Ľutujem, že do výbavy exemplára vyrobeného ešte vlani jeho tvorcovia nestihli zakomponovať aktívny podvozok. Naozaj by som si ho rád vyskúšal.

Zároveň mi je dosť ľahostajné, že vo výbave chýba tretí stupeň autonómnej jazdy, ktorý novému Audi A8 robí možno najväčšiu reklamu. Mňa novinka totiž zaujíma hlavne ako vodiča. Aj bez niektorých vychytávok mám v rukách kusisko luxusného auta, ktoré sa dá „holé“ zaobstarať za 
89 500 eur a v tomto prípade ovenčené aj výbavou za príplatok za 135-tisíc eur.


Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Olištovaná miss-ka

Nová „audina“ sa pýši o málo väčšími základnými rozmermi, no nie preto sa mi páči. Imponuje mi, ako sa dizajnérom podarilo robustnú a rozmernú luxusnú limuzínu vymodelovať tak, že vyznieva z každého zorného uhla štíhlo ako uchádzačka o titul miss v životnej forme. No nemôžem si odpustiť ani kritickú poznámku napriek tomu, že viem, že hliník je dnes in.

Koniec koncov A8 má hliníkovú karosériu, a to by mohlo stačiť. No takáto inflácia lesklých líšt sa mi zdá v luxusnej triede už za čiarou. Trochu lacný efekt. Prvoplánovo rýchlo zaberá, ale môže sa čoskoro zunovať. Ani imitáciu výfukových koncoviek nemusím a v noci purpurovo svietiacu lištu (Amerika v noci) naprieč celou zadnou partiou tiež. Ale veď to poznáte – koľko ľudí toľko chutí. Ak mám však byť celkom úprimný, nové A8 by som bral aj s tými lištami...

Ak dotyková, tak dvojnásobná


Usadám za volant veľký ako v jachte a som uveličený. Táto hranatá moderna mi náramne konvenuje aj preto, že ideovo maximálne ladí s rozmernými obrazovkami, ktoré reprezentujú digitálny vek. Z pohľadu vodiča toto všetko má len jedinú chybu: obe obrazovky, hojne zastúpený lesklý lak aj tie nadpočetné lišty – toto všetko zrkadlí ostošesť. Kreslu vodiča nemôžem vytknúť ani ň.

Zhruba si ho nastavím ovládačmi na boku sedadla a doladím (vrátane zovretia bočníc) cez infotainment presne na mieru. Elektronický prístrojový štít je na rozdiel od ostatných obrazoviek dobre tienený, páči sa mi, že svojím obsahom korešponduje s nastaveným jazdným režimom a dá sa aj nezávisle na ňom jeho vzhľad meniť. Čo sa týka nového infotainmentu Audi MMI, jeho tvorcovia správne usúdili, že ak dotyková obrazovka, potom v najvyššej triede už jedna nestačí.

Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Podľa mňa však spravili chybu, že sa zároveň vzdali mechanickej ružice, lebo kým auto nie je autonómne, je z hľadiska bezpečnosti podľa mňa aj tak neprekonaným riešením. Pritom už samotná možnosť voľby spôsobu ovládania infotainmentu by bola pridanou hodnotou.

Inak samotnému systému nemám čo vyčítať. Má logicky rozvrstvené menu tak, ako sme my motoristi už dávno vyškolení z tabletov, a obrazovky bezchybne reagujú, čo v tejto cenovej kategórii však považujem za samozrejmosť. Samozrejmosťou už nie je, že si môžem nastaviť, či chcem potvrdiť odozvu akusticky, opticky alebo aj nijako. 


Kúsok z teórie relativity

Keď sa uvelebím za seba do naoko pekne vytvarovanej sedadačky, nie som celkom spokojný. Ak by som aj mohol byť, keď som presadol z famózneho kresla vodiča. Skrátka toto už nie je ono. Pritom som pohodlne opretý a hoci sedím nízko, stehná majú potrebnú oporu, pričom chodidlá si môžem natiahnuť ďaleko dopredu.

Pri svoje výške 180 centimetrov mám pred kolenami bohatú – oveľa väčšiu ako desaťscentimetrovú rezervu a nad hlavou dobrých osem centimetrov k dobru. Viem však, že dozadu si môžem priplatiť relaxačné sedadlo a s ním už ani predné kreslá neudržia krok. V sklopenej lakťovej opierke moju pozornosť priťahuje „zacvaknutý“ tablet s full HD displejom.

Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Môžem ho vyňať aj nemusím, ovládam ním rolety na oknách, rozvrstvenie vyhrievania jednotlivých partií sedadla, vnútorné osvetlenie aj hlasitosť reproduktorov. Do menu multimediálneho systému sa však s ním nabúrať nedá. Kufor sa sklopením sedadiel nedá prepojiť s interiérom. Inak neviem čo zaujímavé by som vám k nemu povedal. Nie je tu na to, aby nadchol, ani nesklamal. Ale keď už hodnotím odkladacie priestory, vari len plytký box pod stredovou opierkou (akurát na uloženie mobilu a nič viac) si zasluhuje kritiku.

Mild-hybrid 
skresal spotrebu


Tých 280 koní s luxusnou limuzínou rozhodne nezamáva, ale podľa mňa aj takáto výkonová rezerva bohato vyhovie 90 % uchádzačom o A osmičku. Kto si potrpí na rezkejší odpich, ako vyjadruje 100 km/h s pevným štartom za šesť sekúnd, a ostrejšiu náturu, môže siahnuť po trojlitrovom TFSI 250 kW (340 k), počkať si na osemvalce alebo aj na dvanásťvalcovú verziu.

Ja som s touto motorizáciou získal veľmi príjemného spoločníka. Motor počujem len počas akcelerácie, aj to celkom diskrétne, ak to osolím na plný plyn a privriem oči, z celej drámy vnímam len tlak do sedadla. Prevodovka radí zamatovo jemne až celkom nenápadne – prakticky zabúdam, že ju A8 má. A tak moju zvedavosť prebúdza v technike zakomponovaná motivácia šetriť pohonné hmoty. Systém sleduje spôsob jazdy aj profil trate, a ak usúdi, že treba, nabáda uvoľniť nohu z plynu vibrovaním pedála.

Napríklad v klesaní alebo pred vjazdom na úsek s obmedzenou rýchlosťou. Pritom nielenže otáčky klesajú na voľnobeh ako pri konkurencii, ale systém dokonca motor vypína. V tom je čaro 48 V elektrickej sústavy a mild-hybridnej technológie so štartér-generátorom. Ten rekuperovanú brzdnú energiu využíva pri štartovaní. A tak zmerať spotrebu na testovacom okruhu som sa vydal plný očakávaní. Na jeho konci palubný počítač vyrátal a podčiarkol priemerných 6,9 l/100 km. 


Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Ako v bavlnke


Ak sa pýtate, čím na mňa nové Audi A8 najviac zapôsobilo, bez váhania poviem, že vzduchovým podvozokom novej generácie. Skutočne je výborný aj v kombinácii s nadštandardným obutím formátu 265/40 R20. Nielenže dôsledne žehlí vlny na diaľnici, ale nenecháva sa prekvapiť ani retardérmi či ostrými hranami poškodeného asfaltu. Má to jedinú nevýhodu – občas zabúdam, že kvôli zraniteľným diskom kolies sa musím problematickým miestam vyhýbať.

Za povšimnutie stojí tiež riadená zadná náprava. Keď manévrujem pri nízkych rýchlostiach, robí z A8 v pomere k jeho rozmerom skutočne obratnú limuzínu. Toto všetko platí, keď mám zvolený ekonomický alebo komfortný jazdný režim. Keď však chcem trochu rezkejšie vyšívať ostrejšie zákruty, nová osmička je podľa očakávania ťažkopádna, a tak volím mód Dynamic. Podvozok stuhne, ale nie nepríjemne, A8 je citeľne agilnejšie, no stále sa mu do oblúkov nechce.

Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Nútim ho a ako odpoveď pískaním svoj odpor vyjadruje buď ľavé predné, alebo pravé predné koleso. Čakal som, že v športovom móde potečie väčšia porcia krútiaceho momentu k zadným kolesám, že nedotáčavosť bude eliminovať popri EDS aj riadená zadná náprava, ale nedočkal som sa. Predpokladám preto, že keď na to príde, športovejší prejav ponúknu výkonnejšie verzie A8. 

Záver

Nové Audi A8 si ma získalo svojím stvárnením, pokrokovými technológiami, príjemným jazdným prejavom aj nízkou spotrebou paliva. A to ešte nevytiahklo svoj hlavný tromf – aktívny podvozok. Keď rozmýšľam, čo by som mu vytkol, potom čisto z môjho pohľadu by som prijal menej nedotáčavý charakter. Vo všeobecnosti však nedotáčavosť nemôžem považovať za nedostatok, lebo dnes väčšina motoristov získala prax práve na nedotáčavých autách a po inom ani netúžia.

Skôr by som sa pristavil pri spotrebe paliva. Výrobca síce neudáva nijaké prevratné hodnoty pre kombinovaný cyklus, ale napriek tomu aplikovaná mild-hybridná technika vzbudila vo mne testom nie celkom naplnené očakávania. Keď teda porovnávam výsledky zaznamenané na testovacom okruhu, potom mi vychádza, že Audi použilo mild-hybridnú techniku, a tá mu pomohla v spotrebe paliva udržalo krok s konkurenciou.

Automobilky žijú budúcnosťou, Audi A8 zastavuje čas

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro Zdroj: Audi

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBV, ASR, ESC, EDS, 8 airbagov, dvojzónová klimatizácia, senzor kvality ovzdušia, navigácia, progresívne riadenie, pneumatické pruženie, voľba jazdnej charakteristiky, rozhranie USB,iPod/iPhone, Audi virtual cocpit, hliníková karoséria, el. nastaviteľné a vyhrievané komfortné predné sedadlá, kožené poťahy, LED – denné svietenie—zadné svetlá-- interiér, akustický aj optický parkovací systém vpredu aj vzadu, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, determálne sklá, elektromechanická parkovačka17“ disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
Sústava asistenčných systémov, Bang & Olufsen Premium Sound System, Audi smartphone interface, centrálna riadiaca jednotka prediaľkové ovládanie komfortného vybavenia a infotainmentu vozidla prostredníctvom OLED Touch displeja 5,7" s vysokým rozlíšení senzorické ovládacie tlačidlá v čiernom, adaptívny tempomat, Matrix LED svetlomety, štvorzónová klimatizácia, masážne a klimatizované predné sedadlá, Head-up dosplej, automatické servo zatváranie dverí, dvojité bezpečnostné sklá, TV digital a rádiový tuner analog, exteriérový balík chróm, ionizátor a aromatizátor interiéru, 20“ disky kolies z ľahkých zliatin...    


PLUS

• atraktívny zjav

• moderná architektúra interiéru

• skvelý multimediálny systém

• výborné predné sedadlá

• obratnosť

• špičkový komfort pruženia


MÍNUS



• chýbajúca ružica ovládania multimediálneho systému

Audi A8 3,0 50 TDI V6 Quattro

Zdvihový objem motora (ccm)2 967
Usporiadanie spaľovacieho motoraV6
Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]210 (286)/ 3 700 – 4 000
Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)600/
1 250 – 3250
Prevodovka8-st. automatická
Pohon4 x 4
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)5,9
Maximálna rýchlosť (km/h)250
Priemerná spotreba EU (l/100 km)5,6
Rázvor (mm)2 998
Objem batožinového priestoru (l)505
Cena základného modelu s DPH (€)89 500
PRAMEŇ: dokumentácia výrobcu