Trojica existujúcich výrobných závodov zase po prvýkrát prekonala pomyselnú hranicu milióna vyrobených vozidiel. Pokorili tak doterajší rekord z roku 2013 – necelých 988-tisíc automobilov.
Slovensko si zároveň udržalo aj prvú priečku v počte vyrobených automobilov na tisíc obyvateľov, keď sa ich počet vlani zvýšil na 184 z predošlých 179 automobilov.
Nové modely, nové trhy
Motorom rastu bola záplava nových a faceliftovaných modelov schádzajúcich z výrobných liniek závodov Volkswagen, PSA Peugeot Citroën a Kia. Dopyt po nich bol najmä v Európe, kde predaje nových vozidiel vlani pokračovali v kontinuálnom raste a medziročne sa posilnili o desať percent.
Starý kontinent tak pre výrobcov kompenzoval prepad dopytu v Rusku a spomalenie rastu najmä v Číne. Chuť Európanov kupovať si nové autá podporili nízke ceny pohonných hmôt spojené s uvoľnenou monetárnou politikou Európskej centrálnej banky, ktorá stláčala úroky na komerčných úveroch smerom nadol.
Výroba vozidiel na Slovensku
(ks)
1 Údaje za 2015 sú predbežné
PRAMEŇ: ZAP SR, automobilky
Oficiálne čísla o slovenskej výrobe zatiaľ nie sú k dispozícii, keďže chýbajú dáta od Volkswagenu. Nemecký koncern posunul zverejnenie svojich finančných výsledkov a s nimi aj výrobné čísla slovenskej dcéry za minulý rok až na koniec apríla. Automobilka totiž stále nevie presne vyčísliť finančný dosah emisného škandálu.
Podľa informácií TRENDU bratislavský závod medziročne zvýšil výrobu a z liniek celkovo zišlo viac ako 400-tisíc vozidiel.
SUV ofenzíva
Pomohol dopyt po omladených SUV modeloch Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg. Do výroby sa už naplno dostala aj druhá generácia Audi Q7. Generačnou obmenou prešiel aj model Volkswagen Up! z rodiny New Small Family, ktorý automobilka predstavila na autosalóne v Ženeve.
Či pristúpi aj k obmene zvyšných dvoch modelov Škoda Citigo a Seat Mii, ešte nie je vzhľadom na ich menšie predaje rozhodnuté.
Motorom rastu bola záplava nových a faceliftovaných modelov schádzajúcich z výrobných liniek závodov Volkswagen, PSA Peugeot Citroën a Kia
Bratislavská fabrika sa však pripravuje na ďalšie novinky. Do konca roku 2017 začne vyrábať aj nové generácie modelov Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne. Navyše plánuje veľkú ofenzívu v SUV segmente, čo tunajšej fabrike ako výhradnému producentovi prémiových SUV na platforme MLB hrá do karát.
Ak sa nemecká automobilka rozhodne pridať k aktuálne vyrábaným modelom rôzne deriváty, bude slovenská továreň ako prvá v zozname na ich výrobu.
Na príchod nových modelov a ďalší rast sa bratislavský Volkswagen pripravuje nielen investíciami do výroby, ale v spolupráci so slovenskou skupinu Matador a nemeckým Siemensom otvoria v septembri v hlavnom meste vlastnú automobilovú školu.
Do modernizácie bývalej Strednej odbornej školy automobilovej v Devínskej Novej Vsi investujú firmy celkovo až deväť miliónov eur. Okrem toho začal Volkswagen vlani stavať novú karosáreň a montážnu halu pre Porsche Cayenne v celkovej hodnote 800 miliónov eur.
V Trnave veselo
Jednoznačným skokanom minulého roka, ktorý sa významnou mierou podpísal pod prekročenie hranice milióna vyrobených vozidiel, je trnavský závod francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën. Fabrika vlani vyrobila rekordných 303-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o necelú pätinu.
Trnavskú fabriku potiahol vynovený model Peugeot 208, ktorý sa na celkovej produkcii podieľal 85 percentami. Celkovo sa z faceliftovanej dvestoosmičky vlani vyrobilo 259-tisíc kusov, čo je viac, ako bola celková produkcia závodu v predchádzajúcom roku.
V tomto roku však PSA Peugeot Citroën očakáva mierny pokles výroby z dôvodu nábehu produkcie nového modelu značky Citroën. Pôjde o novú generáciu úspešného modelu C3, ktorý je najpredávanejším vozidlom francúzskej značky. Jeho produkciu odštartujú v Trnave koncom tohto roka.
PSA tak bude na Slovensku vyrábať tri modely, keďže Citroën C3 Picasso napriek pôvodným plánom nebude vyrábaný v Španielsku. Nový model priniesol Trnave aj investície v celkovej výške 80 miliónov eur, ktoré smerovali do logistiky, zvarovne, ako aj robotizácie lisovne. Ohlásený je aj štart štvrtej pracovnej zmeny, v rámci ktorej závod vytvorí 800 nových pracovných miest.
Trnavská fabrika má do budúcnosti odvážne plány. Nový model, ako aj pokračujúci dopyt po dvestoosmičke by mal do roku 2018 zvýšiť produkciu závodu až na 360-tisíc vozidiel. Rozširovanie fabriky francúzskej automobilky zatiaľ nie je na programe dňa.
PSA Peugeot Citroën vlani v máji zvýšil výrobný takt z 57 vozidiel za hodinu na šesťdesiat. Fabrika pokračuje aj v lákaní nových subdodávateľov, ktorí sa majú usídliť bližšie k finalizačnému závodu.
Pri výrobe nového modelu má až 86 percent dodávateľov pochádzať zo Slovenska alebo z krajín strednej a východnej Európy. Medzi prvých záujemcov patrí
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?