Najprestížnejšia automobilová šou prináša posolstvo o utlmenom boome alternatívnych pohonov a ubezpečuje, že automobil s neustále zdokonaľovaným klasickým motorom a s prípadnou podporou elektromotora naďalej vyhráva na celej čiare. A tak sa na chvíľu odosobnime od úvah o udržateľnosti motorizácie sveta v rámci súčasných trendov a nechajme sa vtiahnuť do súboja merateľných parametrov a neuchopiteľnej krásy tých najobletovanejších exponátov.
Dizajnové prekáračky
Ženevský autosalón sa pravidelne stáva kolbišťom uznávaných talianskych dizajnérskych domov. Tak aspoň stručne. Pininfarina do ringu vpustil štúdiu Sergio ako poctu vlani zosnulému zakladateľovi firmy. Na pozadí ladných línií barchetty celkom chýba čelné sklo. To akoby sa presťahovalo za sedadlá. Tam však plní aj funkciu bezpečnostného rámu. Vpredu si dvojmiestny otvorený športiak vystačí s deflektorom (z jeho stredu trčí spätné zrkadlo). A tak sa posádka nezaobíde bez prilieb. Na ich uskladnenie poslúži kufor s kapacitou 110 litrov. Technický základ superšportiaka tvorí Ferrerai 458 Spider vrátane motora 4,5 l V8 (419 kW/570 k). Sergio adekvátne akceleruje na stovku – za 3,4 sekundy.
Giugiaro Parcour zrejme inšpirovali špeciály rely maratónov. Aspoň nízka silueta karosérie na vysokom podvozku (dá sa meniť od 210 do 330 mm) a veľké – 22-palcové kolesá tomu napovedajú. Podľa očakávania do dvojmiestneho napoly SUV a napoly superšportiaku s extravagantnou fazónou a k nebu výklopnými dverami je zapriahnutý agregát 5,2 V10 (405 kW/550 k) z Lamborghini Gallardo skombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Štúdia, ktorá môže byť predobrazom nového trhového segmentu pre zámožných, zvládne stovku za 3,6 sekundy a dosahuje maximálnych 320 km/h.
S časovým posunom sa predstavila sériová Alfa Romeo 4C. Dvojmiestne kupé s motorom uprostred a pohonom zadných kolies famózne zaodelo Alfa RomeoStyle Centre v štýle 8C Competizione. Uvádzaciu tisíckusovú edíciu ešte ozvláštňuje exteriérový balík, špeciálne naladený podvozok a výfuková sústava. O hybnosť novej Alfy sa stará prepĺňaný štvorvalec 1,75 l (177 kW/240 k) spárovaný so šesťstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Stovku ukazuje rýchlomer už 4,5 sekundy po štarte a keď pilot akcelerátor podrží, ručička sa vyšplhá nad úroveň 250 km/h. K športovým jazdným vlastnostiam prispieva tiež rozloženie hmotnosti v pomere 40 : 60 v prospech zadnej nápravy.
Nemecké esá sa triumfujú
Latentné aj celkom zjavné preťahovanie sa o špecifického zákazníka vanulo z expozícií troch nemeckých prémiových značiek. Trojcípa hviezda vyrukovala s Mercedesom A45 AMG, aby ukázala svoju predstavu, aké má mať parametre nefalšovaný hot-hatch. Základ jeho charakteru položil pod prednou kapotou zabudovaný prepĺňaný štvorvalec 2,0 l (265 kW/360 k) spriahnutý so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou. Tá krútiaci moment (vrcholí na úrovni 450 Nm) posiela na všetky štyri kolesá. V zálohe čaká systém lounch control, ktorý optimalizuje akceleráciu pod plným plynom. Najostrejší kompaktný Mercedes prekoná rýchlosť 100 km/h za 4,6 sekundy a vykazuje priemernú spotrebu 6,9 l/100 km.
Po štúdii predstavenej v Pekingu sa do reflektorov ženevskej expozície štyroch spriahnutých kruhov postavil už produkčný model Audi RS Q3. Najmenšie SUV (alebo ak chcete cossover) ingolstadtskej značky v tej najvýkonnejšej verzii má oproti štandardu o 25 mm znížený podvozok. Poháňa ho turbodúchadlom prepĺňaný 2,5 litrový päťvalec (228 kW/310 k, 420 Nm) v spolupráci so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou S tronic. Štvorkolka s hmotnosťou 1 730 kg zdolá stovku s pevným štartom za 5,5 sekundy, maximálnu rýchlosť má limitovanú obmedzovačom na 250 km/h a spotrebuje priemerných 8,8 l benzínu na 100 km.
BMW M6 Gran Coupe, to je už ťažká váha, ale rovnakej krvnej skupiny. Navonok sa prejavuje diskrétnejšie, o to robustnejším dojmom pôsobia parametre pohonnej sústavy. V jej čele pracuje rovnaký osemvalec 4,4 l M Twin Power Turbo (412 kW/560 k, 680 Nm), aký využíva dvojdverové kupé, ale aj v M5. Sila motora sa prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky prenáša výhradne na zadné kolesá. Systém launch colntrol zabezpečuje maximálne zrýchlenie – to znamená 100 km/h za 4,2 sekundy. S balíkom M Driver’s strelka rýchlomeru kulminuje až na hodnote 305 km/h.
Rozpohybovaný luxus
Kilowatty kypia spod kapôt naďalej, ale tentoraz pod tonážou luxusu. V takto nastavenom filtri sa zjaví najprv limuzína Bentley Flying Spur. Generačným posunom z typového označenia vypadol Continental, vonkajšie svetlomety v porovnaní s vnútornými sú väčšie a karoséria typu sedan z profilu pripomína skôr liftback. Interiér v štýle klasickej luxusnej obývačky obloženej ušľachtilým drevom a potiahnutý fajnovou kožou obsahuje high-tech infotainmentový systém, audiosústavu s výkonom 1 100 W, osempalcovú dotykovú obrazovku, WiFi pripojnie... aj chladiaci box. Celok motorizuje agregát 6,0 l W12 (460 kW/625 k). Historicky najrýchlejšie Bentley sa pýši maximálnou rýchlosťou 322 km/h.
Revolučne vyzerajúci Rolls-Royce Wraith je vlastne dvojdverové hyperluxusné GT. Technicky vychádza z limuzíny Ghost s rozšírenou zadnou nápravou a o 5 cm zníženou svetlou výškou, ale dozadu splývajúca strecha mu dáva punc dynamiky. K tomu pneumatické pruženie a elektronicky nastaviteľné tlmiče. Dvere sa elektricky otvárajú oproti smeru jazdy, interiér obsahuje tie najkvalitnejšie materiály dotvorené špičkovou ručnou prácou. GT s hmotnosťou 2,4 tony dáva do pohybu najsilnejší motor v histórii automobilky – 6,6 V12 (465 kW/632 k) spolu s osemstupňovou automatickou prevodovkou ZF. A tu je navštívenka: 0 až 100 km/h za 4,6 sekundy, maximálna rýchlosť limitovaných 250 km/h.
Súboj titanov
Prehľad najrýdzejších plnokrvníkov štartujeme pri LaFerrari od Ferrari. Nástupca ikonického Enza vyzerá úchvatne, hoci ho neprojektoval Pininfarina, ale dizajnérske centrum Ferrari a Flavio Manzoni v jeho čele. Technický skvost má pred zadnou nápravou uložený hybridný systém Hy-KERS, ktorý spája atmosférický motor 6,3 V12 a elektromotor s celkovým maximálnym výkonom (708 kW/963 k, 900 Nm). Sedemstupňová dvojspojková prevodovka celú túto porciu posiela na zadné kolesá. Stovka za menej ako tri sekundy, 200 km/h za 7 s, 300 km/h za 15 s a maximálna rýchlosť viac ako 350 km/h. Vyrobia 499 kusov, no všetky sú už vopred predané.
Súboj titanov z okruhov F1 má svoje pokračovanie aj v Ženeve. Proti Ferrari LaFerrai sa tu postavil McLaren P1 tiež v definitívnej podobe. Je navonok uhladenejší, možno menej fotogenický, pritom ako podľa dohody tiež využíva platformu z uhlíkových vlákien a ako pohonnú jednotku hybrid. V tomto prípade s elektromotorom kooperuje spaľovací motor 3,8 V8 prepĺňaný dvoma turbodúchadlami. Spolu generujú maximálny výkon (674 kW/916k, 900 Nm). Ale McLaren dokáže jazdiť aj výhradne na elektrický pohon. A dynamické parametre si zrejme navzájom odpisujú. P1 akceleruje na stovku za menej ako tri sekundy, 300 má na tachometri za menej ako sedemnásť sekúnd a maximálku vyššiu ako 350 km/h. Kto ich rozsúdi? Podľa počtu vyrobených exemplárov (375) bude McLaren užší profil.
Superšportová estráda vrcholí v expozícii zúrivého býka. Hyperšportový Lamborghini Veneno si osvojil karbónový monoblok a oba hliníkové rámy z modelu Aventador. Pritom jeho tvary sú podriadené aerodynamike údajne do tej miery ako pri pretekárskom špeciále. Ba aj zadné krídlo má nastaviteľné. Maximálne využitie uhlíkových vlákien mu zasa prináša profit v podobe minimálnej suchej hmotnosti na úrovni 1 450 kg, to je mínus 125 kg oproti hmotnosti Aventadoru. K tomu motor 6,5 12V (552 kW/750 k) a nad dynamickými parametrami sa nestíhame čudovať. Z 0 na stovku zrýchli za 2,8 sekundy a dosahuje maximálnych 355 km/h. Na predaj sú len tri exempláre a tie si už svojich majiteľov našli.
Foto – Jozef Prosnan