Čistý zisk tunajších bánk sa zvýšil takmer o pätinu a dosiahol 354 miliónov eur. Bol to druhý najlepší výsledok od roku 2011, ktorý je stále v bankovej kronike zapísaný ako najziskovejší rok v krajine. Pomohlo im najmä to, že od Nového roka platia menej štátu na bankovom odvode. Keďže už vlani naplnili polmiliardovú hranicu, sadzba im klesla z 0,4 percenta očistených pasív na polovicu.
Táto porcia im prišla vhod, pretože v prvej polovici roka sa im napriek rekordnej aktivite na strane úverov nedarilo vyhrávať boj s úrokovými sadzbami. Čistý úrokový výnos im klesol. Darmo temer o 15 percent znížili úroky na vklady, s úrokmi museli klesať nielen pri nových úveroch, menej výnosné sa im postupne stáva celé úverové portfólio.
Avšak čo banky zmeškali pri tvorbe čistých úrokov, to si vynahradili v poplatkoch. Príjmy z provízií a poplatkov sa medziročne zvýšili o viac než deväť percent. Najviac im priniesli poplatky pri vkladoch a za transakcie. Po vlaňajšom výpadku im viac zarobili i devízoví díleri. Najvýznamnejšou položkou, ktorá v prvých šiestich mesiacoch podľa Národnej banky Slovenska (NBS) pôsobila proti rastu zisku, bola čistá tvorba opravných položiek. Medziročne bola vyššia o takmer 17 percent.
Bližšie
Podobne ako po iné roky aj tentoraz sa trojica najväčších bánk podieľala na celkovom zisku sektora zhruba dvomi tretinami a prvá pätica mala svoj podpis pod 88 percentami čistého výsledku bánk. Avšak predsa len medzi nimi došlo k zmene. Kým pred pár rokmi sa výškou zisku pred ostatnými úplne utrhla Slovenská sporiteľňa, v prvej polovici tohto roka si najlepší výsledok v sektore viac-menej len udržiavala. Väčším skokom sa jej priblížila Tatra banka.
Podobne ako Tatra banka i ČSOB a Poštová banka si
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?