Ale pribudli aj nečakané dôvody. Automobilky prišli o objednávky pre konflikt Ruska s Ukrajinou, ten navyše zosilnil vplyv kontrakcie ruskej ekonomiky na tamojší dopyt. Tento vplyv pretrvá aj v roku 2015 a je pravdepodobné, že dosah fázy životných cyklov na počet áut „Made in Slovakia“ môže aj porásť.
Hoci história už ukázala, že štart predaja novinky formátu Audi Q7 dokáže divy nielen vo výrobných číslach, ale aj v makroekonomických ukazovateľoch. Naháňanie šiestej nuly však v roku 2015 nebude téma číslo jedna. To bude schopnosť autobrandže rozširovať na Slovensku rozsah aktivít do čo najviac sofistikovaných podnikových činností.
Možný time-out v Trnave
V roku 2015 možno očakávať veľmi zaujímavú kombináciu faktorov. Výrobu v bratislavskej fabrike Volkswagenu by mal dvíhať očakávaný štart ostrej výroby novej generácie veľkého luxusného SUV Audi Q7. To by malo zvyšovať čísla tak Volkswagenu Slovakia, ako aj jeho dodávateľov.
Popularita SUV je stále silná a Audi z nej vždy dokázalo ťažiť. Čísla továrne by mala ovplyvniť aj nová „technologická hračka“. Karosérie bude fabrika zvárať v novej veľkokapacitnej high-tech karosárni, ktorá dostane na Slovensku do praxe najmodernejšie výrobné zariadenia dostupné priemyslu v globálnom meradle.
Globálny dopyt po SUV by mohol pomôcť ubrať z dosahov sankcií, ktorými si vzájomne hrozia Európska únia s Ruskom. Pre Kia Motors je Rusko s pätinovým podielom na produkcii kľúčový trh. A to ešte tento veľký trh oslabuje ekonomika, brzdená poklesom cien ropy. Napriek vládnemu programu šrotovného predaj áut v Rusku v roku 2013 klesol a v prichádzajúci rok vyzerá neisto. Aj napriek novej šrotovacej dotácii desať miliárd rubľov (asi 140 miliónov eur).
Ruský trh, no najmä pomalé oživovanie dopytu na tradičných trhoch drží v neistote aj trnavskú fabriku PSA Peugeot Citroën. Tej navyše „starnú“ modely vo výrobe, najmä služobne starší C3 Picasso, ktorý čaká presun výroby do Španielska. O novom produkte zatiaľ automobilka iba premýšľa, aj keď sa vzhľadom na výrobnú špecializáciu ponúka cé trojkový citroën.
Generačná výmena však potrvá takmer dva roky. Prelom rokov zachytil fabriku v plnej výrobe, no situácia sa môže rýchlo zmeniť. Nedostatok práce môže mať rôzne dôsledky. Do úvahy pripadá aj pauza pre časť zamestnancov, prinajmenej tých, ktorých si fabrika prenajíma od agentúr.
Inovácie pre dodávateľov
V centre pozornosti autobrandže sú dodávatelia súčiastok: nielen preto, že zamestnávajú čoraz viac ľudí, ale najmä preto, aby ich držali aj naďalej. Prípadne vytvárali nové pracovné miesta, na čo podľa analýz ZAP SR ešte majú priestor. Otázne bude, či sa im to vyplatí. Časy, keď to záviselo len od ceny práce, sú preč a objavujú sa dve iné kľúčové otázky. Prvá je, či reforma odborného vzdelávania, ktorú automobilový zväz rozbehol, priláka mladých ľudí. Druhá kľúčová otázka znie, ako dodávatelia na Slovensku zareagujú na rastúci dopyt automobiliek, aby sa okrem dodávok súčiastok podieľali aj na ich vývoji. Na to potrebujú stabilnejšie zákony, ale najmä silné univerzity a lokálnu vedu, s ktorou môžu spolupracovať.
Ak sa majú slovenské automobilové firmy pozdvihnúť z montážno-výrobných jednotiek na vývojárske strediská, musia zabojovať ich manažéri. Z poverených strážcov výroby sa musia zmeniť na sebavedomých lídrov, akí za svoju firmu zabojujú v medzinárodnej skupine a vývoj si nielen vypýtajú, ale aj vybojujú.
Autor je priemyselný analytik.
2015
Volkswagen Slovakia začne vyrábať Audi Q7, ktorý môže zmierniť vplyv ruských sankcií na automobilový priemysel