Viac ako milión vyrobených vozidiel v trojici závodov Volkswagen, Kia a PSA v uplynulom roku a celosvetové prvenstvo v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov sú len potvrdením dávno známeho faktu, že automobilová výroba je to, čo živí krajinu. S príchodom nového hráča – štvrtej automobilky Jaguar Land Rover – sa tento fakt ešte posilní. Ako hovorí Pavel Dvornák z PwC Slovensko, podľa odhadov ich poradenskej firmy má štvorica automobiliek na Slovensku vyrábať do konca desaťročia viac ako 1,3 milióna vozidiel ročne. V produkcii tak bude dýchať na krk aj lídrovi v regióne, ktorým je Česko.

Na hrane kapacít

Automobilový sektor má za sebou výnimočný rok, keď vďaka pokračujúcemu dopytu po nových autách v Európe dosiahlo Slovensko historický rekord v počte vyrobených vozidiel. Chuť Európanov kupovať si nové autá podporili nízke ceny pohonných hmôt spojené s uvoľnenou monetárnou politikou ECB, ktorá stláčala úroky na komerčných úveroch smerom nadol.

Rast nezabrzdilo ani ochladenie čínskej ekonomiky spojené s prepadom akciových trhov, ani emisný škandál koncernu Volkswagen, ktorý sa jeho bratislavského závodu vôbec nedotkol. Automobilky, predovšetkým žilinská Kia, si poradili aj s prudkým prepadom dopytu na kľúčovom ruskom trhu a trnavská PSA si zabezpečila stabilnú výrobu vďaka novému modelu.

Výhľad na tento rok zostáva optimistický. V prvom polroku totiž všetky tri závody vyrobili viac automobilov ako v rovnakom období vlaňajška. Výrazný nárast však nemožno očakávať, keďže automobilky sú na hrane výrobných kapacít. Pozitívom je aj príchod prvých veľkých dodávateľov, akým je napríklad španielsky výrobca lisovaných dielcov Gestamp, ktorých k sebe ťahá Jaguar Land Rover. Množstvo ďalších subdodávateľov zase plánuje expanziu či už v existujúcich alebo v nových priestoroch. Rozširuje sa aj bratislavský Volkswagen a trnavský PSA, keďže získali do výroby nové modely. A všetci spoločne hľadajú nových ľudí.

Všetkých trápi jedna vec

S klesajúcou nezamestnanosťou, ktorá atakuje historické minimá, sa však naplno odhalil problém s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov. To, na čo manažéri v automobilovom priemysle poukazovali už niekoľko rokov, je už vážnym problémom. Čoraz viac firiem v autobrandži priznáva, že nedostatok vhodných ľudí ich brzdí v ďalšom raste.

Zdroje v podobe agentúrnych zamestnancov a ľudí z úradov práce sa vyčerpávajú, automobilky sa obzerajú po zamestnancoch zo zahraničia

Zdroje v podobe agentúrnych zamestnancov a ľudí z úradov práce sa pomaly vyčerpávajú, a tak sa podniky obzerajú už aj po zamestnancoch zo zahraničia. Firmy v snahe získať nových ľudí rozširujú benefity, čo v prípade Volkswagenu narazilo na odpor starých zamestnancov. Liekom zatiaľ nie je ani dobre rozbehnutý projekt duálneho vzdelávania, ktorý prinesie na trh ľudí s praxou priamo z výroby najskôr až o dva roky.

Z externých vplyvov zostáva otáznikom vystúpenie Veľkej Británie z Únie, ktoré zatiaľ nemalo priamy dosah, no neistota na trhoch môže pribrzdiť apetít po nových autách.

Všetky články a rebríčky z ročenky TREND TOP v priemysle

Silné čísla

Aj keď čísla Štatistického úradu SR za automobilový priemysel nedávajú kompletný obraz o stave odvetvia, lebo nezahŕňajú firmy dodávajúce do automotive z iných oblastí priemyslu ako strojárstva, ukazujú minimálne jasný trend. Spoločnosti s dvadsať a viac zamestnancami vlani dosiahli úctyhodný až pätnásťpercentný rast tržieb na 25 miliárd eur. Na celkovom priemysle sa autobrandža podieľala 31 percentami, čo je medziročný rast o dva percentuálny body. Čistý zisk automotive firiem sa znížil o pol druha percenta, na čom mal hlavný podiel pokles zisku v žilinskej automobilke Kia.

Export stúpol o pätnásť percent na necelých dvadsať miliárd a z celkových vývozov slovenského priemyslu si ukrojil viac ako 38 percent, čo je opäť medziročné zlepšenie o tri percentuálne body. Dôležitým ukazovateľom je takmer trinásťpercentný rast pridanej hodnoty, tá však stúpala pomalšie ako tržby v automotive. Priemerný počet zamestnancov vzrástol o osem percent, keď presiahol 65-tisíc. Naopak, priemerná mzda v sektore stagnovala. Celkovo sa vlani na Slovensku vyrobilo 1,039 milióna vozidiel a ich počet medziročne stúpol o necelých sedem percent. Trojica závodov tak pokorila doterajší rekord z roku 2013, keď z ich pásov zišlo takmer 988-tisíc automobilov.

Automobilky prekročili magickú hranicu šiestich núl

Zdroj: Maňo Štrauch

Trnava zabrala

Jednoznačným skokanom minulého roka je trnavský závod francúzskej automobilky PSA Group. Fabrika vyrobila rekordných 303-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o necelú pätinu. Trnavskú fabriku potiahol vynovený model Peugeot 208, ktorý sa na celkovej výrobe podieľal 85 percentami. Z faceliftovanej dvestoosmičky sa vyrobilo 259-tisíc kusov, čo je viac, ako bola celková produkcia závodu v predchádzajúcom roku. Odhad na tento rok už stihla automobilka zvýšiť. Namiesto pôvodných 290-tisíc vozidiel očakáva výrobu až na úrovni 315-tisíc automobilov, čo je podľa polročných čísel stále reálne.

Trnavský závod má viacero dôvodov na optimizmus. Na jeseň začne vyrábať novú generáciu modelu 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa