Plány na zvýšenie počtu zamestnancov, s ktorými nedávno prišili slovenské fabriky Volkswagen a Land Rover, prekvapili asi aj najväčších optimistov. Ohlásená tisícka nových pracovných miest v segmente, na ktorom z veľkej časti stojí slovenský priemysel, totiž vyzerá presne ako náplasť na koronakrízu

Mnohí by chceli veriť, že slovenský Detroit je stále v plnej sile, odolný proti korone a o niekoľko krokov ďalej než konkurencia. V istom smere je to tak. Aj keď iba nateraz. Náhla potreba prijímať nových ľudí v tomto prípade priamo nesúvisí s ekonomickou situáciou vo svete. Je v podstate očakávaným odrazom od úrovní, kam sa pre koronakrízu trh s autami prepadol. Vedelo sa, že dopyt sa pomerne rýchlo obnoví. Našťastie na Slovensku v týchto dvoch podnikoch vyrábajú vozidlá pre zákazníkov, ktorí do krízy buď ani nespadli, alebo na nej dokonca zarobili. Ázii a Amerike sa naše luxusné esúvečká stále páčia.

Nitriansky Defender sa stal štvrtým najpredávanejším modelom značky Land Rover a bratislavský model Cayenne patrí k najpredávanejším veľkým modelom značky Porsche a koncernu Volkswagen. V každom prípade, dôvodom rýchlej potreby ľudí v Bratislave
a Nitre nie je len dopyt.

Tŕňom v päte automobiliek je totiž pretrvávajúci nedostatok čipov. A tieto modely je lepšie vyrábať aj takpovediac do rezervy, ak by sa problémy s polovodičmi nebodaj ešte viac prehĺbili. Tento prekvapujúci krok je pomocou aj pre skostnatenú slovenskú ekonomiku a vládu.

Tá doteraz nedokázala pripraviť cielenejšie riešenia, ako sanovať koronakrízovú nezamestnanosť. Nič na tom nezmení ani suchá prítomnosť politikov pri ohlasovaní náboru v Nitre. Trh našťastie opäť ožíva. Hoci aj vďaka dopytu z Ázie, ktorý dnes, keď Európa ešte hľadá pevnú pôdu pod nohami, dokáže zrýchľovať výrobu SUV aj na Slovensku.

Dalo sa čakať, že pandémia a koronakríza rozhádžu nákupné zvyklosti zákazníkov do podoby, ktorá je od pôvodnej výrazne vzdialená. Šťastím v nešťastí je to, že vďaka novým trendom a dopytu tam, kde donedávna ešte nedominoval, ťaháme teraz v niečom za dlhší koniec aj na Slovensku.