Balenie vyzerá ako jednoduchý „doplnok“ logistického reťazca, ale môže byť veľmi zradné, ak sa naň ako doplnok pozerajú logisti. Pri výbere obalu je nutné zvážiť charakter tovaru, navrhovaný spôsob prepravy a typ dopravného prostriedku. Aj malé zmeny v balení môžu značne znížiť riziko poškodenia. Optimalizáciou balenia možno ušetriť až 10 percent nákladov na materiál, prepravu a skladovanie.

Hlavne inteligentne

Pre plynulú prepravu a dobrý výsledok – tovar doručený zákazníkovi v bezchybnom stave – je rovnako dôležité aj jeho správne označenie. Značenie kopíruje trendy elektronizácie procesov a zavádzania inteligentných technológií. „Dopyt po inteligentnom balení rastie, a to najmä vo farmaceutickom priemysle. Spotrebitelia aj vlády hľadajú dôkaz o bezpečnosti a overené produkty,“ hovorí Gary Burns, výkonný riaditeľ eAgile. Táto americká firma získala patent za tzv. eSeal – riešenie balenia vybavené RFID (vysokofrekvenčnou identifikáciou – Radio Frequency IDentification) ešte v auguste minulého roka. Používa sa na potravinové kartóny, nápojové fľaše, kontajnery, zaručuje bezpečnosť produktov, sleduje teplotu, prípadné poškodenie, bráni podvodom a ďalším problémom.

Asociácia aktívneho a inteligentného obalového priemyslu (Active and Intelligence Packaging Industry Association – AIPIA) predpokladá, že v roku 2017 dosiahne dopyt po kontajneroch 3,5 miliardy dolárov.„Keď zariadenia s RFID zovšednejú, informácia o bezpečnosti produktov bude spotrebiteľom k dispozícii priamo v mieste nákupu cez ich smartfóny,“ predpokladá Peter Phaneuf z eAgile. Koncom apríla 2015 prišla firma na trh s kombináciou RFID a NFC (krátkodosahové vysokofrekvenčné bezdotykové spojenie – Near Field Communication), ktorá zohľadňuje potreby dodávateľského reťazca v podobe RFID a konečného spotrebiteľa pomocou NFC.

Pozor, nebezpečné!

Balenie a značenie si vyžaduje zvýšenú pozornosť najmä pri tovaroch náročných na prepravu, napr. rozbitných alebo nebezpečných zásielkach, potravinách či ďalších tovaroch citlivých na teplotné, prípadne vlhkostné výkyvy. Preprava nebezpečného tovaru vrátane podrobných podmienok takejto prepravy a značenia je upravená medzinárodnými dohodami, v cestnej preprave dohodou ADR.

Niektoré, najmä menšie zásielky sú balené jednoduchým spôsobom – v papieri či kartóne. Pre stavebné materiály sú typické palety, pre kvapaliny – cisterny. Sypaný, hromadný tovar ako štiepka alebo pelety sa z dôvodu ľahšej prekládky balia do veľkých vriec (big bagov). Špecifické tovary ako súčiastky pre automobilový priemysel alebo tovary s vysokou hodnotou sa prepravujú vo veľkých kontajneroch. Takýto spôsob prepravy je typický pre námornú prepravu, čo umožňuje jednoduchšiu a bezpečnejšiu manipuláciu prepravovaného tovaru. To má svoje opodstatnenie pri viacnásobnej prekládke – napríklad z kamióna do námorného skladu, potom z terminálu na loď a v cieľovom prístave zas opačne z lode do terminálu a nakoniec z terminálu na vagóny alebo kamióny smerujúce k príjemcovi vo vnútrozemí. Niekedy nie je jeden dodávateľ schopný využiť celú kapacitu kontajnera.

To je typický príklad, keď „balenie“ – nakládku kontajnera na seba preberá dopravca/špeditér vo svojom zbernom mieste tak, že kompletizuje zásielky viacerých klientov pre spoločnú časť prepravy. Hovoríme o LCL (Less Than Container Load) preprave. Opakom je FCL (Full Container Load) preprava, keď ide plne naložený kontajner priamo od dodávateľa ku kupujúcemu. Dnes už však ponuka ďaleko presahuje štandardné 20- alebo 40-stopové ISO kontajnery. K dispozícii sú rôzne moderné paletové kontajnery prispôsobené pre poľnohospodárstvo, potravinársky či automobilový priemysel. Ich výhodou je nízka hmotnosť, vysoká životnosť, jednoduchá manipulácia a ľahké udržiavanie. Nevýhodou je, že ich obstaranie môže byť drahšie.

Pritom šetrenie je na mieste. Výrobcovia sa niekedy rozhodnú znižovať náklady na obaloch. Pri tom však vždy treba myslieť na to, aby obaly spĺňali požiadavky v súvislosti s odolávaním mechanickým, klimatickým, biotickým a chemickým vplyvom, ktorým sú vystavené počas prepravy, skladovania a manipulácie.„Dokázať poškodenie v dôsledku zlého balenia sa v mnohých prípadoch dá. Napríklad odosielateľ má paletový tovar a deklaruje, že je stohovateľný a aj ho do vozidla nastohuje. Pri vykládke sa zistí, že spodná paleta nevydržala a je prevalená alebo spadnutá. Toto je jasný príklad zlého balenia,“ vysvetľuje na základe dlhoročných skúseností Marián Machalec, konateľ Smart Logistics.

Balenie sa stáva závažnou témou

Zdroj: Maňo Štrauch

Vzdelávať či asistovať?

Dopravné a špedičné firmy posledné roky čoraz viac preberajú manažment balenia zásielok na seba. Či už ide o formu školenia pre firemných zákazníkov alebo prevzatie procesu balenia úplne do svojich rúk. Školenia v rámci programu TNT Say No to Damage učia, ako správne baliť rôzne typy zásielok. „Učili sme zákazníkov tovar správne ukladať do námorných kontajnerov a hlavne správne zafixovať, čo je pri námornej preprave ešte dôležitejšie ako balenie,“ hovorí zo skúsenosti M. Machalec a dodáva, že aj kvalitne zabalený tovar, ktorý je zle zafixovaný, sa môže počas prepravy poškodiť. V slovenských podmienkach je to skôr zatiaľ o vzdelávaní ako o úplnom vykonaní tejto činnosti namiesto klientov, i keď aj tu už máme prvé lastovičky.

Podľa medzinárodných obchodných pravidiel Incoterms za balenie a značenie tovaru zodpovedá predávajúci. To mu nebráni zveriť túto činnosť externej firme, hoci aj dopravcovi. V Incoterms sa termín balenie používa vo význame balenia podľa požiadaviek kúpnej zmluvy, ako aj balenia tovaru, ktoré vyhovuje potrebám prepravy. Nezaoberajú sa uložením zabaleného tovaru do kontajnera, preto by si obchodníci mali tieto detaily dohodnúť nad rámec Incoterms. Pre zabezpečenie správneho balenia je dôležitá komunikácia medzi odosielateľom a prepravnou spoločnosťou. Tá je niekedy limitovaná použitím dodacej doložky EXW, t.j. zo závodu výrobcu, alebo F-doložiek, pri ktorých prepravu zabezpečuje kupujúci. Lepšie je to pri C- a D- -doložkách, keď s dopravcom komunikuje predávajúci.

„Zelený prístup“

Dôležitou témou je aj množstvo odpadu, ktorý obaly vytvárajú. Otázna je jeho likvidácia a následný vplyv na životné prostredie. Obalový priemysel sa zaoberá materiálno-ekologickým zlepšovaním – odstránením prebytočného balenia, výrobou obalov z environmentálne vhodných materiálov či používaním návratných obalov. Príklady zo západoeurópskych krajín hovoria za všetko: Nemecko, Portugalsko, Dánsko, Švédsko a Holandsko aplikujú povinný zálohový systém, v Nórsku a Fínsku sú zavedené dane z nenávratných obalov, v Dánsku je zákaz nenávratných fliaš.

Slovensko sa vybralo opačným smerom. Postupným vytláčaním sklenených fliaš znížilo potrebu prepravy prázdnych fliaš, avšak zvýšili sa kopy a aj prepravy vyhodených plastov (ktorých hmotnosť je nižšia).Väčšina firiem našťastie používa recyklovateľný papier a materiály rozložiteľné prírodnými procesmi. Potrebná je súčinnosť firiem a domácností, aby obaly separovali. Kontajnery sú príkladom opakovane používaných obalov.

Autorka je referentka zahraničných vzťahov vo VÚEZ.

Partner projektu:

Balenie sa stáva závažnou témou