Už po pár mesiacoch mu začal vynášať lepšie než predaj výpočtovej techniky. A neskôr s týmito webovými stránkami expandoval aj za východné hranice Česka. Dnes má jeho Mimibazar v záložkách množstvo slovenských mamičiek.

Pocit, že vec, ktorá jednému doslúžila, sa môže zísť ešte niekomu inému, je v ľuďoch hlboko zakorenený. Pred dvadsiatimi rokmi pravidelne listovali Avízo alebo sobotňajšiu Prácu, ktoré v printovej ére patrili k hegemónom riadkovej inzercie.

V čase internetu ich pozície prevzali noví hráči ako Bazoš alebo Modrý koník. Denne na ich stránkach pribúdajú stovky nových inzerátov. Online biznis s druhou rukou je na vzostupe. A ako obchodný či komunikačný kanál ho objavili aj firmy.

Spin-offy a akvizície

Z Česka prišiel aj ďalší veľký slovenský inzertný portál, Bazoš. Jeho zakladateľ Radim Smička pôvodne prevádzkoval web o hardvéri, v ktorom mal aj inzertnú sekciu. Časom ju osamostatnil do osobitného servera a posledných desať rokov sa venuje už len jemu. Dnes má Bazoš šiestich ľudí, z nich traja zabezpečujú prevádzku slovenského portálu.

Aj Modrý koník je spin-off – od projektu Mojasvadba.sk, čo bol (a stále je) komunitný webový server pre nevesty a ženíchov. Keď jeho používatelia, či skôr používateľky začali pridávať témy o tehotenstve a deťoch, tak ich prevádzkovateľ webu presmeroval na nový portál (vznikol v júli 2006). A keď sa v jeho diskusných fórach čoraz častejšie objavovali ponuky a dopyty na detské oblečenie, v Modrom koníku, za ktorým stoja slovenskí podnikatelia Róbert Vereš a Peter Vidovič (známy tiež z projektu eTarget), sa chopili príležitosti.

Avízo na webe nahradili Bazoš a spol. Na čom zarábajú?

Modrý koník, za ktorým stoja Róbert Vereš (vľavo) a Peter Vidovič (vpravo), má špecifickú skupinu používateľov. Zdroj: Maňo Štrauch

Začiatkom septembra mali v e-bazári Modrého koníka vyše dva milióny inzerátov, čo bolo o trinásť percent viac než pred rokom. Mesačne v ňom inzeruje 40-tisíc používateľov. „Deti rýchlo rastú a kupovať celú výbavu môže byť veľmi drahé. Pre naše používateľky je preto prirodzené veci kupovať aj predávať,“ tvrdí P. Vidovič. Hovorí, že ich detský online bazár využívajú aj ľudia, ktorí sa klasickému second handu vyhýbajú.

Ďalšiu dvojicu veľkých slovenských online bazárov prevádzkuje Azet.sk. Pred piatimi rokmi kúpil server Hyperinzercia.sk, ktorý premenoval, redizajnoval a dobudoval na dnešný Bazar.sk. Ešte predtým mu v portfóliu pribudol Autobazar.sk. Čiastočne tiež akvizíciou, keď kúpil už zaregistrovanú internetovú doménu. O tú sa zhodou okolností v tom čase zaujímal aj podnikateľ Michal Obeda, ktorý dnes prevádzkuje veľký inzertný portál Autobazar.eu.

Vyniknúť v mase

Zadávanie inzercie na bežný „občiansky“ účel a v štandardnom rozsahu je na online portáloch zvyčajne bezplatné. Na čom teda ich prevádzkovatelia zarábajú tak dobre, že môžu ostatné biznisy pustiť k vode?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa