva, že hotelierstvo bolo v ich rodine akosi stále prítomné, rodičia vždy po hoteli túžili.

Ešte počas socializmu plánovali uskutočniť svoj sen v zahraničí, nakoniec ale zostali v bývalom Československu. Keď sa na prelome tisícročí naskytla možnosť kúpiť budovu terajšieho hotela, začali svoje sny zhmotňovať. S úvermi a bez skúseností. Učili sa za pochodu a niekedy aj na vlastných chybách. Začínali v roku 2001 s jedenástimi izbami, dnes ich má Dália tridsaťsedem a hotelu sa postupne začala venovať celá rodina.

Ako sa odlíšiť

Myšlienka, že by mohli poňať hotel „zeleno“, vznikla počas prestavby a dostavby. „Došlo k tomu zákonite. Nechceli sme byť len ďalší košický hotel, chceli sme sa od konkurencie odlíšiť. Zameranie na ekológiu a udržateľnosť rozvoja bolo pre nás automatické, vždy sme boli k tomu doma vedení,“ vysvetľuje R. Amrich.

Veľa ľudí sa pýtalo a doteraz pýta, či nešlo len o marketingový ťah, prípadne spôsob, ako sa ľahšie dostať k eurofondom. Z možnosti získať nejaké dotácie na prestavbu ale Amrichovci podľa riaditeľa hotela vytriezveli veľmi rýchlo. A to na prvom stretnutí s „kompetentnými“, kde sa dozvedeli výšku provízie, aby bola ich žiadosť úspešná.

„Povedali sme si, že takto nie, a odvtedy všetko riešime cez úvery alebo vlastné zdroje. Keď sme sa rozhodli do prestavby a prevádzky hotela zakomponovať udržateľnosť pri jeho rozvoji, najprv sme o certifikáte eco friendly hotela neuvažovali. Potom sme si však povedali, že keď už niečo robíme, nech je to poriadne, a nastavili sme všetko tak, aby sme certifikát získali.

Boli to investície navyše – napríklad do solárnych panelov či LED osvetlenia. Ale neuvažovali sme o tom v zmysle, že to bude drahšie. Je to nevyšliapaná cesta, nepozeráme sa však na to len cez peniaze, ale cez naše hodnoty. V súčasnosti, keď sú energie čoraz drahšie, sa ekologický prístup stáva aj ekonomickou záležitosťou,“ vysvetľuje R. Amrich.

Vítané elektromobily

„Nie sme stopercentne ekologický hotel, ale stopercentne sa snažíme takým byť,“ hovorí o kréde rodiny. Znamená to napríklad aj to, že hostia, ktorí prídu inak ako vlastným autom a preukážu sa vlakovým lístkom, majú v hoteli výhody. Podobne cyklisti či majitelia elektromobilov, ktoré je možné ako v prvom hoteli v Košiciach bezplatne nabiť. K ekologickému konaniu a rozmýšľaniu vedú aj personál.

Nakoľko môže byť ekologická značka lákadlom pre hostí? Podľa R. Amricha si čoraz viac ľudí uvedomuje zodpovednosť k okolitému prostrediu. To, že je hotel šetrný k prostrediu, prijímajú hostia so sympatiami.

„Najmä inovatívne firmy majú stále väčší záujem robiť svoje akcie u nás. Máme koncept takzvaných

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa